دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۵۰۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
یادداشت - حمید صافدل

برنامه‌ریزی در دو حوزه اتاق

اتاق بازرگانی باید در دو حوزه داخلی و بین‌الملل برای فعالان اقتصادی برنامه داشته باشد. برنامه‌های داخلی اتاق بازرگانی در سه محور اقتصاد، سیاست و فرهنگی- اجتماعی قابل بررسی است. سرلوحه محور اقتصاد، ارائه برنامه‌های موثر برای بهبود فضای کسب و کار است. تلاش برای ارتقای بهره‌وری، رقابت‌پذیری، مبارزه با فساد، جلوگیری از رانت و تلاش برای شفاف‌سازی اقتصادی از مهم‌ترین شاخص‌های اتاق بازرگانی در حوزه اقتصادی است.

اتاق بازرگانی باید در دو حوزه داخلی و بین‌الملل برای فعالان اقتصادی برنامه داشته باشد. برنامه‌های داخلی اتاق بازرگانی در سه محور اقتصاد، سیاست و فرهنگی- اجتماعی قابل بررسی است. سرلوحه محور اقتصاد، ارائه برنامه‌های موثر برای بهبود فضای کسب و کار است. تلاش برای ارتقای بهره‌وری، رقابت‌پذیری، مبارزه با فساد، جلوگیری از رانت و تلاش برای شفاف‌سازی اقتصادی از مهم‌ترین شاخص‌های اتاق بازرگانی در حوزه اقتصادی است.
در حوزه سیاسی باید این موضوع را یادآور شوم که فعالیت در اتاق بازرگانی باید به دور از هرگونه سیاست‌زدگی باشد. افراد حاضر در اتاق نباید این موضوع را فراموش کنند که اتاق، خانه احزاب نبوده و متعلق به حزب خاصی نخواهد بود. همچنین این پارلمان نه می‌تواند تایید‌کننده بی‌چون و چرای سیاست‌های دولتی در بخش اقتصادی باشد و نه تریبونی برای مخالفت‌های بی‌پایه و اساس. در نتیجه اتاق باید نقش مشاور و کارشناس برای سه قوه را بر پایه تعامل و براساس برنامه و باورهای متکی به فکر و اندیشه‌های کارشناسی ایفا کند.
در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، این پارلمان می‌تواند نماد و الگوی فرهنگ اسلامی و ایرانی با حضور موثر و تاثیرگذار در رویدادهای اجتماعی باشد. در این راستا لازم است با باور و تفکر برون‌سپاری، از هرگونه تمرکز در اتاق خودداری کرده و هرگونه برون‌سپاری را از دولت به سمت بخش خصوصی فعال براساس شایستگی و میزان اثرگذاری هدایت کند. درضمن اهمیت نقش تشکل‌ها و تلاش برای واگذاری هرچه بیشتر امور به تشکل‌های بخش خصوصی همچنین استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی تشکل‌ها از شاخصه‌های مهم برای یک اتاق ایده‌آل و مشورت‌پذیر است.

از سویی اتاق در حوزه بین‌المللی نیز می‌تواند نقش‌آفرین باشد. پارلمان بخش خصوصی باید برای ارتقای جایگاه تجارت خارجی ایران و به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی تلاش کند. تلاش برای تحکیم روابط تجاری با حضور فعال در عرصه بین‌المللی، همراهی موثر و کارشناسانه اتاق در رویدادهای تجارت بین‌المللی اعم از دولت محور و رویدادهای بخش خصوصی، تلاش برای کشف فرصت‌های جدید، اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص فرصت‌های پیش‌رو، دفاع از حقوق تجار و بازرگانان ایرانی در تشکل‌ها و نهادهای بین‌المللی و تلاش برای معرفی چهره مطلوب از فعالیت اقتصادی ایران در صحنه بین‌المللی از مهم‌ترین وظایف محول شده به اتاق در حوزه بین‌الملل است.

 

 

مشاور تجارت خارجی وزیر صنعت، معدن و تجارت - حمید صافدل
(دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳) ۱۱:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها