یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۲:۰۵
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۲۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

اشتیاق کروات‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران/ علاقه‌مندی بر احیای کمسیون مشترک اقتصادی

در نشست رییس سازمان توسعه تجارت و سفیر کرواسی در تهران طرف کروات ضمن برشمردن بسترهای مناسب توسعه همکاری‌های دو کشور، از تمایل شدید تجار کشور متبوعش برای سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت و افزود: ما به احیای کمسیون مشترک اقتصادی که با وقفه 10 ساله مواجه شده علاقه‌مند هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در نشست «ولی‌الله افخمی‌راد» با «استریبور کیکرتس» سفیر کرواسی در ایران طرفین ضمن ابراز تمایل بر توسعه همکاری‌ها بر تقویت بنیان‌های موجود تاکید کردند.

در این نشست رییس سازمان توسعه تجارت ضمن اشاره به تغییر سیاست‌های سازمان متبوعش پس از روی کارآمدن آقای روحانی خاطر نشان شد: ما به دنبال گسترش روابط با همه‌ کشورهای دنیا هستیم و در این راستا برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دوست سیاست منسجم وکارآمدی را در پیش گرفته‌ایم.

افخمی‌راد با اشاره به سفر«وسنا پوسیچ» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی به ایران در اوایل ماه جاری، تاکید کرد: ما از نتایج سفر وزیر محترم و هیات همراه به ایران بسیار خرسند و به آینده‌ روشن روابط اقتصادی و سیاسی دوکشور بسیار خوشبین هستیم.

وی یادآور شد: اگر اخبار ایران را رصد کرده باشید به خوبی ترافیک حضور هیات‌های اروپایی در تهران را مشاهده خواهید کرد که خود گواه تمایل کشورهای دنیا برای توسعه همکاری‌ها با ایران است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حجم اندک مبادلات تجاری ایران و کرواسی افزود: پتانسیل و ظرفیت بالقوه طرفین بالا است و ما نیز باید با استفاده از روش‌های کشورهای موفق دست به توسعه روابط اقتصادی خود بزنیم.

وی با اشاره به عضویت کرواسی در اتحادیه اروپا در سال 2013 خاطر نشان کرد: سفر هیات‌های تجاری، شناسایی توانمندی‌ها و زمینه‌های مناسب مبادله‌ کالا و خدمات و تقویت آن، حضور صنعتگران و تجار دو کشور در نمایشگاه‌ها‌ی مشترک و معرفی محصولات و تجدید موافقتنامه بازرگانی دو کشور  با توجه به تغییر شرایط کرواسی پس از پیوستن به اتحادیه اروپا همگی گام‌های مثبت و ارزنده‌ای در جهت ارتقای روابط طرفین است.

تقویت همکاری‌های مشترک از امور بانکی تا گردشگری

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با اشاره به زمینه‌های مناسب بسط و توسعه همکاری‌های مشترک گفت: زمینه‌های حمل و نقل، صنعت، جهانگردی، بهداشت، آموزش پزشکی، کشاورزی، کشتی‌سازی، انرژی، معدن و مباحث بانکی بسترهای مناسبی هستند که می‌توان از طریق آنها به تقویت مناسبات تجاری پرداخت.

«استریبور کیکرتس» سفیر کرواسی در ایران نیز در این دیدار ضمن تشکر از طرف ایرانی برای ایجاد فرصت‌های خوب جهت اعتلای روابط گفت: ایران و کرواسی دو کشور دوست هستند و این مهم است که نه تنها در سیاست بلکه در اقتصاد نیز روابط مستحکمی داشته باشند.

اشتیاق کروات‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

وی با اشاره به سفر معاون وزیر امورخارجه کشورش به ایران در صدر هیاتی تجاری در ماه ژوئیه گفت: در این سفر ملاقات‌هایی بین تجار کروات و ایرانی صورت گرفت که نتایج ارزنده‌ای را در پی داشت و بعد از آن اشتیاق صنعتگران کروات برای حضور در ایران و همکاری با تجار ایرانی چند برابر شده است.

کیکرتس در ادامه به برشمردن زمینه‌های مورد علاقه کشور متبوعش برای گسترش روابط پرداخت و یادآور شد: انرژی، صنایع الکترونیک، صنایع راه‌آهن، ساختمان، IT، ماشین‌آلات، دارو، صنایع غذایی، صنایع وابسته به چوب، و گردشگری مواردی است که کرواسی مایل به افزایش همکاری‌ها در آن می‌باشد.

عالی‌ترین نماینده و مقام رسمی سیاسی کرواسی در ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت TDR کرواسی در ساری اظهار کرد: جای تاسف دارد که این تنها پرو‌ژه مشترک دو کشور است و ما به شدت علاقه‌مند به بسط روابط مشترک هستیم.

قرارداد مشترک اقتصادی ایران و کرواسی بازسازی می‌شود

سفیر کرواسی به دیدار «وسنا پوسیچ» معاون اول نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه کرواسی با دکتر ظریف اشاره کرد و یادآور شد: در این دیدار طرفین بر تقویت زمینه‌های همکاری اقتصادی تاکیید کردند و بنا بر آن شد برای این منظور قرداد مشترک اقتصادی بازسازی شود تا به تجار دو کشور در جهت تسهیل مبادلات بازرگانی کمک شود.

(یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳) ۲۲:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها