شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۵۵۱۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

مشکلات فزاینده بازرگانان هندی از ممنوعیت واردات برنج به ایران

اکونومیک تایمز هند در گزارشی نوشت: تقاضا برای برنج باسماتی در بازار داخلی با وجود کاهش قیمت در شش ماه گذشته که در پی تصمیم ایران برای ممنوعیت واردات اتفاق افتاد، افزایش نیافته است.

 خرده فروشان و برندهای برنج باسماتی می‌گویند مصرف کنندگان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند که تاکنون کاهش 30 تا 40 درصدی داشته اند. در این بین صادرکنندگان در سال مالی جاری بدترین ضربه را متحمل شده‌اند و به دلیل اینکه قادر نبوده‌اند موجودی انبارشان را خالی کنند احتمالا ضرر خواهند کرد.

بال کریشان میتال، مدیرکل شرکت صادرکننده برنج باسماتی گورداسپور در این باره اظهار کرد: ممنوعیت ایران برای واردات برنج باسماتی به صادرات این شرکت لطمه زده و بازار داخلی هم کساد است که به معنای ضرر این شرکت در سال مالی جاری خواهد بود.

برندهای برنج باسماتی برای افزایش فروش و نقد کردن کالایشان 20 تا 30 درصد تخفیف می‌دهند. با اینهمه در بازار داخلی هند مصرف کنندگان در حال حاضر بر اساس میزان نیاز خریداری می‌کنند زیرا نظر عمومی بر این است که قیمت‌های بازار ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند.

نگرانی که در میان حاضران این صنعت وجود دارد، احتمال کاهش زمین‌های تحت کشت باسماتی از سوی کشاورزان در صورت ادامه کاهش قیمت است.

طبق آمار دولتی هند، میزان فروش برنج باسماتی این کشور به ایران در سال مالی منتهی به مارس سال 2014 به 1.45 میلیون تن به ارزش 1.83 میلیارد دلار بالغ شد.

یک مقام بلندپایه انجمن صادرکنندگان برنج هند پیش از این به اکونومیک تایمز گفته بود: معامله‌گران در حال حاضر تنها با مجوزهای سال گذشته محموله‌های برنج را به ایران ارسال می‌کنند و ضمن ابراز امیدواری برای لغو ممنوعیت وارداتی ایران، از سفر هیاتی در اوایل فوریه به منظور مذاکره در مورد این موضوع خبر داده بود.

هند و ایران دو سال قبل برای دور زدن تحریم‌های غربی یک سیستم تهاتر کالا ایجاد کردند و هند در قبال خرید نفت ایران، شماری کالا بویژه برنج، کنجاله سویا و اقلام دارویی به ایران می‌فروشد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها