یکشنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۵۱۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اتاق نیازمند تغییر قانون است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اتاق نیازمند تغییر قانون است، گفت: اتاق باید نقش اثرگذاری در شرایط فعلی کشور برعهده گیرد و این نقش پدید نمی آید مگر آنکه در قدم اول به دنبال تغییر قانون اتاق بازرگانی باشیم.

رییس و اعضای ستاد ائتلاف بزرگ طی سه روز گذشته به ساختمان اتاق تهران رفتند و حضورخود در فرایند انتخابات اتاق تهران را به ثبت رساندند.

مسعود دانشمند در حاشیه مراسم ثبت نام خود و اعضای ستاد، افزود: قانون اتاق بازرگانی در شرایطی که اقتصاد کشور کوچک و دولتی بود و در روزهای پس از پایان جنگ که همه کالاهای اساسی به صورت کوپنی بود، تدوین شد و بنابراین اقتصاد خصوصی و رقابتی و آزادی اقتصادی در قانون اتاق دیده نشد.

به گفته وی، با توجه به اصل 44 واگذاری تمام فعالیت های تصدی گرایانه به بخش خصوصی لازم است و قانون اتاق باید آنچنان تغییر کند که ظرفیتی برای فعالیت بخش خصوصی و واگذاری اقتصاد و به عهده گرفتن مسوولیت توسط بخش خصوصی در قانون دیده شود.

دانشمند با بیان اینکه قانون اتاق کامل نیست، تصریح کرد: ظرفیت های قانون فعلی اتاق محدود است ومطابق قانون کشورهای پیشرفته و توانمند ظرفیت ندارد و اولین قدم ما این است که با یک هیات نمایندگان همراه در راستای تغییر قانون و ساختار اتاق هم قدم شویم.



** ضرورت حضور نیروهای فعال قدیمی و جدید در اتاق بازرگانی

در ادامه رییس ستاد ائتلاف بزرگ که برای شرکت در انتخابات اتاق تهران حضور یافته بود با بیان اینکه باید به گفته های خود متعهد باشیم، اظهار داشت: در چند ماه گذشته گفتیم که اتاق نیاز به نیروهای قدیمی و فعال جدید دارد و باید کسانی که می توانند اتاق را هدایت کنند در این مسیر شناسایی شوند.

ابراهیم جمیلی تاکید کرد: خانه اقتصاد ایران به دنبال اتاقی اثربخش است و زمانی می تواند موثر باشد که ارکان اتاق که همان تشکل ها و اتاق های شهرستان ها، اتاق های مشترک و شوراهای عالی مشترک، هستند متولی آن باشند.

وی، سپس گفت: اتاق ها باید به سویی بروند که تشکل محوری و تفکر حاکم شوند و اتاق های شهرستان ها مسوولیت بیشتری در مقابل منافع ملی احساس کنند و منافع ملی ارجح بر منافع گروه باشد.

وی افزود: بخش خصوصی اتاق باید با رانت خواری و مفاسد اقتصادی مبارزه کند و نباید اتاق ها را به باشگاه سیاسی تبدیل کنند و جریانات سیاسی در اتاق ها تاثیر نداشته باشد و در این شرایط اتاق می تواند به شکل مطلوب نقش خودش را با یک حرکت جمعی در اوضاع فعلی کشور ایفاکند.

جمیلی، پاسخگو بودن در قبال وعده ها و برنامه های اعلام شده را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: باید به دنبال اتاقی پاسخگو باشیم فارغ از اینکه چه کسی انتخاب شود، دولت و گروه های سیاسی در انتخابات دخالت نکنند و بخش خصوصی به تنهایی مسوولیت اتاق را به عهده بگیرد.

وی تاکید کرد: افرادی که انتخاب نشوند با انتخاب شوندگان باید همکاری کنند و اتاق تهران متعلق به تعداد محدودی اعضای هیات نمایندگان نیست بلکه متعلق به کل اعضا و اقتصاد کشور است و هیچ فردی نمی تواند اتاق را برای خود مصادره کند.

نایب رییس سابق اتاق ایران گفت: اتاق های بازرگانی تهران و ایران اصولا چون اسم بازرگانی را در ابتدای اسم خود دارند بیشتر مساله بازرگانی را دیده اند و بخش صنعت و تولید در اولویت دوم قرار گرفته اند.

محمدباقر رجال افزود: اتاق بیش از حد لازم سیاسی شده و لازم است بخش تولید در بخش صنعت، معدن و کشاورزی در اولویت قرار گیرد و تولید به حمایتی که در این مسیر می تواند موثر باشد نیاز دارد چرا که بخش بازرگانی نیاز به تقویت تولید دارد.

علی نقیب عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز گفت: منافع ملی و کشور در توسعه اقتصاد پویا است و اتاق جایگاهی مناسب برای پویایی کشور است و وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی چندان پویا نیست و تحت تاثیر عوامل زیادی است که یکی از آنها سیاسی شدن است.

وی تاکید کرد که اتاق باید خود را از مسایل سیاسی مبرا کند.

محمدمهدی طباطبایی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و هند نیز با اشاره به اینکه شاکله اتاق تشکل ها هستند، گفت: تاکنون تصمیمات گوناگون در سطوح متفاوت، لایه های مختلف فعالان اقتصادی را در برنمی گیرد.

به گفته وی، می توانیم اتاقی را تشکیل دهیم که نمایندگان آن به مسایل عام و ملی توجه کنند و نه مسایل شخصی.

وی اضافه کرد: اتاق نیاز به انرژی و افراد جدید برای دستیابی به اهداف دارد.



** اتاق عملکردی مطلوب در قبال تحریم داشت

محمدمهدی راسخ عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در حاشیه ثبت نام بخش دیگری از گروه ائتلاف بزرگ، گفت: در بحث تحریم ها اتاق بازرگانی بسیار خوب ایفای نقش کرد و هرجا که دست دولت بود با مشکل روبه رو شد.

وی با بیان اینکه نقش اتاق بازرگانی در بحث پژوهش و مشاوره به سه قوه بسیار خوب بوده است، افزود: براثر تحریم نفت، تولید و صادرات آن کاهش یافت ضمن اینکه امکان دریافت پول آن نیز فراهم نبود ولی صادرات بخش خصوصی چند برابر و تمام پول وصول شد که این نقش سازنده اتاق بازرگانی است.

به گفته راسخ، اتاق به جایگاهی رسید که برای رییس جمهور دولت یازدهم برنامه اقتصادی نوشت.

وی افزود: رییس دفتر رییس جمهور، مشاور اقتصادی رییس جمهور، وزیر ارتباطات، وزیر ارشاد، وزیر راه و مسکن و رییس کل اتاق بازرگانی همگی تا قبل از دولت یازدهم در اتاق حضور داشتند.

وی یکی از برنامه های ائتلاف بزرگ را حمایت از دولت و ارتباط موثر با قوای سه گانه دانست تا بتوانیم ایران را به جایگاه مطلوب برسانیم.

عباسعلی قصاعی از دیگر اعضای اتاق بازرگانی نیز گفت: از وظایف اتاق مطلوب این است که اتاق باید قوانین اقتصادی مشکل دار را حل کند، چرا که همه قوانین فعلی نیاز به اصلاح دارند.

وی با اشاره به اینکه ما حتی در خاورمیانه بدترین شرایط را داریم، اظهار داشت: یکی از علتهای این موضوع، وجود قوانین بسیار است که به کلافی سردرگم تبدیل شده است. در ایران 18هزار قانون و 12هزار آیین نامه وجود دارد که خود این آمار باعث ایجاد رانت است. درحالی که در انگلستان 300 قانون وجود دارد و بقیه قوانین براساس عرف و رویه قضایی مشخص می شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی سخنگوی ائتلاف بزرگ هم در این مراسم اعلام کرد: مسیر ما اعتدال و استفاده از ظرفیت های قانونی است.

به گفته وی، ائتلاف بزرگ به دنبال جذب حداکثری است و میزان استقبال نشان از یک گام در این هدف است و مطمئنا نرخ مشارکت در این دوره رشد خواهد کرد و سطح جایگاه اتاق بهبود چشمگیر داشته است.

یاد آوری می شود، طی روز پنجشنبه ابراهیم جمیلی به عنوان رئیس، مسعود دانشمند، محمد مهدی طباطبایی، محمدرضا طلایی، علی حمزه نژاد، علی نقیب، محمدباقر رجال، لیلا آقاپور و خانم آقایی به عنوان اعضای ائتلاف بزرگ به ساختمان اتاق تهران رفتند و ثبت نام کردند.

روز جمعه نیز محمدمهدی راسخ، عباسعلی قصاعی، احمد امیراحمدی ، علیمردان شیبانی و ابوالفضل روغنی گلپایگانی برای ثبت نام به اتاق تهران رفتند.

از روز شنبه گذشته که نام نویسی از داوطلبان آغاز شد تاکنون بیش از به 160 فعال اقتصادی ثبت نام خود را برای این انتخابات قطعی کرده اند و پیش بینی می شود طی امروز که آخرین مهلت ثبت نام است، فهرست داوطلبان طولانی تر شود.

صبح امروز هم تعدادی از فعالان اقتصادی به اتاق تهران مراجعه کرده و در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند، از جمله وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول که در دوره هفتم از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران است امروز را برای ثبت نام در انتخابات دوره آتی انتخاب کرد.

ایرنا

(یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳) ۱۲:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها