شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۲۲:۲۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۵۱۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

البرز در رتبه چهارم تولید شیر کشور

مدیرکل دامپزشکی استان البرزگفت: به جز تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مازاد بر مقدار مصرف شهروندان البرزی نیز به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

اصغر برائی‌نژاد، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، اظهارکرد: البرز تولید هشت درصد از مجموع تخم مرغ‌های تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه چهارم این حوزه قرار گرفته است.

وی افزود: روزانه 200 تن تخم مرغ دراستان تولید می‌شود که 100 تن آن مصرف و مابقی به استان‌های دیگر و حتی کشورهای همجوار صادر می‌شود.

برائی‌نژاد ابرازکرد: بیشترین میزان صادرات تخم مرغ به کشورهای عراق وافغانستان است.

وی ادامه داد: به جز تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مازاد برمقدار مصرف شهروندان البرزی نیز به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

این مسئول گفت: روزانه نزدیک به هزار و 100 تن شیر در البرز تولید می‌شود که 400 تن آن مصرف و مابقی به استان‌های دیگر ارسال و یا پس از تبدیل به فراورده‌های لبنی به کشورهای همجوارصادرمی‌شود.

برائی‌نژاد در ادامه به مشخص نبودن آمار دقیق میزان مرغ و گوشت تولیدی دراستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون آماردقیقی از میزان گوشت قرمز و سفید در استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: روزانه 210 تن گوشت مرغ و 65 تن گوشت قرمز در استان به مصرف می‌رسد که بیشتر آن از طریق کشتارگاهی استان استحصال می‌شود و مابقی ازسایر استان‌ها وارد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: هم اکنون پنج کشتارگاه مرغ و دو کشتارگاه صنعتی دام در استان فعال هستند.

وی اظهارکرد: ازابتدای سال تاکنون شیوع هیچ بیماری خاص و خطرناکی در بین جمعیت دامی استان گزارش نشده و امید است تا پایان سال هیچ دامی به بیماری واگیردار مبتلا نشود.

برائی‌نژاد افزود: ابتلای دام‌ها به برخی بیماری‌های واگیردار بسیار خطرناک است و گاه منجر به از بین رفتن تعدادی زیادی دام در چندین دامداری شده و خسارات اقتصادی زیادی به دامدار وارد می‌کند.

برائی‌نژاد تصریح کرد: بیشتر تمرکز ماموران دامپزشکی در تزریق واکسن به دام‌هایی هستند که در دامداری‌های صنعتی نگهداری می‌شوند و دام‌های عشایری در اولویت بعدی قرار دارند.

وی افزود: از آنجایی که تعداد دام‌های عشایر محدود است و دامها به شکل سنتی نگهداری می‌شوند و مدام در حال کوچ و عبور و مرور به مناطق مختلف هستند، تزریق واکسن به آنها اندکی دشوار است .

وی اظهارکرد: واکسن‌های دام‌های عشایری معمولاً براساس شناسنامه‌های این دامها و در فصل بهار تزریق می‌شوند و در صورت می‌شوند.

وی تصریح کرد: دام‌های عشایری غالباً به بیماری‌های فصلی و انگلی مبتلا می‌شوند که در صورت مشاهده از دام بیمار به سرعت نمونه‌ برداری شده و واکسن مورد نیازبرای بهبود بیماری تزریق می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در پایان گفت: با توجه به این که در فصل زمستان قرارداریم توجه ویژه دامپزشکی استان بر مقابله با ابتلای طیور مرغداری‌ها به آنفلوانزا است و در این خصوص پایش‌های لازم را تشدید کرده‌ایم تا این بیماری در بین جمعیت طیور استان شیوع پیدا نکند.
(شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳) ۲۲:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها