یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۱۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

برخی آبزیان غیر خوراکی ایران به چین صادر می‌شود/10 هزار تن ماهی یال اسبی و مرکب صادر شد

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات گفت: از دو سال گذشته برخی آبزیان غیرقابل مصرف در ایران از جمله ماهی مرکب و یال اسبی به چین صادر می‌شود.

عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد صادرات آبزیان به چین، گفت: صادرات برخی محصولات آبزی به  چین از حدود 2 سال پیش آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در آب‌های کشور برخی گونه‌های آبزی تولید می‌شود که به لحاظ شرعی در داخل کشور قابل خوردن نیست، افزود: این گونه‌ها مثل ماهی مرکب و یال اسبی در داخل اصلا مصرف نمی‌شود، ولی برای چینی‌ها مصرف خوراکی دارد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه آبزیان شیلات اظهار داشت: شیلات از معدود بخش‌هایی که به چین مواد غذایی صادر می‌کند، ضمن اینکه می‌‌توان بر روی گونه‌های دیگر که مصرف داخلی ندارد، برای صادرات به این کشور کار کرد. گلشاهی تصریح کرد: ماهیان ریز سدی از جمله ماهیان حلالی است که مصرف داخلی ندارند، اما می‌توان با انجام اقداماتی این گونه که برای چینی‌ها مصرف خوراکی دارد، به این کشور صادر کرد

. وی به صادرات 10 هزار تنی ماهی مرکب و یال اسبی در سال گذشته به چین اشاره کرد و گفت: با میانگین هر کیلو 3 دلار صادرات این گونه از ماهیان به چین در سال 92 حدود 30 میلیون دلار برای کشور درآمد‌زایی داشته است. براساس این گزارش چین با توجه به اینکه  پرجمعیت‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود، برای تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز خود اقدام به واردات می‌کند، بنابراین در راستای استفاده از این ظرفیت ایران می‌تواند حداقل محصولاتی را که در کشور مصرف داخلی ندارد، ولی تولید از تولید قابل توجهی برخوردار است، را به این کشور صادر کنند.

این گزارش می‌افزاید: در سفر محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به چین در راستای توسعه همکاری‌ دوجانبه بین دو کشور موضوع صادرات برخی محصولات آبزی غیر قابل مصرف داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

فارس

(یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳) ۱۲:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها