دوشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۵۵۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

نمک مصرفی خود را کاهش دهید

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: نمک مصرفی خود را کاهش دهید، چرا که شهرنشینی و استفاده از وسایل مدرن باعث کاهش تحرک افراد شده و زمینه بیماری‌های مختلف از جمله فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند.

عصمت عباسی ، اظهارکرد: استفاده از کامپیوتر و تلویزیون و به ‌طور خلاصه ماشینی‌شدن، تحرک انسان‌ها را در دهه‌های اخیر کاهش داده است. همچنین تغییر در شیوه زندگی افراد تحرک کمتر، تغذیه بیشتر شانس ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان روز به ‌روز افزایش ‌یافته است، از این ‌رو مردم باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب، افزود: بیماری فشارخون بالا نه ‌تنها خود یک بیماری محسوب می‌شود، بلکه به دلیل ایجاد تغییرات در دیواره سرخرگ‌ها زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی، نارسایی کلیه و عوارض غیرقابل‌ برگشت چشمی می‌شود. نوع رژیم غذایی به‌ خصوص میزان مصرف نمک یکی از علل اصلی ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که شیوع فشارخون بالا در کشورهایی که دریافت بالای نمک ‌دارند بیشتر است و هر قدر میزان نمک مصرفی روزانه در جوامع کمتر باشد به همان نسبت شیوع فشارخون بالا کاهش می‌یابد. رژیم غذایی پرنمک عامل ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان نیز به شمار می‌رود.

عباسی با اشاره به توصیه سازمان جهانی بهداشت، تصریح کرد: میزان دریافت نمک از همه منابع غذایی باید حداکثر پنج گرم در روز (معادل یک قاشق چای‌خوری) باشد. این در حالی است که متوسط مصرف نمک در کشور ما در حدود 10 گرم در روز است. باید توجه داشت که کاهش مصرف نمک تنها به بزرگ‌سالان توصیه نمی‌شود. بلکه با توجه به این امر که ذائقه هر فرد از دوران کودکی شکل می‌گیرد، تلاش خانواده برای ذائقه‌سازی سالم در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این کارشناس مسئول عنوان کرد: مصرف زیاد غذاها و تنقلات حاوی نمک زیاد در کودکان سبب گرایش آن‌ها به مصرف نمک بیشتر و افزایش احتمال ابتلا به فشارخون در بزرگ‌سالی می‌شود. انواع محصولات غذایی مثل سوسیس، کالباس، کنسروها، خیار شور، تنقلات شور مثل چیپس و انواع پفک حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. گرایش روزافزون به مصرف غذاهای آماده زمینه را برای بروز فشارخون بالا فراهم می‌کند. بنابراین صنایع غذایی با کاهش میزان نمک در محصولات خود کمک بزرگی به افراد جامعه برای کاهش میانگین نمک مصرفی خود ایفا می‌کنند. همچنین برخی از پژوهش‌ها نشان داده است بین مصرف زیاد نمک با طاسی سر، بدخوابی و بی‌خوابی ارتباط وجود دارد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها