دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۵۵۰۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

دلایل پایین بودن مصرف سرانه آبزیان در ایران

یک مقام مسئول در سازمان شیلات گفت: مقایسه عدد مصرف سرانه آبزیان در کشور با عدد میانگین جهانی، مقیاس درستی نیست؛ برای اینکه بگوییم مردم ایران ماهی‌خور هستند یا خیر.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه مقایسه عدد مصرف سرانه آبزیان در کشور با عدد میانگین جهانی، مقیاس درستی نیست برای اینکه بگوییم مردم ایران ماهی‌خور هستند یا خیر، اظهار داشت: مردم یک کشور به آن نوع پروتئین حیوانی گرایش پیدا می‌کنند که در کشورشان بیشتر تولید می‌شود، به عنوان مثال میزان مصرف سرانه آبزیان در کشوری مانند مالدیو که درآمد سرانه بالایی ندارد، حدود ۱۲۰ کیلوگرم در سال است چراکه ماده پروتئینی قابل دسترس در آنجا چیزی جز آبزی نیست.

عیسی گلشاهی با اشاره به تنوع تولید پروتئین حیوانی در کشور افزود: در ایران گوشت قرمز و مرغ تولید می‌شود، ضمن اینکه به خاطر ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی به ویژه در مناطق دور از ساحل، ذائقه مردم از گذشته‌‌های خیلی دور با دام و طیور آشنا است.

وی اضافه کرد: با تمام این ویژگی‌های فرهنگی ما در حال حاضر به دنبال ترویج مصرف ماهی به عنوان غذای سلامتی در میان مردم هستیم که به این شکل از هزینه‌های درمانی و بهداشتی جلوگیری کنیم.

گلشاهی افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگر کشوری می‌خواهد سلامت‌ مردم‌اش را حفظ کند، باید ۳۰ درصد از مجموع پروتئین‌های حیوانی که مردم آن کشور دریافت می‌کنند به آبزیان اختصاص داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات کشور اظهار داشت: در گذشته فرهنگ استفاده از آبزیان چندان میان مردم رایج نشده بود و این مساله بویژه در استان‌های غیر ساحلی بیشتر مشهود بود.

وی اضافه کرد: اقداماتی که در این زمینه انجام شد، فعالیت‌های فرهنگی که صورت گرفت و همکاری مطلوبی که صدا و سیما با ما در این زمینه داشت سبب شد تا مردم به تدریج با این محصولات آشنا شوند.

گلشاهی با بیان اینکه حدود ۴ الی ۵ سال قبل ما باید به مردم می‌گفتیم ماهی این خواص را دارد و به دلیل این خواص غذایی مفید برای سلامتی است بنابراین آن را مصرف کنید، گفت: در حال حاضر دیگذ احتیاجی به گفتن نیست و اکثر مردم با خواص آبزیان آشنا هستند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات کشور افزود: زمانی که چنین اتفاقی رخ داد ما باید محصولات متنوع در اختیار مردم قرار می‌دادیم، چرا که تا پیش از این مساله هدف‌گذاری ما فقط این بود که تولید را به حدی برسانیم که پاسخگوی نیاز مردم باشد و پس از آن رویکردمان به سمت کیفی‌تر کردن محصولات رفت.

گلشاهی با بیان اینکه امروزه بسته بندی و عرضه محصولات شیلاتی در فروشگاه‌ها نسبت به گذشته کاملا متفاوت است، گفت: تنوع محصولات نسبت به قبل بسیار زیاد است و انواع سوخاری‌های ماهی، سوخاری‌های میگو، میگوهای طعم دار شده و انواع و اقسام محصولات بسته بندی شده را در بازار مشاهده می‌کنیم.

محصولات فرآوری شده مقرون به صرفه‌تر هستند

وی در مورد این‌که برخی از مصرف کنندگان از قیمت بالای محصولات فرآوری شده گله دارند، اضافه کرد: زمانی که برای تولید محصولی جدید سرمایه‌گذاری‌هایی شود و روی این محصول اقداماتی صورت بگیرد، آن را محصول دارای ارزش افزوده بالاتر می‌گویند که این محصولات قیمت بالاتری هم دارند.

گلشاهی با اشاره به اینکه ما هرکیلوگرم قزل‌آلای کامل را در بازار به قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان خریداری می‌کنیم، اضافه کرد: زمان پاک کردن این ماهی درصدی از آن به شکل سر، دم، استخوان وغیره دور ریز می‌شود اما ما بدون در نظر گرفتن این موضوع به نظرمان می‌آید اگر این ماهی فیله و به قیمت هر کیلوگرم ۱۹ هزار تومان عرضه شود خیلی گران است.

وی افزود: در حالی‌که اگرهزینه دستمزد، زمانی که برای پاک کردن ماهی صرف شده، دورریزهایی که دیگر وجود ندارد و راحتی مصرف این محصولات را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که محصولات مذکور خیلی هم مقرون به صرفه هستند.

گلشاهی با بیان اینکه افزایش تولید محصولات فرآوری شده به کاهش قیمت تمام شده آن‌ها کمک می‌کند، اضافه کرد: موضوع بعدی در کنار تنوع محصول این است که بتوانیم ماهی را بعنوان یک محصول ذائقه پسند و اقتصادی در فرهنگ مردم جا اندازیم. اگر این اتفاق رخ دهد با توجه به اینکه سرعت رشد مصرف‌مان نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، به سرعت می‌توانیم خود را به میانگین‌های جهانی در زمینه مصرف آبزیان برسانیم.

وی با بیان اینکه در این راستا می‌توان بر روی تولید محصولات دارای ارزش افزوده کار کرد، ماهی‌ها را طعم دار کرد و غیره، اظهار داشت: ایجاد تنوع گونه‌ای بیشتر و فراهم آوردن بستری که مردم به راحتی بتوانند به انواع آبزیانی که برایشان قابل پسندتر است، دسترسی پیدا کنند از جمله این موارد است.

گلشاهی ادامه داد: بعنوان مثال ماهی تیلاپیا یکی از ماهی‌هایی است که سبب شده سرانه مصرف آبزیان در کشور با سرعت بیشتری افزایش یابد و میزان تولید آن تا سال ۲۰۳۰ در جهان به حدود ۱۵ میلیون تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه کیفیت لاشه این ماهی به گونه‌ای است که به راحتی می‌تواند با مرغ که خاصیت طعم‌پذیری بالایی دارد، رقابت کند، گفت: علاوه بر این ماهی شانک، که حدودا از یک ماه و نیم پیش وارد بازار شده تقریبا خصوصیاتی مانند تیلاپیا دارد اما جز گروه ماهیان دریایی آب شور محسوب می‌شود.

گلشاهی، میزان مصرف سرانه محصلات شیلاتی در کشور را حدود ۸.۵ کیلوگرم و نصف مقادیر بین المللی اعلام کرد و اظهار داشت: آمار بین المللی مصرف سرانه محصولات شیلاتی ۱۶.۸ کیلوگرم است.

 

 

 

 

 

 

مهر

(دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها