جمعه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۱۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

رایزنی اقتصادی از مادرید تا بارسلون

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران با مسئولان بخش خصوصی و دولتی اسپانیا دیدار و گفتگو کرد.

 حضور هیات تجاری اتاق تهران در اسپانیا در حالی امروز به پایان می‌رسد که این هیات با تعدادی از مقامات دولتی و بخش خصوصی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

همچنین دیدارهای چهره به چهره بین فعالان اقتصادی حاضر در هیات تجاری ایرانی با فعالان اقتصادی اسپانیایی در این سفر برگزار شد که طی آن، آشنایی با فعالیت‌های اقتصادی دو کشور حاصل شد و شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اسپانیایی ارتباطات مناسبی برقرار کردند؛ ارتباطاتی که منجر به همکاری‌های مشترک این شرکت‌ها نیز در حوزه‌های مختلف شد.

همچنین در این سفر مقامات دولتی اسپانیا و فعالان بخش خصوصی این کشور با تاکید بر نقش و اهمیت ویژه اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و جهان، تاکید کردند که در تمام سال‌های گذشته هیچ مشکلی در همکاری‌های مشترک با فعالان اقتصادی ایرانی نداشته‌اند و از توسعه این همکاری‌ها استقبال می‌کنند. آنان عنوان کردند که امیدوارند با رفع تحریم‌های کنونی، تجارت بین دو کشور بسیار ساده و روان شود و جهش قابل‌توجهی در میزان مبادلات دو کشور روی دهد.

هیات تجاری ایرانی که با حضور بیش از 30 فعال اقتصادی از حوزه‌های مختلف و به سرپرستی یحیی آل‌اسحاق در اسپانیا به سر می‌برد، در این سفر با حضور در شهرهای مادرید، زاراگوزا و بارسلون دیدارهای متعددی با فعالان بخش خصوصی این کشور داشت.

همچنین یحیی آل‌اسحاق نیز رایزنی‌های زیادی با مسئولان دولت مرکزی و دولت‌های محلی این کشور در ایالت‌های آراگون و کاتالونیا داشت تا بستر تسهیل توسعه روابط تجاری دو کشور را فراهم کند.

رئیس اتاق تهران که سرپرستی هیات تجاری اتاق تهران در سفر به اسپانیا را برعهده داشت، در دیدارهای متعدد خود با مقامات و سران دولت و بخش خصوصی اسپانیا در ایالت‌های مختلف این کشور با اشاره به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و تغییر و تحولاتی که در اقتصاد کشور در حال رخ دادن است، شرکت‌های اسپانیایی را به حضور در ایران تشویق و ترغیب کرد. یحیی آل‌اسحاق هم‌چنین با اشاره به مشکلات اقتصادی اسپانیا در حوزه یورو به ویژه نرخ بیکاری بالا در این کشور تاکید کرده بود که همکاری‌های دوجانبه می‌تواند هم به اقتصاد اسپانیا کمک کند و هم باعث رونق بیشتر اقتصاد ایران شود.

آل‌اسحاق در کنار برشمردن توانمندی‌های بخش خصوصی ایران به ویژه در حوزه‌هایی چون کشاورزی و صنایع غذایی که مورد علاقه شرکت‌های اسپانیایی است، خواستار استفاده از تجربه اسپانیا در استفاده نوین از آب و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی نیز شد. او ‌همچنین با اشاره به تعریف حدود 400 میلیارد دلار طرح در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ایران و صنایع وابسته به آن گفت: در این باره علاقمندیم با دوستانی خوبی که در همکاری‌ها با ایران سابقه خوبی دارند همکاری‌های بلندمدت داشته باشیم و اسپانیا یکی از این همکاران خوب ماست.

رئیس اتاق تهران هم‌چنین با تاکید بر این رفع موانع موجود کنونی در تجارت خارجی با ایران در آینده نزدیک، به فعالان اقتصادی اسپانیا پیشنهاد کرد که از هم‌اکنون به دنبال آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های اقتصادی ایران و شناختن طرف‌های همکار خود در ایران باشند تا از ماراتن حضور شرکت‌های اروپایی و غربی در ایران عقب نمانند. آل‌اسحاق از رفت‌وآمد هیات‌های تجاری متعدد از کشورهای اروپایی به ایران به عنوان شاهد یاد کرد و اعلام کرد که شرایط اقتصادی ایران هم‌اکنون بهتر از هر زمان دیگری برای فعالیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی مناسب است.

آل‌اسحاق از فعالان اقتصادی اسپانیا دعوت کرد از نزدیک ایران جدید را ببینند و از فرصت‌های جدید همکاری با طرف‌های ایرانی نهایت بهره را ببرند. او افزود: برای تسهیل سرمایه گذاری های خارجی در ایران قوانین حمل و نقل، بیمه، بانک، گمرک و استاندارد در حال تحول جدی است.

این هیات در جریان خود بازدیدهایی از مکان‌های باقی‌مانده از تمدن اسلامی در اسپانیا نیز داشتند که کاخ الجعفریه در ایالت آراگون یکی از این مکان‌ها بود که از یادگارهای دوران حضور مسلمانان در اسپانیا و کار دست معماران و هنرمندان مسلمان است. با پایان یافتن سفر این هیات تجاری در روز جمعه، این فعالان اقتصادی صبح فردا وارد کشور خواهند شد.

مهر

(جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها