یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۴۹۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تجارت ترجیحی محصولات کشاورزی بر مبنای اقتصاد آب باشد

در حالی که مسئولان تجاری کشوری تا کنون میان ایران و هشت کشور از جمله ترکیه تجارت ترجیحی برقرار کرده‌اند، وزیر اسبق جهاد کشاورزی معتقد است تجارت ترجیحی در حوزه کشاورزی باید بر مبنای اقتصاد آب و مزیت اقتصادی باشد.

عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز گفت:‌ تجارت ترجیحی می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را در کشور، اقتصادی و تجاری کند؛ به این مفهوم که اگر تولید محصولی در کشور از نظر مزیت اقتصادی و آب‌بری توجیه‌پذیر باشد ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت متوقف می‌شود.

وی افزود: باید در تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف مانند ترکیه به سمت تولید محصولات تجاری و دارای مزیت اقتصادی از نظر آب و درآمدزایی ارزی آن حرکت کنیم که در این صورت اگر تولید محصولی در کشور اقتصادی بود ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت باید از صادرات آن نیز صرف‌نظر کنیم.

دبیر کل خانه کشاورز تاکید کرد:‌ مسئولان باید ببینند چه کالایی را می توان تولید کرد که از نظر مزیت اقتصادی و آب توجیه‌پذیر است؛ چرا که در حال حاضر شرایطی در کشور از نظر وضعیت منابع آبی وجود دارد که در هر کاری باید ابتدا اقتصاد آب را مدنظر قرار داد.

کلانتری با بیان این‌که دیگر مشتریان محصولات کشاورزی باید حفظ شوند، ادامه داد: در زمینه تجارت ترجیحی با کشورهای مختلف از جمله ترکیه، باید قراردادهای بلندمدت دوجانبه یا چند جانبه امضا شود و این قراردادها باید بر مبنای عرف بین المللی باشد.

وی با بیان این‌که با توجه به شرایط آبی کشور هیچ جایی برای توسعه کشاورزی وجود ندارد و مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب باید کاهش یابد، گفت: روسیه و ترکیه به عنوان دو مشتری مناسب می توانند زمینه صادرات کشاورزی و تولید تجاری محصولات کشاورزی را فراهم کنند اما باید تولید و تجارت هدفمند باشند و عرف بین المللی درنظر گرفته شود.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی ایران اگر می خواهد پیشرفت کند نباید تکیه‌اش بر بودجه و سرمایه‌گذاری دولتی باشد؛ چرا که اعتبارات دولتی باید عمدتا صرف فراهم کردن بسترها و زیرساخت‌های تولید و تجارت شود.

کلانتری تصریح کرد: اگر بخش‌هایی در کشاورزی که از نظر اقتصادی قابلیت سرمایه‌گذاری‌ دارند وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خود ورود می کنند و نیازی به کمک بخش دولتی نیست به شرط آن که مزاحمتی برای سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد نشود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها