شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۵۱۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

برخی دخالت‌ها عامل گرانی پرتقال

در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی برخی دخالت‌های بی‌جای دولتی را عامل گرانی پرتقال می‌داند، قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز معتقد است: برخی دخالت‌ها دولت در تعیین قیمت و خرید پرتقال باعث افزایش قیمت بی‌رویه آن می‌شود.

عنایت‌الله بیابانی - رییس اتحادیه مرکب‌کاران -  اظهار کرد: وقتی که دولت در ذخیره‌سازی مستقیما دخالت می‌کند و قیمت خرید آن را از بازار 3000 تومان و حدود این قیمت اعلام می‌کند، خود باعث گرانی قیمت و ذخیره‌سازی بیشتر توسط مردم برای سود بیشتر در شب عید می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته ذخیره‌سازی شب عید در اختیار شرکت تعاونی باغداران استان مازندران بود که قیمت مرکبات توسط اعضای این شرکت که اکثرا تولیدکننده بودند آنالیز می‌شد و با تعیین سود منطقی ذخیره‌سازی این کار انجام می‌شد.

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز خاطر‌ نشان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل این‌که ذخیره‌سازی برای شب عید در اختیار بخش خصوصی بود، همه فعالان این بخش با یکدیگر رقابت می‌کردند اما امسال سازمان تعاونی روستایی برای خرید پرتقال اعلام کرد هر کیلو پرتقال را 3000 تومان برای ذخیره‌سازی شب عید خریداری می‌کند که همین مساله عامل گرانی مرکبات شد، در حالی که براساس هزینه‌های تولید قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پرتقال پایین‌تر از این بود.

بیابانی گفت: این اقدام سبب شد تا مردم و انبارداران محصول خود را به بازار عرضه نکنند تا بتوانند در شب عید آن را گران‌تر بفروشند و بیشتر سود کنند.

وی پیشنهاد کرد: برای شکستن قیمت پرتقال و ایجاد رقابت در بازار، دولت باید با حمایت از همه اتحادیه‌های باغداران از جمله اتحادیه باغداران مازندران باعث شود تا آنها به بازار وارد شوند به گونه‌ای که همان امتیازهایی که به تعاونی‌های خودش داده است به اتحادیه‌های دیگر بدهد.

قائم مقام دبیر کل خانه کشاورز تصریح کرد: برخی دلالان بین‌المللی که به دنبال واردات مرکبات به کشور هستند همین عامل را دست‌آویزی برای رسیدن به هدف خود می‌کنند که البته بیشتر از آنکه واردات پرتقال به کشور آسیب بزند آلودگی‌های نباتی که در پی آن به کشور وارد می‌شود خطرناک است.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها