شنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۶۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

لزوم توجه به کیفیت تولید کارخانه‌های فراوری زیتون در گلستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در استان گلستان 6 کارخانه روغن کشی و هشت کارخانه فراوری زیتون فعالیت دارد که باید در این واحدها به کمیت و کیفیت بیشتر توجه شود.

مختار مهاجر در سمینار ترویجی ارزیابی نسبی روغن زیتون در گرگان با تاکید بر اینکه کشت زیتون 3.5 تا چهار برابر صرفه و توجیه اقتصادی دارد، با بیان مزیت‌های این محصول، تصریح کرد: از جمله فراورده‌های زیتون می‌توان به روغن و کنسرو زیتون اشاره کرد که جایگزین مناسبی برای سایر روغن‌های نباتی است.

وی اظهار کرد: از کل سطح زیرکشت باغات کشاورزی استان 8500 هکتار زیرکشت زیتون قرار دارد که از این میزان حدود 4800 هکتار در سال گذشته به باردهی نشست و 10 هزار تن محصول تولید شد.

مهاجر افزود: در استان گلستان سیاست بر این است که 20 درصد اراضی شیب‌دار با نگاه توسعه‌ای و اقتصادی به باغ تبدیل شود. 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که حدود پنج درصد از این اراضی در بخش باغبانی و زیرکشت زیتون، انواع مرکبات و سیاه ریشه‌هاست. از سال 82 طرح تبدیل اراضی شیب دار به باغات مصوب شده که این روند به حفظ آب و خاک و مدیریت اراضی کمک می‌کند. برای رسیدن به توسعه پایدار در این بخش باید موارد کمی و کیفی با هم دیده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: در گذشته ارقام کم بازده زیتون در استان تولید می‌شد، اما با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی، هم اینک ارقام جدید، تولید و وارد شده است که میزان باردهی هر درخت آن به 150 تا 200 کیلوگرم می‌رسد.همچنین در راستای توسعه نهالستان‌ها سالانه 6 میلیون اصله نهال زیتون کشت می‌شود.

 سمینار ترویجی ارزیابی نسبی روغن زیتون کشور با همکاری موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، معاونت باغات وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی شورای بین المللی روغن زیتون جهان مستقر در اسپانیا از امروز شنبه، 2 اسفند به مدت سه روز در گرگان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها