جمعه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۵۱۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دستگاه بینی الکترونیکی جهت تشخیص فساد گوشت ساخته شد

یک مخترع ایرانی موفق به ساخت بینی الکترونیکی شد که از این دستگاه می توان برای تشخیص فساد مواد غذایی استفاده کرد.

میثم وجدی، مخترع دستگاه بینی الکترونیکی"دستگاه ماشین بویایی" گفت: دستگاه بینی الکترونیکی (EN) یا سیستم سنسورهای هوشمند گاز، ازطریق سیستم های  حسگر و الگوریتم کار می کند.

 وی عنوان کرد: دستگاه از سه قسمت نمونه گیری مواد غذایی، محفظه سنسورهای تشخیص فساد مواد غذایی (دریافت دادهاز جمله گوشت) و قسمت پردازش داده، تشکیل شده است.

وجدی با اشاره به اینکه ما در این دستگاه یک بانک داده داریم، افزود: در بانک داده دستگاه بینی الکترونیکی، وضعیت 50 نمونه گوشت مختلف در طی 20 روز بعد از ذبح دام مشخص شده تا دستگاه بتواند به درستی از وضعیت  انواع گوشت خبر دهد.

وی بیان کرد: بعد از قرارگیری بینی الکترونیک جهت تشخیص فساد الکترونیکی، اطلاعات مواد غذایی مانند گوشت را با داده های بانک خود تطبیق می دهد که در نهایت وضعیت نمونه به صورت کامل مشخص می شود، که در اینجا میزان فساد گوشت تعیین می شود.

وجدی با بیان اینکه رسانایی سنسورها با گذر زمان به طور چشمگیری زیاد می شود، گفت: این دستگاه از طریق گاز نیتروژن از وضعیت ماده غذایی مطلع می شود، به صورتیکه نیتروژن به درون گوشت فرستاده  و در نهایت داده به داخل محفظه سنسور انتقال می یابد و نتیجه بر روی سیستم(برنامه اکسل) نشان داده می شود.

به گفته وی دستگاه بینی الکترونیکی بر اساس حس بویایی انسان ساخته شده و در صنایع غذایی، آب آشامیدنی، پزشکی، نظامی (پدافند غیرعامل) کاربرد دارد و کاملا شبیه بینی انسان کار می کند چراکه از طریق حافظه و سیستم عصبی، وضعیت یک نمونه را تشخیص می دهد.

به گزارش مهر،دستگاه بینی الکترونیکی، در بنیاد ملی نخبگان به ثبت رسیده و دارای سطح سه است.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها