چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۵۰۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

صادرات 114 میلیون دلاری غذایی ایران به کشورهای D8

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی و رئیس کارگروه صنایع غذایی گروه D8 ارزش صادرات غذایی ایران را به کشورهای عضو گروه D8 معادل 113 میلیون دلار در سال 2014 اعلام کرد.

سیدمحمدرضا مرتضوی در جلسه کارگروه صنایع غذایی گروه D8 که در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت: ارزش صادرات غذایی ایران به کشورهای D8 طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته به طوری که از کمتر از حدود 25 میلیون دلار در سال 2007 به 113 میلیون دلار در سال گذشته میلادی رسید. همچنین تناژ صادرات غذایی ایران به کشورهای این گروه نیز در همین مدت تقریبا صعودی بوده و از 44 هزار تن در سال 2007 به 60 هزار تن در سال 2014 رسید.

وی با بیان اینکه در سال 2013 ترکیه با سهمی معادل 53.5 درصد بیشترین سهم را در صادرات غذایی ایران به کشورهای عضو گروه D8 داشته است، افزود: پاکستان با 35.6 درصد در دوم قرار داشته و کشورهای مالزی با 5.8 درصد، اندونزی با 4 درصد و نیجریه با یک درصد نیز در رده‌های بعدی قرار داشتند. جا دارد که صادرات غذایی ایران به سایر کشورهای عضو گروه نیز رشد پیدا کرده و سهم بیشتری را در صادرات غذایی ایران به خود اختصاص دهد.

او همچنین درباره ترکیب صادرات غذایی ایران به کشورهای عضو گروه D8 نیز اظهار کرد: در سال 2013 بیشترین حجم صادرات غذایی ایران به این کشورها شامل آب میوه و کنسانتره با سهم 34 درصدی، محصولات لبنی با سهم 31 درصدی و سایر مواد غذایی با سهم 15 درصدی بوده است. ضمن اینکه شیرینی و شکلات با 8 درصد، چای سیاه با 7 درصد،‌ انواع کمپوت میوه با 2 درصد، نوشیدنی‌های غیرالکلی، روغن تصفیه شده و پاستا نیز هر یک با یک درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی درباره وضعیت واردات غذایی ایران از کشورهای عضو گروه D8 نیز توضیح داد: در سال 2013 بیشترین حجم واردات غذایی ایران از کشورهای این گروه شامل شکر خام، روغن خام گیاهی و روغن خام سویا، ملاس، روغن زیتون، کره فله، شیرخشک، و دیگر مواد غذایی مانند پودر کاکائو، کره کاکائو، آنزیم‌های غذایی، افزودنی‌های غذایی و مکمل‌ها و ... بود.

به گفته مرتضوی از مجموع واردات غذایی ایران در سال 2013 بیشترین سهم با 79.4 درصد مربوط به ترکیه بود. مالزی نیز با 17.16 درصد در رده دوم قرار گرفت و اندونزی هم با 2.75 درصد سوم شد. مصر، بنگلادش و پاکستان نیز کمتر از یک درصد سهم در واردات غذایی ایران داشتند.

وی حجم واردات غذایی ایران از کشورهای D8 را در سال 2014 رقمی معادل 652 میلیون دلار به وزن 577 هزار تن اعلام کرد و افزود: همچون بخش صادرات، واردات غذایی ایران از کشورهای عضو گروه D8 نیز در سال‌های گذشته روند صعودی داشته به طوری که از 141 هزار تن به ارزش 226 میلیون دلار در سال 2007 به 577 هزار تن به ارزش 652 میلیون دلار در سال گذشته رسید.

رئیس کارگروه صنایع غذایی گروه D8 متوسط تعرفه واردات محصولات غذایی و آشامیدنی به ایران را 24 درصد اعلام کرد و گفت: تعداد محصولات استاندارد شده معادل 9658 مورد است که از این تعداد 3128 مورد مربوط به صنایع غذایی و آشامیدنی است. ضمن اینکه دولت ایران به طور کلی استانداردهای سختگیرانه‌ای را در صنایع غذایی اعمال می‌کند که شاید این وضعیت در کشورهای دیگر وجود نداشته باشد.

مرتضوی همچنین کل صادرات غذایی و آشامیدنی ایران را در سال 2013 از نظر وزنی 1.2 میلیون تن و از نظر ارزشی بالغ بر 2.106 میلیارد دلار اعلام کرد و توضیح داد: سهم صنایع غذایی و آشامیدنی ایران از کل صادرات غیرنفتی در سال 2013 به 6.7 درصد رسید.

او در ادامه درباره اشتغالزاترین صنایع غذایی ایران نیز اظهار کرد: قند و شکر با 90 هزار نفر، شیرینی و شکلات با بیش از 47 هزار نفر و رب گوجه فرنگی و غذاهای غذاهای کنسروی و قوطی در مجموع با بیش از 43 هزار نفر اشتغالزاترین بخش‌ها در صنایع غذایی و آشامیدنی کشور هستند. لبنیات، نوشیدنی‌های غیرالکلی و آب میوه‌ و کنسانتره نیز از دیگر صنایع غذایی و آشامیدنی اشتغالزای ایران محسوب می‌شوند.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی که سخنرانی خود را به انگلیسی به حضار ارائه می‌داد، ظرفیت اسمی صنایع غذایی و آشامیدنی ایران را از نظر وزنی حدود 90 میلیون تن در کلیه بخش‌ها اعلام کرد و توضیح داد: تعداد شرکت‌های فعال در این صنایع بیش از 11 هزار شرکت بوده و بالغ بر 363 هزار نفر در این صنایع مشغول به کار هستند. ضمن اینکه سهم ارزش افزوده صنایع غذایی و آشامیدنی در صنایع تولیدی ایران 8.2 درصد بوده و سهم این صنایع در اشتغالزایی صنایع تولیدی نیز معادل 15.5 درصد است.

وی درباره مزیت‌های صنایع غذایی و آشامیدنی ایران را تشریح کرده و افزود: تولید کشاورزی ایران نیز بالغ بر 110 میلیون تن بوده که 1.5 درصد از کل تولید جهانی را در بر می‌گیرد.

پس از سخنرانی رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی و رئیس کارگروه صنایع غذایی گروه D8 نیز تعدادی از مدیران شرکت‌های صنایع غذایی ایران از جمله شیرین عسل، پارس مینو و سولیکو، میهن به معرفی مجموعه‌های خود پرداخته و آخرین وضعیت تولیدات و پروژه‌های خود را به اطلاع حضار رساندند.

گفتنی است، گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه با نام اختصاری گروه دی۸ (D۸) گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است. این گروه در ۱۵ ژوئن ۱۹۹۷ (۲۵ خرداد ۱۳۷۶) به پیشنهاد نجم‌الدین اربکان، رهبر حزب اسلام‌گرای رفاه و نخست وزیر وقت ترکیه با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو تشکیل شد. دی۸، شامل ۸ گروه کاری از جمله گروه صنایع غذایی است.

(چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها