یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۴۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
رییس کل گمرک کشور :

اعتقادی به گمرکات تخصصی ندارم

رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه اعتقادی به گمرکات تخصصی ندارم، گفت: اجرای طرح گمرکات تخصصی یک رویکرد اشتباه است وباید تولید کنندگان داخلی بتوانند کالای خود را از تمام گمرکات کشور صادر کنند.

مسعود کرباسیان شنبه شب درآیین بهره برداری ازکارگو (پایانه بار هوایی) فرودگاه شهید مدنی تبریز افزود : در این عرصه این گمرکات هستند که باید براساس نیازهای داخلی تجهیز و آماده همکاری با تولیدکنندگان داخلی شوند.

وی گفت: این رویکرد موجب می شود تولیدکنندگان داخلی دیگر مجبور نشوند کالاهای خود را برای امر صادرات ابتدا به یک نقطه خاص از کشور ترانزیت کنند چرا که این امر موجب افزایش هزینه های صادراتی واتلاف وقت می شود.

وی میزان صادرات و واردات کشور را به ترتیب 45 و 46 میلیارد دلار اعلام واضافه کرد: نزدیک شدن این آمارها به یکدیگر نشان از بهبود فضای کسب و کار و توسعه صادرات دارد.

کرباسیان تبریز را مهد صنعت کشور اعلام کرد وگفت: باید ازظرفیت های صادراتی این شهر درعرصه هایی همچون صنایع غذایی و شیرینی وشکلات بیش ازپیش بهره برد.

وی بهترین بازارهای صادراتی ایران را روسیه، عراق، پاکستان، افغانستان وترکیه ارزیابی کرد وافزود: تعامل بین دستگاه های داخلی می تواند سهم ایران دربازار کشورهای یاد شده را به نحو قابل قبولی افزایش دهد.

کرباسیان اضافه کرد: روسیه به بازار میوه وتره بار ایران چشم دوخته است وساماندهی فرایندهای صادراتی می تواند به بهبود جایگاه صادراتی ایران به این کشور کمک شایانی کند.

* ارزیابی کالاهای وارداتی در محل تولیدی ها صورت گیرد

رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه نباید کالاها درگمرکات کشور معطل بماند، تاکید کرد: برای تحقق این هدف می توان ارزیابی کالاهای وارداتی را در محل تولیدی ها انجام داد.

کرباسیان با بیان اینکه علاوه بر تولیدکنندگان داخلی، دولت نیز از منافع این طرح بهره می برد، گفت: واردکنندگان وصادرکنندگان شریکان واقعی دولت هستند چرا که حقوق دولت را به موقع پرداخت می کنند وبه همین منظور باید فضای تعامل بین این دو گروه افزایش یابد.

وی ادامه داد: نباید تجار و تولیدکنندگان، گمرک را مانعی درمقابل فعالیت های خود حس کنند وباید مشکلات این حوزه با همفکری و تعامل به نتیجه مطلوب بیانجامد.

کرباسیان درپاسخ به این خواسته استاندار آذربایجان شرقی مبنی برتامین یک دستگاه 'ایکس ری' کامیون برای گمرکات استان، گفت: بر اساس بودجه سالجاری توان مالی این نهاد خرید دودستگاه ایکس ری کامیونی بود واین درحالی است که 150 دروازه گمرک درنقاط مختلف کشور فعالیت می کند.

وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی دراین عرصه شد وافزود: دراین خصوص گمرکات کشور آماده همکاری و ارایه خدمات به سرمایه گذاران است و بطور قطع منافع آن می تواند هزینه های صورت گرفته دراین عرصه را به خوبی بازگرداند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز دراین آیین نبود پایانه بار هوایی(کارگو) درفرودگاه شهید مدنی تبریز را یکی از دغدغه ها و خواست های اصلی تجار وصنعتگران این استان برشمرد وگفت: بهره برداری ازاین پایانه می تواند چشم انداز صادرات استان را به بیش از دو میلیارد دلار افزایش دهد.

اسماعیل جبارزاده با بیان اینکه ازنیمه دوم سال 88 راه انداری کارگو درفرودگاه شهید مدنی تبریز مطرح شده بود، افزود: با هماهنگی رییس کل گمرک کشور استارت این کار ازتیرماه امسال زده و براساس زمان بندی های انجام شده شهریور ماه سال جاری این طرح آماده بهره برداری شد.

وی اعتبار راه اندازی کارگو دراین فرودگاه را 450 میلیون ریال اعلام کرد وگفت: بسترهای اصلی اجرای این طرح فراهم بود و اعتبارات یاد شده فقط برای تامین زیرساخت هایی همچون اینترنت هزینه شده است.

جبارزاده از24 ساعته بودن سامانه اظهارنامه این پایانه خبر داد وگفت: دراین سامانه نیازی به حضور فیزیکی در محل فرودگاه نیست و صادرکنندگان و واردکنندگان می توانند بدون مراجعه به این محل فرایندهای گمرکی خود را انجام دهند.

وی تامین یک دستگاه 'ایکس ری' کامیونی را از نیازهای اصلی گمرکات آذربایجان شرقی اعلام و اضافه کرد: متاسفانه بودجه استانی اجازه تامین این دستگاه را نمی دهد و تحقق این خواسته در گرو اختصاص بودجه های ملی است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار راه اندازی گمرک طلا وجواهر وصنایع دستی ارزشمند دراستان شد و گفت: افزایش کانال های رسمی در این زمینه می تواند موجب فعالتر شدن فعالیت های این عرصه و توسعه صادرات منطقه شود.

استان آذربایجان شرقی با 45 هزار و 491 کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 724 هزار و 620 نفر جمعیت، یکی از استان های 31 گانه جمهوری اسلامی و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران محسوب می شود.

مرکز این استان کلان شهر تبریز است و درسرشماری همین سال با یک میلیون و 695 هزارو 94 نفر پرجمعیت ترین شهر استان آذربایجان شرقی بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها