شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۲:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۱۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

فعالیت دامپروری و تولید خوراک دام باید دانش بنیان شود

مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ابتدای جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه سال 93 انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که با حضور گسترده و پرشور مدیران و کارشناسان واحدهای تولیدی برگزار گردید، سخنان خود را با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی آغاز و گفتند:

اقتصاد مقاومتی به مفهوم استفاده از ظرفیت های صنعتی، سیاست های اصل 44، فعال تر شدن هرچه بیشتر بخش خصوصی از طریق  تسهیلات کم بهره، تصویب قوانین لازم و ارائه راهکارها به بخش سیاستگذاری میباشد. موافق قدیری در ادامه گفت: امروزه ابعاد جدیدی برای امنیت و تهدید های امنیتی مطرح است. در این رویکرد ، امنیت و تهدید های امنیتی دیگر به تهدیدهای نظامی محدود نمی شود، بلکه در حوزه ی مباحث اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و انسانی گم گذاشته است.

مهمترین تهدیدهای پیش رو، تحریم های اقتصادی است که مستقیمأ امنیت ملی را مورد توجه دارد . اقتصاد مقاومتی علاوه بر ترمیم بافتها و ساختارهای فرسوده اقتصادی با داشتن عناصری در اقتصاد کشور که متضمن رشد و پویایی و بالندگی اقتصاد است، به عنوان ابزاری کارا در جهت مقابله با این تهدیدات می تواند در وحله نخست ضمن بازسازی عمیق در اقتصاد ایران و در گام بعدی ظهور یک اقتصاد قوی قابل رقابتی در سطح جهان، امنیت ملی ایران را تأمین کند.

موافق قدیری تبیین جایگاه اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید محصولات پروتئینی را به معنی بهره وری و کاهش قیمت تمام شده در شرایط تحریم و استفاده از محصولات صنعتی جهت کاهش واردات مواد اولیه دانست.

این فعال اقتصادی در ادامه مهمترین معیارهای توسعه پایدار کشاورزی را تأمین نیازهای غذایی اساسی نسل حاضر و آینده از نظر کمی و کیفی، ایجاد مشاغل دائمی، حفظ و ارتقای ظرفیت تولیدی منابع طبیعی پایه و منابع تجدید شونده، کاهش آسیب پذیری بخش کشاورزی نسبت به عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی و دیگر تهدیدها و تقویت خوداتکایی این بخش دانست.

عضو هییت مدیره انجمن کارآفرینی و توسعه ملی کشور ایجاد رونق تولید از طریق خرید تضمینی محصولات صنعتی، تامین مواد اولیه این بخش، تعیین تعرفه وارداتی برای محصولات بی کیفیت، سپردن فرآیند مدیریت واردات و صادرات به بخش خصوصی در راستای حمایت از تولید صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان را خواستار شدند. و اشاره داشتند، سرعت روزافزون پیشرفت علم و دانش منجر به پدید آمدن تکنولوژی های جدید و ایجاد عرصه های نوین پارادایم مدیریت گردیده است. هم اکنون این تغییر پارادایم در زمانی کمتر از یک دهه اتفاق افتاده است. هدایت و کنترل تغییرات پدیده ای است که ارتباط مستقیمی با زمان و مکان دارد. بدین معنی که هر گونه ایستایی و عدم تحرک موجب نوعی عقب ماندگی از پیشرفت و شکوفایی بنگاههای اقتصادی محسوب می گردد.

در حال حاضر تجزیه و تحلیل شرایط علمی – اقتصادی از طریق اتخاذ یک تفکر سیستمی امکانپذیر است. صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان برای تقویت جامع نگری و بررسی دقیق تر روابط و تعاملات اقتصادی ملزم به اتخاذ رویکرد نظری – کاربردی هستند که انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در این زمینه تلاش مینماید.

برای رسیدن به یک نظام کاربردی باید محوریت برنامه واحدهای تولید خوراک دام و طیور و آبزیان بر پایه موضوع خود نوسازی سازمانی مستقر شود. ایجاد فرهنگ حمایت از تغییرات (درسطح ستادی)، دقت در زمانبندی اجرای تغییرات و تدوین ساختار تحول گرا در زمره اصول رسیدن به یک سازمان نوگرا محسوب شده و این انجمن به طور جدی به دنبال آن میباشد.

مدیرعامل شرکت هماهنگی کارخانجات خوراک، دارو و مکمل دام، طیور و آبزیان کشور در ادامه یکی از عوامل توانمند سازی سازمانها در ادامه رقابت، موضوع پذیرش تغییرات، تعریف فرآیند انطباق پذیری و استفاده به موقع از فرصت های جدید ناشی از این تغییرات است. هم اکنون که شتاب اجرایی اصل 44 قانون اساسی و نتیجتا واگذاری امور به بخش خصوصی گسترده تر شده است. فرصت مناسبی برای عرصه فعالیت های نوین تولیدی – تجاری فراهم شده است. استفاده از این موقعیت ارزشمند و تجزیه و تحلیل تعاملات و شرایط آینده می تواند راهگشای صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان در اتخاذ سیاست های اجرایی آتی باشد.

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه اشاره کردند، مسئولین اجرایی کشور نگاهی به حذف موانع غیر تعرفه ای افق هایی منطبق با شرایط سازمان تجارت جهانی دارند. و بموازات این شرایط حمایت هایی که هم اکنون در خصوص صادرات محصولات صنایع مختلف لحاظ گردیده عامل موثری درتقویت رویکرد تجارت بین المللی صنایع خوراک دام وطیور و آبزیان کشور تلقی می گردد. در این میان وجود هسته ستادی مرکب از اعضای بخش های تحقیقاتی – دانشگاهی و تولید در انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، اهرم قدرتمندی به منظور سازماندهی سیاست های صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان محسوب می گردد. این هسته ستادی بمنزله مستند ساز توسعه و نوسازی صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان عمل نموده و مشاوری مطمئن برای خود نوسازی صنایع خواهد بود.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ادامه خواستار حذف سوبسید مواد اولیه ، تشویق بخش دامپروری از طریق تامین سرمایه خرید محصولات صنعتی، حذف حمایت از توسعه کارگاه های غیر مجاز، تشویق پرورش دهندگان به مصرف کالاهای صنعتی به منظور کاهش ضایعات ناشی از مصرف مواد اولیه شد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزان ایران با تاکید بر اینکه فعالیت دامپروی و تولید خوراک دام و طیور وآبزیان باید دانش بنیان شود. اشاره داشتند این بمعنی استفاده از روش های جدید (زنجیره های تولید ) و فن آوری های جدید است و انجمن به طور جدی در دستور کار خود قرار داده تا واحدهای نیمه صنعتی بتوانند با مشارکت واحدهای هم رده خود در صنایع دیگر زنجیره های تولید را افزایش دهند.

مجید موافق قدیری با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی 5 ساله استراتژیک صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان با مشارکت اساتید برجسته کشور پس از یکسال کار کارشناسی تدوین گردیده، نوید ایجاد مرکز مطالعات صنعت خوراک دام و طیور وآبزیان بمنظور استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات را در آینده ای نزدیک داد.

شایان ذکر است در مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن که در اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید، ابتدا بازرس و هیات مدیره گزارش سال گذشته خود را قرائت نمودند، پس از تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان مالی سال 92 حاضرین در مجمع به بررسی برنامه فعالیتها و بودجه سال 93 و تصویب آن پرداختند.

جلسه رای گیری با حضور اعضای حاضر برگزار گردید که به ترتیب کسب رای، اعضای زیر انتخاب شدند:


الف) اعضای اصلی:

مجید موافق قدیری از مجتمع کشت و صنعت فدک

رضا سواری از شرکت کیوان مرغ پر طلای مهاباد

سید علی خیریه از شرکت مرغ مادر جنوب خراسان

صفدر پیرمرادی از شرکت خوراک دام کارون رومز
مسعود شریعتی از شرکت چینه

ب) اعضای علی البدل:

- پژمان آجیل چی از شرکت یسنامهر

محمد سعید هفت

جواهریان از شرکت کیمیافام

ج) بازرسین:
بختیار بهزادی از شرکت دانه های غرب نهاوند- بازرس اصلی

حمید قدسی مهربانی از شرکت خوراک دام سامیان- بازرس علی البدل

همچنین در اولین جلسه هییت مدیره جدید انجمن که با حضور کلیه اعضای اصلی و علی البدل و بازرس اصلی انجمن برگزار گردید، مجید موافق قدیری را به سمت رییس ، رضا سواری را به سمت نایب رییس اول، سید علی خیریه به سمت نایب رییس دوم و پیمان ذوالفقاریان  را به سمت دبیرکل انجمن انتخاب نمودند.
(شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳) ۲۲:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها