سه شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۵۰۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

‌در زمستان تا می‌توانید سوپ و آش بخورید

یک متخصص تغذیه با تاکید بر استفاده بسیار از انواع سوپ و آش بویژه در فصول سرد سال، اظهار کرد: این نوع غذاها علاوه بر اینکه منبع با ارزش ویتامین‌ها و املاح به شمار می‌روند، می‌توانند با ایجاد حرارت مطلوب در بدن از ابتلا به سرماخوردگی نیز جلوگیری کنند.

دکتر یحیی پاسدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه مواد غذایی مختلفی از جمله سبزیجات، غلات و حبوبات در تهیه انواع سوپ و آش بکار می‌رود، اظهار کرد: همین امر موجب شده تا این نوع غذاها از نظر ویتامین‌ها و املاح‌معدنی بسیار غنی باشند.

وی به پخت ملایم سوپ و آش اشاره کرد و افزود: پخته‌شدن قابلیت هضم این نوع غذاها را افزایش داده و مصرف آنها قبل از غذای اصلی موجب می‌شود تا معده برای پذیرش غذاهای دیرهضم آماده شود.

پاسدار با بیان اینکه سوپ و آش به هیچ عنوان چاق‌کننده نیست، اظهار کرد: به دلیل دادن حرارت مناسب جهت پخت این نوع غذاها می‌توان گفت سوپ و آش از انواع آلودگی میکروبی مبرا بوده و یک غذای سالم و بهداشتی محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه به استفاده از مایعات در تهیه سوپ و آش اشاره و تصریح کرد: همین مایعات قدرت جذب این نوع غذاها را در معده بالا برده و در فرآیند تصفیه مواد‌غذایی موجب می‌شود تا فشار زیادی به کبد و کلیه وارد نشود.

پاسدار تصریح کرد: همچنین آبکی بودن سوپ و آش موجب می‌شود تا کبد و کلیه دفع سموم و مواد زاید بدن را بهتر انجام دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تاثیر استفاده از این نوع غذاها در پیشگیری و درمان سرماخوردگی اشاره و تصریح کرد: در فصل زمستان بدن برای تولید گرما اقدام به سوزاندن چربی و در برخی موارد پروتئین می‌کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که با مصرف سوپ و آش می‌توان دمای بدن را تا حد مطلوبی بالا برد و از ابتلا به سرماخوردگی در فصل زمستان پیشگیری کرد و دیگر نیازی به سوزاندن چربی بدن برای تولید گرما نباشد.
(سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها