جمعه / ۱ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۷
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۵۶۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

تولید 74 هزارتن عسل در سالجاری/عسل ایرانی با کیفیت است

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی عسل تولید ایران را کیفی عنوان کرد و گفت: امسال 74 هزار تن عسل با کیفیت در کشور تولید شده و معتقدیم این صنعت باید از سوی دولت، بخش خصوصی و کشاورزان مورد حمایت قرار گیرد.

حسن رکنی روز جمعه درباره برگزاری جشنواره عسل اشراق که در شرق تهران با کمک شهرداری برگزار شده، افزود: امسال 74 هزار تن عسل توسط 6 میلیون و 300 هزار کلنی مدرن و 320 هزار کلنی سنتی در کشور تولید و عرضه شده است.

وی با اشاره به آنکه عسل ماده ای ارزشمند است که از آن به عنوان ماده ای غذایی و دارویی استفاده می شود، اظهار داشت: در حال حاضر ایران در تولید عسل جزء 10 کشور برتر جهان به شمار می رود به طوری که سرانه تولید عسل ایران بالاتر از میانگین سرانه تولید جهان است.

به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی، میانگین سرانه تولید عسل در ایران به ازای هر نفر 980 گرم است در حالی که در جهان میانگین تولید عسل به ازای هر نفر حدود 225 گرم است، بنابراین آمارها نشان می دهد عسل به شکل مطلوب و به میزان لازم در کشور ما تولید می شود.

وی درباره ادعای برخی مبنی بر کاهش میزان تولید عسل در کشور و واردات عسل چینی، گفت: عسل مورد نیاز کشور به میزان لازم و کافی در حال تولید است و نیازی به واردات عسل از چین نیست و تاکنون نیز در بازار با عرضه عسل چینی مواجه نشده ام، ضمن آنکه طبق آمارهای سال 93 در تولید عسل 4 استان فارس، لرستان، خوزستان و همدان نه تنها کاهشی مشاهده نشده بلکه این مناطق با افزایش تولید نیز مواجه شده اند.

معاون وزیر جهادکشاورزی درباره برگزاری جشنواره عسل اشراق، افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی منجر می شود مردم بتوانند با تولیدکنندگان و مراکز عرضه این محصولات آشنا شوند و عسل مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان و مراکز بسته بندی و برندهای معتبر که تحت نظارت اتحادیه های زنبورداران کشور است، تهیه و خریداری کنند.

وی تاکید کرد: مردم برای اینکه بدانند چه محصولی مصرف می کنند، بهتر است عسل مورد نیاز خود را از مراکز و برندهای معتبر ایرانی خریداری کنند.

وی ادامه داد: براساس گزارشات علمی، زنبور در گرده افشانی و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی نقش بسزایی دارد، به طوری که با گرده افشانی و باروری دانه ها منجر به افزایش تولید می شود.

وی افزود: بنابراین در اکثر کشورهای دنیا دولت ها برای حمایت از زنبورداران یارانه اختصاص می دهند و یا اینکه برخی باغداران برای بهره مندی از گرده افشانی زنبور و در نهایت افزایش تولید، مبلغی به زنبورداران می پردازند تا این صنعت حمایت شود.

وی گفت: در تلاش هستیم زمینه حمایت از زنبورداران از طریق دولت و کشاورزان فراهم شود و امیدواریم با استفاده از روش ها و تکنیک های نوین کاربردی پرورش زنبور عسل در دنیا زنبورداری کشور را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی افزود: هم اکنون 75 هزار نفر درکشور در بخش زنبورداری و تولید عسل فعالیت دارند.

به گزارش ایرنا، جشنواره عسل اشراق که عصر چهارشنبه با حضور معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی افتتاح شده تا نهم اسفندماه به کار خود ادامه می دهد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳) ۱۳:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها