چهارشنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۵
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۵۵۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

تغذیه نامناسب علل بروز یک سوم سرطان‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یک سوم علل بروز سرطان‌ها به تغذیه نامناسب برمی‏‌گردد.

دکتر رضا ملک‎‎زاده در همایش ملی تغذیه و سرطان در یزد اظهار کرد: عوامل تغذیه‌‏ای مهمترین عوامل در کاهش طول عمر محسوب می‏‏‌شود.

وی افزود: عوامل تغذیه‏‏‌ای در بروز بیماری‏‏‌های قلبی عروقی موثر هستند و از طرف دیگر این عوامل در بروز سرطان‎‎ها تاثیر مهمی دارند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا یک سوم علل سرطان‏‏‌ها به تغذیه نامناسب و غیرمتعادل برمی‎‎گردد.

وی با بیان این که کمبود برخی فاکتورهایی تغذیه‌ای موجب بروز بیماری می‏‏‌شوند، عنوان کرد: به عنوان مثال کمبود فیبر و میوه و سبزیجات موجب بروز سرطان می‏‏‌شود.

به گفته وی، همچنین کمبود مصرف مواد غذایی دریایی به خصوص ماهی و عدم مصرف کافی کلسیم برای سلامتی مضر است.

این مقام مسئول ادامه داد: گوشت‏‏‌ سوسیس و کالباس، مصرف زیاد نمک، مصرف کم سبزی از عوامل شناخته شده بروز انواع بیماری‏‏‌ها از جمله سرطانهاست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغذیه نامناسب، سرطان و تجربیات ایران در مطالعه کوهورت استان گلستان، اظهار کرد: این مطالعه به عنوان بزرگترین مطالعه کوهورت در کشور در 326 روستا و یک شهر از استان گلستان انجام شد که در این مطالعه معاینات کلی از جمله اندازه‏‏‌گیری قد، وزن، پرسش‏‏نامه وضعیت تغذیه‎‎ای و غیره از 50 هزار نفر از افراد تحت پوشش صورت گرفت و اطلاعات به دست آمده به صورت الکترونیک ثبت شد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود: نتایج این مطالعه نشان داد سرطان مری و معده در شمال ایران شیوع بالایی دارد، همچنین نشان داد 85 درصد مردم منطقه گلستان و بالطبع مرم کشور به علت بیماری‎‎های مزمن غیرواگیر فوت می کنند.

ملک‏‏‌زاده خاطرنشان کرد: سرطان مری به عنوان شایع‎‎ترین سرطان، 15 درصد سرطان‏‏ها را تشکیل می‏‏‌داد و سپس سرطان معده با شیوع هفت درصد قرار داشت.

وی ادامه داد: این مطالعه همچنین نشان داد که مردم همزمان با غذا، سیگار و تریاک استفاده می‎‎کردند که تریاک شانس ابتلا به سرطان مری را تا سه برابر افزایش می‎‎دهد.

وی همچنین اظهار کرد: همچنین مشخص شد که مصرف چای داغ، نیترات موجود در آب‎‎های آب ‎‎انبارها، غذاهای دودی، مواد شیمیایی دفع آفات، شانس ابتلا به سرطان‎‎ها را افزایش می‎‎‏دهند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به عوارض سوء مصرف گوشت قرمز، گفت: مصرف گوشت قرمز تا میزان 80 درصد شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

به گفته وی، مطالعه کوهورت گلستان به مدت 14 سال به طول انجامید و تا 14 سال دیگر ادامه خواهد داشت.

همایش ملی تغذیه و سرطان از ۲۸ بهمن‌ ماه و به مدت سه روز با محوریت نقش غذا و تغذیه در پیشگیری و درمان سرطان، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آغاز به کار کرد.

گفتنی است، فرهنگ‏‏سازی تغذیه و سرطان، نقش تولید (کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری) در پیشگیری از سرطان، طب سنتی و سرطان، نقش رسانه‌ها، تبلیغات و سرطان، سبک زندگی و سرطان و تغذیه درمانی در سرطان از جمله مهم‌ترین محورهای این همایش است.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها