پنج شنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۵۰۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

پژوهشکده پسته راه‌اندازی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: پژوهشکده پسته در کشور راه‌اندازی می‌شود

اسکندر زند ظهر امروز در حاشیه سفر به رفسنجان و در دیدار صمیمانه با مسئولان محلی اظهار داشت: چهار پژوهشکده باغی در کشور شامل مرکبات، خرما، میوه‌های گرمسیری و سردسیری و گل و گیاه داریم و پژوهشکده پسته نیز راه‌اندازی می‌شود و در پی اخذ مجوز این پژوهشکده هستیم.

وی ادامه داد: باغبانی یکی از مزیت‌های ایران است، اما در حوزه باغبانی با وجود مزیت‌ها و فرصت‌ها با عقب‌ماندگی جدی روبه‌رو هستیم.

زند بر استفاده از تکنولوژی‌های نوین و ارقام جدید در بخش باغبانی تأکید کرد و گفت: ما به لحاظ ارقام از سایر کشورهای جهان عقب هستیم و اکثر ارقام در بخش مرکبات مربوط به 30 تا 40 سال پیش است.

این مسئول عنوان کرد: در حالی که طبق برنامه وزارتخانه باید ارقام و محصولات بازارپسند به تولید کنندگان معرفی شود و ما این سد را در چارچوب دانش و مقررات مناسب قرنطینه‌ای خواهیم شکست و تولیدکنندگان را معطل معرفی ارقام جدید داخلی نمی‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وزارتخانه این آمادگی را دارد که در افزایش نیرو و زیرساخت‌های موسسه تحقیقات پسته گامی موثر بردارد و از این مجموعه حمایت کند.

زند افزود: کسانی در بخش پسته از توفیقات تحقیقات بهره‌مند می‌شوند و کشاورزانی نمونه هستند که در زراعت سه برابر متوسط و در باغ 7 برابر متوسط تولید داشتند.

وی ضعف علمی کشور در بخش دانشگاه و تحقیقات و پایین بودن عملکرد تولید را از مشکلات بخش باغبانی عنوان و بر ورود سریع تکنولوژی‌های نوین در بخش باغبانی تأکید کرد.

این مسئول عنوان کرد: اقتصادی کردن باغبانی و ایجاد مجموعه‌های اقتصادی باید ما را به سمت تراز بازرگانی مورد قبول در بخش کشاورزی برساند، اما در عین حال تولید باید کیفی و استاندارد باشد.

زند خاطرنشان کرد: در موسسه تحقیقات پسته سه نفر عضو هیئت علمی باغبانی، در موسسه تحقیقات چای پنج نفر عضو هیئت علمی باغبانی داریم که در هیچ کجای دنیا این گونه نیست و کشور ما در حوزه باغبانی ضعیف عمل کرده و باغداران و کشاورزان ما هیچ ایده علمی درست و صحیحی از کشاورزی ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه پسته و مرکبات نیاز به نهضت نهال و نهضت رقم داریم، عنوان کرد: در عرصه گندم کشور 52 رقم داریم و در بخش‌های دیگر ضعیف عمل شده است.

وی گفت: برای ارتقای وضعیت باغبانی پسته و ارائه ارقام جدید پسته باید اولویت‌های اصلی از جمله احیای ستاد باغبانی با بخش‌های به‌زراعی، به‌نژادی و بخش پس از برداشت فعال و تقویت شوند تا رضایت کامل باغدار، جامعه و مسئولان به‌دست آید.

 

 

 

 

 

فارس

(پنج شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها