دوشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۹
سرویس : رستوران ها و کافه
کد خبر : ۵۵۴۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس رستوران ها و کافه

افزایش نظارت بر اغذیه فروشی‌ها در کرمان/ دادگستری وارد گود شد

بروز برخی مشکلات در اغذیه فروشی های کرمان در سالهای اخیر موجب شده است نظارت بر اغذیه فروشی ها در کرمان افزایش یابد و این بار دادگستری کار پیشگیری را در این بخش آغاز کرده است.

تابلوهای زیبای رستوران ها و پیتزافروشی ها در شهر از نظر این صنف بهترین تبلیغ برای جذب مشتری ها هستند وقتی مشتری با انتخاب بهترین تابلو وارد رستوران یا پیتزافروشی یا هر مکانی که در رابطه با مصرف مواد غذایی است می شود با خیالی راحت از لیستی که روی میز قرار دارد موارد مصرف خود را انتخاب و سفارش می دهد و طی یک مدت زمان مشخص سفارش آماده و با یک پوشش دلچسب روی میز مشتری گذاشته می شود.

مشتری هم با اشتهای زیاد در کنار خانواده خود از این غذا استفاده می کند. اما متاسفانه بعضی رستوران ها و پیتزافروشی ها و ... تمام هم و غمشان را روی تابلو و ویترینی می گذارند که قابل دید برای مشتری است و پشت صحنه را که در آن مواد مصرفی پخت و پز  و آماده می شود به نمایش نمی گذارند و روی بنری بزرگ می نویسند که ورود افراد متفرقه به داخل آشپزخانه ممنوع است.

به راستی چرا باید این نوشته را بنویسند در صورتی که با قرار دادن یک روپوش و کفش بهداشتی می توان مشکل را حل کرد و امکان بازدید از این فضا را که حق مشتری است فراهم کرد.

تشکیل اکیپ های بهداشتی و غذایی در کرمان

روز گذشته در بازدیدی که با  معاونان دادستان علی سیدی و علی محیط و همچنین محمد توحیدی کارشناس بهداشت، دکتر رادمهر مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان، حمید سلطانی رئیس اماکن عمومی، محمدباقر شهابی مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمان در خصوص بحث امنیت غذایی انجام گرفت به اغذیه فروشی های کرمان سر زدیم.

در این بازدید علی محیط معاون دادستان هدف این برنامه را فراهم کردن امنیت غذایی استان اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به حساسیت دادستان در بحث امنیت غذایی کرمان با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم تا امنیت غذایی استان فراهم شود.

وی در ادامه افزود: ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی وظیفه رسیدگی به جرائم تهدید علیه بهداشت عمومی را به عهده  دادگستری گذارده شده است.

وی افزود: هیئتی متشکل از دادستان کرمان، مرکز بهداشت کرمان، دامپزشکی کرمان و اماکن تشکیل گردیده است که از کلیه رستوران ها و پیتزافروشی ها و تالارهای پذیرایی بازدید به عمل آورند که تاکنون ۳ دوره از این بازدیدها انجام شده است.

واحدهای صنفی متخلف پلمب می شوند

محیط در ادامه خاطرنشان ساخت: چنانچه مواردی غیر بهداشتی از سوی بهداشت محیط کرمان اعلام گردد بلافاصله دستور پلمب از سوی مقام قضایی صادر گردیده و براساس گزارش بهداشت محیط و مقررات قانونی مهلت ۱۰ روزه ای جهت رفع عیوب به مالک داده می شود تا نسبت به رفع آن اقدام کند در غیر اینصورت دستور پلمپ اجرا می گردد.

وی با بیان اینکه در این سه دوره بازدیدها در سطح متوسط و بسیار خوب داشته ایم و بیشتر موارد مهلت داده شده که در تاریخ های مجدد توسط بهداشت محیط بازرسی گردیده و گزارش به دادسرا اعلام و در صورت رفع به فعالیت ادامه داده در غیر اینصورت پلمب خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این بازرسی ها به صورت مستمر ادامه داشته و به دستور دادستان نظارت دوره ای توسط هیئت عالی بررسی امنیت غذایی انجام می پذیرد.

وی در پایان گفت: از شهروندان می خواهیم چنانچه با موارد مشکوکی در رابطه با عدم رعایت نکات بهداشتی برخورد کردند به مرکز بهداشت یا دادسرا اعلام داشته تا در اولین فرصت نسبت به بازدید اقدام شود تا پرونده از طریق بهداشت به دادسرا ارسال گردیده تا مطابق مقررات قانونی رسیدگی انجام پذیرد.

مردم موارد را به بازرسان منتقل کنند

مهدی رادمهر مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان نیز در ادامه گفت: طبیعتا بازدیدها در افکار عمومی و صنوف تاثیر خود را بر جای خواهند گذاشت.

وی افزود: از  تک تک افراد مصرف کننده انتظار داریم که دستی در آستین بازرسان داشته باشند چرا که ما نمی توانیم حضور دائمی در این مکان ها داشته باشیم و وضعیت بهداشت را بررسی کنیم بنابراین افراد مصرف کننده می توانند در صورت بروز هرگونه تخلف بهداشتی در این مکان ها سامانه ۱۵۱۲ پذیرای شکایات مردمی در تمامی زمینه های مرتبط با بهداشت مواد خام دامی است.

محمدباقر شهابی، مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمان نیز اعلام داشت: اماکنی که در رابطه با نظافت، تمیزی، بهداشت فردی و محیط، بهداشت مواد غذایی، بهداشت تجهیزات و ابزار کار دارای مشکل بهداشتی باشند برای نواقص بحرانی برای رفع نقص بدون بهره برداری ۴۸ ساعت مهلت داده می شود که نسبت به رفع مشکلات اقدام کند و برای رفع نواقص غیربحرانی که به سلامت مردم مربوط نمی شود یک تا ۶۰ روز را مهلت داده تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی افزود: اگر در ظرف ۴۸ ساعت نکات استاندارد رعایت نشود و مشتری در محل حضور پیدا کند محل کسب پلمب خواهد شد.

مهر

(دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها