یکشنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۶۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

اصلاح تعرفه ها را به تشکل های صنفی واگذار کنید

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر دولت اصلاح تعرفه ها را به تشکل های صنفی و تخصصی واگذار کند، خود تشکل ها می توانند ضمن تضمین افزایش درآمدهای دولت از محل اخذ تعرفه، ملاحظات صنفی و وضعیت بازار را نیز در تنظیم تعرفه لحاظ کنند.

محمد حسین برخوردار ، ضمن استقبال از سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تغییر 1500 ردیف تعرفه ای، اظهار داشت: تلاش دستگاه های مرتبط در خصوص اصلاح تعرفه ها، قابل تقدیر است اما در این رابطه بهتر است دیدگاه ها و نظرات تشکل های صنفی و تخصصی نیز از سوی دولت اخذ شود.

وی تاکید کرد: اگر دولت برای سال های آتی اصلاح تعرفه ها را به تشکل های صنفی و تخصصی واگذار کند، خود تشکل ها می توانند ضمن تضمین افزایش درآمد های دولت از محل اخذ تعرفه، ملاحظات صنفی و وضعیت بازار را نیز در تنظیم تعرفه لحاظ کنند.

برخوردار اضافه کرد: موضوع اصلاح تعرفه ها یک مسئله چند بعدی با آثار پیچیده است و هرگونه سهل انگاری یا خطا در آن می تواند سرنوشت صنعت و تجارت رسمی را یک شبه تغییر دهد و در کشوری که حتی برخی اقلام لوازم خانگی مانند یخچال به آن قاچاق می شود، تنظیم تعرفه از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس مجمع واردات کشور افزود: بخش عمده ای از واردات کشور به کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای اختصاص دارد که در واقع بخشی از زنجیره تولید است و بی شک رونق تولید داخلی و کاهش هزینه محصولات داخلی وابستگی تام به کاهش تعرفه این اقلام دارد خصوصا در شرایط حاضر که بنگاه های تولیدی با مشکل نقدینگی، رکود، تبعات گران شدن هزینه سوخت و انرژی مواجه هستند.

برخوردار ادامه داد: بخش دیگری از واردات که از آن تحت عنوان کالاهای مصرفی نام برده می شود نیز با معضل جدی قاچاق دست و پنجه نرم می کند، در این بخش تجار شناسنامه دار و رسمی به دلیل وفور کالای قاچاق در حال حذف شدن از بازار هستند.

به گفته وی، کاهش تعرفه این اقلام سبب می شود انگیزه ها و مشوق های قاچاق کالاهای مستعد تجارت زیرزمینی محدود شود و دولت باید در اصلاح تعرفه ها این موضوع را بعنوان مولفه کلیدی مد نظر قرار دهد.

برخوردار از فرآورده های آرایشی و بهداشتی، دارو، مکمل های غذایی، مواد غذایی و آشامیدنی، سیگار، پوشاک، موبایل، تبلت و بسیاری از اقلام آی تی با عنوان کالاهای مستعد قاچاق نام برد.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها