یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۶۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت زیتون به مدیریت منابع آب گلستان کمک می کند

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی استان کشت ارقام مختلف زیتون می تواند به مدیریت منابع آب استان کمک کند.

 مختار مهاجر، پیش از ظهر یکشنبه، در حاشیه سمینار کارگاه ارزیابی حسی روغن زیتون، اظهار کرد: هر هکتار باغ زیتون به ۷۰۰ متر مکعب آب نیاز دارد و این در حالی است که هر هکتار باغ انار نیازمند هفت هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب است و به همین دلیل در شرایط خشکسالی استان کشت این محصول ضروری است.

 استان گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و پنج درصد اراضی استان به بخش باغبانی  اختصاص دارد و در حال حاضر ۳۱ هزار هکتار از اراضی استان به کشت باغات زیتون، انواع مرکبات و سیاه ریشه ها اختصاص دارد.

وی افزود: سیاست ما در جهاد کشاورزی بر این است که الگوی کشت رعایت شود و ۲۰ درصد اراضی استان زیر کشت باغات برود.

مهاجر بیان کرد: این تغییر الگوی کشت از زراعت به سمت باغات نیازمند این است که برنامه ریزی مجدد در این خصوص داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از سال ۸۳ طرح اراضی شیبدار مصوب شده است که این طرح در راستای حفظ منابع آب و خاک در استان است و لازمه توسعه این طرح این است که موارد کیفی وکمی را با هم ببینیم.

ارزش افزوده زیتون چهار برابر زراعت است

این مقام مسئول کشاورزی استان اظهار کرد: طی دوسال گذشته هشت هزار و ۵۰۰  هکتاراز اراضی استان تبدیل به باغات زیتون شده است و ارزش افزوده این محصول چهار برابر زراعت است.

مهاجر بیان کرد: در گذشته ارقام کم بازده زیتون در استان تولید می شد، اما با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی هم اینک ارقام جدید تولید و وارد شده است که میزان باردهی هر درخت آن  از ۲۵ کیلو به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم می رسد.

وی با بیان این که در راستای توسعه نهالستان ها سالانه ۶ میلیون اصله نهال زیتون در استان داریم گفت: استان ما به لحاظ توسعه زیتون پتانسیل بالایی دارد و به لحاظ تابش نور خورشید و ارقام پرمحصولی که داریم زمینه توسعه این محصول فراهم است.

 

 

 

 

 

 

مهر

(یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها