یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۲
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۵۵۱۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

دیگر آبگوشت غذای لذیذی نیست!

بابا نان داد، آن مرد آمد، تصمیم کبری.....، چوپان دروغگو.....، کوکب زن با سلیقه‎ای است و از هر انگشتش .....، آبگوشت غذای لذیذی است... و ... این فهرست مطالبی بود از کتاب فارسی دوران ابتدایی که خوانده ایم.

این روزها دیگر از این درس‎ها خبری نیست، دیگر در کتاب درسی از غذای لذیذ خبری نیست و کسی از فواید آن چیزی نمی‎گوید.

مطالب کتاب‎ها تغییر کرده است و دیگر کسی از غذای لذیذ در کلاس درس حرف نمی‎زند حتی در خانه‎ها دیگر خبری از غذای لذیذ نیست و غذاهای فست‎فودی جایگزین این غذای لذیذ شده‎اند.
، غذاهای خوش عطر و بوی سنتی چندین سال است که از میان مردم به‎ویژه جوانان رخت بربسته و در حال حاضر برای بسیاری از خانواده‎ها رستوران رفتن و خوردن انواع و اقسام فست‎فودها به یک تفریح تبدیل شده است.

این در حالی است که غذاهای سنتی ما دارای مواد مغذی بسیار خوب و سالمی هستند، در سفره ایرانی غذاهای سالم از انواع سبزی، مواد لبنی و تخم‌مرغ تهیه می‌شود که از نظر ارزش تغذیه‌ای نیز بسیار مناسب هستند اما گسترش فست ‌فود، نقش این غذاها را کم کرده است این مساله موجب می‌شود عادت‌های خوب تغذیه‌ای ما نابود شود.

یکی از شهروندان بروجردی در این رابطه گفت: غذاهای فست‎فودی، غذاهایی هستند که خیلی آسان و سریع تهیه می‌شوند، خوشمزه هستند، طرفداران بسیاری دارند و در مقابل بسیار مضر هستند.

اکرم یاراحمدی افزود: بسیاری از افراد وقتی از منزل دور و گرسنه باشند، بلافاصله به سراغ این غذاها می‌روند اما متاسفانه به علت این‌که ذائقه بسیاری به این غذاها عادت کرده است آن را لذیذتر از غذاهای سنتی می‌دانند حتی در منزل نیز به سراغ آن‎ها می‌روند.

وی اظهار کرد: اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، او را چاق می‌کند و شانس ابتلاء به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از شهروندان تصریح کرد: مصرف فست‌فود بیش از یک‎بار در هفته سبب ایجاد چاقی به‎خصوص چاقی‌های موضعی در نواحی شکم و پهلوها می‌شود.

مریم گودرزی اضافه کرد: بیشتر غذاهای حاضری سرخ ‌شده هستند و معمولا هم برای سرخ ‌کردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌کنند.

وی گفت: درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالا است، این چربی همان چربی مضری است که می‌تواند در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آن‎ها را مسدود ‌کند.

یک شهروند بروجردی دیگر افزود: فست‎فودها دارای ارزش غذایی پایینی از نظر ویتامین و املاح مورد نیاز بدن هستند و در کوتاه‎مدت منجر به سکته قلبی خواهد شد.

امیدعلی اظهار کرد: در فست‎فودها چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد است و شانس ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به‎شدت افزایش می‎دهد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: فست‌فودها غذاهایی هستند که دارای انرژی تهی بوده و باعث گرسنگی سلولی و گرسنگی پنهان شده و باعث ضعف و بی‎حالی، بیش فعالی و ضعف سیستم ایمنی در کودکان شده است.

محمود مردانی افزود: این مواد غذایی چون از تمام گروه‎های غذایی تهیه نشده‎اند نیاز کودکان به ویتامین‎ها، املاح، اسیدهای آمینه و ... را تامین نمی‎کند و کالری زیادی دارند که باعث چاقی در کودکان شده است.

وی با بیان اینکه فست‎فودها راحت‎خور هستند، اظهار کرد: هزینه فرصت فست‎فود خیلی راحت‎تر از سایر موادغذایی است به‎طوری‎که اگر یک کودک بخواهد میوه‎ای استفاده کند باید آن‎ را بشویید و پوست آن را جدا کند، اما فست‎فود سریع از بسته‎بندی خارج شده و استفاده می‎شود.

کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی تصریح کرد: در ساخت و تولید فست‎فود از طعم‎دهنده‎های مختلف و رنگ‎های جذاب استفاده شده که باعث می‎شود ذائقه افراد به سمت آن‎ها سوق داده شود.

مردانی اضافه کرد: چون این غذاها قدرت سیرکنندگی ندارند و از املاح معدنی و ویتامین‎ها فقیر هستند گرسنگی سلولی ایجاده کرده و پس از مصرف، تمایل بیشتر نیز به سمت آن‎ها دیده می‎شود.

وی گفت: عمدتاً از کربوهیدرات با اندیکس گلایسمیک‎ بالا(قند) تهیه شده‎اند که باعث افزایش قندخون شده که متعاقب آن انسولین از پانکراس ترشح شده و آن قند وارد سلول شده و این افت قند باعث می‎شود حرص و ولع بیشتر به سمت فست‎فود ایجاد شود و این مکانیسم تکرار می‎شود و این روند باعث بیماری شده است.

این کارشناس غذایی با بیان اینکه به‎قول حدیث پیامبراکرم(ص) عقل مردم در چشمشان است، افزود: وقتی تبلیغات روان‎شناسی با رنگ‎های خاص، موسیقی‎های جذاب، در برنامه‎های مختلف، کلیپ‎های متعدد برای فروش بیشتر محصولات فست فود به‎طور دائمی و 24 ساعته پخش شده و از طریق دیداری و شنیداری و روانی پخش می‎شود خانواده‎ها به آن سمت گرایش پیدا می‎کنند و بچه‎ها نیز به آن سمت ترغیب می‎شوند.

مردانی با اشاره به تغییر فرهنگ خرید سبدغذایی خانواده، اظهار کرد: به عنوان مثال فرد خریدار اقدام به خرید 2 لیتر نوشابه می‎کند که باعث کوتاهی قد می‎شود ولی به‎جای آن یک لیتر شیر نمی‎خرد که باعث افزایش قد می‎شود.

وی تصریح کرد: از طرفی چون تولید و تقاضا با هم نسبت مستقیم دارند یعنی هرچه تقاضا زیاد شود تولید نیز بیشتر می‎شود، سرانه هزینه تولید پایین آمده و باعث شده است که فست‎فودها با قیمت کمتری به دست مشتریان برسند که این امر باعث شده مصرف این غذاها نیز بالا رود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها