دوشنبه / ۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۶۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گذر از رنج باغداری سنتی با مدرن سازی/ سیلی سرما بر صورت باغات نکا

چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی باغی سنتی در نکا وجود دارد که با برند سازی و نوسازی علاوه بر افزایش محصول و صادرات می توان از رنجهای باغداران کاست.

در حال حاضر ۱۰۰ هزار تن محصول مرکبات از باغات نکا برداشت می شود که به گفته متولیان بخش کشاورزی مدرن سازی باغات در افزایش تولیدات نقش بسزایی خواهد داشت.

برودت هوا و سرمازدگی امسال به باغات شرق مازندران از جمله نکا شوک و آسیب جدی وارد کرده است که جبران این خسارات نیازمند حمایت متولیان بخش کشاورزی است.

فرماندار نکا با اشاره به حمایت از محصولات کشاورزی داخلی افزود: خوشبختانه با رایزنی های صورت گرفته با ممنوعیت واردات مرکبات در سال جاری، نگاه ویژه به محصولات کشاورزی استان و تولیدات داخلی محقق شد.

رحیم قاسمی طوسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تنظیم بازار مرکبات در مازندران اظهار داشت: استان مازندران به دلیل شرایط اقلیم و آب و هوایی مناسب از ظرفیت های بالقوه ای در زمینه تولید مرکبات و صادرات این محصولات به اقصی نقاط کشور برخوردار است.

وی افزود: با توجه به تولید محصولات چشمگیر در این استان متاسفانه در سال های اخیر با واردات محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشور مواجه بودیم که در این راستا شهریور ماه سال جاری استاندار مازندران طی ملاقات متعدد با وزیر کشاورزی خواستار ممنوعیت واردات مرکبات در استان های کشور شد.



به گفته قاسمی طوسی از نیمه دوم آذرماه سال جاری خرید تضمینی مرکبات از دشت های نکا بویژه روستاهای دنگسرگ و نوذرآباد به عنوان تولیدکننده اصلی و مرکز اصلی سردخانه ها و سورتینگ ها آغاز شد.

وی ادامه داد: اتحادیه شرکت های تعاون روستایی نکا، در حال حاضر  دو هزار و۷۴۰ تن پرتقال را  به قیمت کیلویی ۲۵۰۰ تومان از باغداران خریداری کرده است که ۵۰ درصد بهای کالا در ابتدا به باغدار پرداخت و مابقی ظرف ۴۸ ساعت بعد پرداخت می شود.

بازار مرکبات نکا افسارگسیخته نیست

وی افزود: گرچه قیمت مرکبات در بعضی نقاط کشور ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ مدنظر است اما خوشبختانه با خرید و انبارداری تضمینی، بازار مرکبات در شهرستان افسارگسیخته نبوده و با تدبیر، مدیریت  وکنترل می شود.

این مقام مسئول گفت: شهرستان نکا ظرفیت بالا و خوبی در تولید و صادرات پرتقال به استان های دیگر دارد به طوری که  استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین و فارس مرکبات شب عید خود را از باغات شهرستان نکا تأمین می کنند.

قاسمی طوسی با اشاره به فعالیت هشت سردخانه و سورتینگ در شهرستان نکا تصریح کرد: هشت سردخانه و سورتینگ به صورت فعال در دشت های نکا به ذخیره سازی میوه های شب عید می پردازند که به دلیل وزن بسیار زیاد تولیدات در هنگام جابه جایی با ضربات بیشتری روبرو و خسارات فراوانی را برجای گذاشته که با پیگیری های انجام شده به دنبال جبران خسارت های انبارداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی هستیم.

جبران شوک وارد شده به محصولات کشاورزی

فرماندار نکا با اشاره به شوک وارد شده به باغات مرکبات شهرستان تصریح کرد: امسال به دلیل سرما زدگی در زمان گلدهی، مرکبات با شوک و آسب جدی روبرو شدند که این مقوله به طور خودآگاه تاثیر بسزایی در کیفیت وکمیت داشته همچنین با عدم بازار پسند بودن محصولات کشاورزی با استانداردهای اتخاذ شده سعی کردیم همخوانی و هم پوشانی را در جهت تامین و جبران خسارت های کشاورزان لحاظ کنیم.

فرماندار نکا با تاکید بر باغداری وکشاورزی مدرن در سطح شهرستان ابراز داشت: ترویج باغداری سنتی سطح زیر کشت دشت های نکا سبب هدر رفت مقدار زیاد آب در بخش کشاورزی شهرستان شده است که این موضوع به طور مستقیم مزارع شالیزاری را با بحران مواجه می کند لذا جهت برون رفت از چالش های پیش روی بخش آبی باید باغات و کشاورزی در شهرستان با تجهیز آبیاری قطره ای در باغات مرکبات و سیاه ریشه به سمت مدرن شدن پیش روند.

فرهنگ برندسازی تولیدات کشاورز شهرستان نکا ترویج می یابد

وی ادامه داد: امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته با برندسازی محصولات کشاورزی به دنبال آشناشدن جامعه مصرف با محصولات کشاورزی شهرستان نکا هستیم تا از این موقعیت به عنوان دامنه گسترده تر جهت شناسایی و خودنمایی تولیدات شهرستان نکا استفاده شود.

وی با اشاره به استقرار سرمایه گذاران بخش خصوصی در دشت های نکا افزود: طی مذاکرات با سه سرمایه گذار درحوزه دشت نکا به صورت جدی وارد عمل شدیم که  امیدواریم بخش خصوصی را به صورت سازمان یافته در منطقه دشت نکا مستقرکرده و با سازماندهی بسیار قوی در بحث صادرات میوه به خارج از استان و کشور بتوانیم میوه ها را جهت رفاه حال کشاورزان به سازمان های وسیع تری ارائه دهیم.

قاسمی طوسی در پایان نوید کلنگ زنی مرکز کشت گیاهان دارویی در منطقه هزارجریب نکا را داد و گفت: در بخش هزار جریب کشت گیاهان دارویی می تواند فرصت بسیار زیادی در امر اشتغال برای روستائیان این منطقه فراهم آورد در این خصوص طی بازدیدهای مداوم دانشگاه بقیه الله از این منطقه مقرر شد تا قبل از عید کلنگ مرکز پرورش کشت گیاهان دارویی هزارجریب نکا زده شود.



ضرورت مدرن شدن باغات شهرستان نکا

همچنین علی طاهری امیری رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نکا نیز درگفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر که سالانه بیش از ۱۰۰ هزارتن مرکبات از باغات شهرستان برداشت می شود افزود: جهت افزایش صادرات این تولیدات کشاورزی به سایر نقاط کشور نیازمند همت همه جانبه از سوی مسئولین هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با تاکید بر به‌ روز و مدرن شدن باغات و بخش های کشاورزی شهرستان نکا متذکر شد: بهره مندی از ظرفیت‌های موجود، کاهش زمان برخورداری از محصولات وتولیدات بیشتر خودکفایی بخش کشاورزی را محقق و تضمین می کند که دراین راستا باید تمامی باغداران و کشاورزان درجهت خودکفایی، خوداتکایی و مدرن سازی تجهیزات باغی و کشاورزی گام بردارند.

وی افزود: شهرستان نکا در حوزه کشاورزی دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه ای است که توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان مقوله ای اثرگذار می تواند در خانواده کشاورزان شهرستان تحول و انقلاب عظیمی ایجاد کند.

 

 

 

 

 

مهر

(دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها