شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۴۹۶۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

واردات ارزان کالاهای صنعتی ترک در قبل صادرات کالاهای جزئی!

دبیر انجمن کارفرمایان ایران مشکلات قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه را تشریح کرد و گفت: این قرارداد به شدت به صنعت کشور ضربه می زند چراکه عمده کالاهای صنعتی و بزرگ به ایران وارد می شود در صورتیکه کالاهای کشاورزی و جزئی همچون ماست، آب پنیر، تخم پرندگان، روده و ... با تعرفه ترجیحی به ترکیه صادر خواهد شد.

 حمیدرضا غزنوی امروز - شنبه - در نشستی خبری با بیان این‌که پیشنهاد قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه مربوط به دولت قبلی بوده است، گفت: این پیشنهاد از دولت قبل تدوین شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تا حدودی جلوی آن را گرفت و دستور بازنگری برای آن صادر شد اما به رغم بازنگری‌ها نظر تولیدکنندگان تامین نشد و این قرارداد مشکلات زیادی دارد.

وی با اشاره به مشکلات این قرارداد اظهار کرد: براساس این موافقت نامه تعرفه واردات کالاهای ترکیه به ایران هر سال بین 30 تا 40 درصد کاهش خواهد یافت تا به صفر برسد در حالی که در زمینه کالاهای ایرانی چنین چیزی وجود ندارد و تنها یک بار برای برخی از کالاها تخفیف 50 تا 100 درصدی در نظر گرفته شده است.

دبیرکل انجمن کارفرمایان ایران با بیان این‌که این قرارداد به شدت به صنعت کشور ضربه می زند، گفت: در این موافقت نامه کالاهای ایرانی شامل ماست، آب پنیر، تخم پرندگان، روده، بادکنک، انواع گل‌ها، انواع کلم‌ها، خیار و خیار ترشی، بادنجان، فلفل فرنگی و از این قبیل موارد است. در حالی که کالاهای ترک را مهمترین اجناس صنعتی از جمله در و پنجره، لوازم پلاستیکی ساختمان، لاستیک، انواع تخت و چوب، انواع صنایع نساجی، ظروف شیشه‌ای‌، میلگرد، مفتول، موتورهای پیستونی، یخچال و فریزر، آلومینیوم، اجاق با سوخت گازی و ... تشکیل می‌دهند.

غزنوی با اشاره به قرار گیری ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی در این قرارداد تصریح کرد:‌ در حال حاضر ظرفیت تولید ما در ماشین های لباسشویی 1.5 برابر نیاز کشور است در حالی که به دلیل واردات تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کنیم.

وی با بیان این‌که درخواست ما این است که به سرعت جلوی این تصمیم گرفته شود، گفت: در کنار این خواسته عوامل این موضوع در سازمان توسعه تجارت شناسایی شوند تا این مسائل دوباره تکرار نشوند.

دبیرکل انجمن کارفرمایان ایران افزود: این موافقت نامه در بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب رسید و در 15 مرداد ماه توسط گمرک ابلاغ شد. در صورتی که سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که این موضوع باید از 20 خرداد اجرایی شود یعنی عطف به ماسبق نیز می شود. در حالی که طرف ترک کاهش تعرفه کالاهای ایرانی را از 11 دی ماه یعنی بیش از هفت ماه بعد ازتصویب ابلاغ کرد.

غزنوی موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه را کاملا ظالمانه و به ضرر صنعت دانست و گفت: زمانی که اجناسی را در داخل تولید می کنیم به کشور وارد شود تقاضا برای خروج دلار زیاد خواهد شد و همین امر باعث کاهش سهم ما از کیک دلار می‌شود و به تبع آن قیمت دلار افزایش می یابد و تورم نیز بالا می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند نباید وارد شوند، گفت: در اصل چشم تولیدکنندگان باید به این باشد که کالاهای وارد شده را تولید کنند تا از واردات آن بی نیاز شویم.

دبیرکل انجمن کارفرمایان ایران با اشاره به وجود مشکلاتی در سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در سال‌های اخیر برخی از کالاها را مثل خودروی لوکس بدون ثبت سفارش می‌آوردند و به آن برگه انبار می دادند در صورتی که این خودروها مجوز ورود نداشتند و جزو کالاهای اولویت 10 بودند.

غزنوی افزود: در ادامه این ماجرا در یک فرصت 20 روزه واردات این کالاها را آزاد می کردند تا کالاهای انبار شده وارد کشور شوند.

وی با بیان این‌که باید با استفاده از نظام‌های تعرفه‌ای جلوی واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند گرفته شوند، اظهار کرد:‌ بهترین بازار برای هر کشوری بازار خودش است اما ما اجازه می دهیم بازارهای خارجی به راحتی وارد کشور شوند.

دبیرکل انجمن کارفرمایان ایران خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات ما مربوط به کمیسیون ماده یک سازمان توسعه تجارت است که در زمینه نظام‌های تعرفه‌ای خوب عمل نکردند. به طوری که خیلی از اوقات می بنییم نفوذ واردکنندگان در نظام های تعرفه ای باعث شده مشکلات بسیار زیادی برای صنایع ایجاد شود.

غزنوی با انتقاد از پیشنهادها برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی ادامه داد: ما اول باید در درون حرفی برای گفتن داشته باشیم و بعد بحث تجارت جهانی را مطرح کنیم. پیوستن به سازمان تجارت جهانی یک شوخی مضحک است چرا که با شرایطی که ما از نظر سیاسی در دنیا داریم نمی توانیم این کار را به خوبی محقق کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا افزایش واردات باعث ایجاد رقابت در محصولات داخلی نمی شود؟ گفت: این فرهنگ را مافیای واردات در کشور جاری کرده اند. در صورتی که مقام معظم رهبری فرمودند این ساده لوحانه است بلکه به جای این کار باید قوانین درست برای تولیدکنندگان و افزایش کیفیت آن‌ها بگذاریم.

دبیرکل انجمن کارفرمایان ایران با اشاره به همکاری بسیار خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت با تولیدکنندگان در این دوره تصریح کرد: شوراهای تجارت، صنعت و معدن در وزارت صنعت ایجاد شده که در همه آن‌ها بخش خصوصی نیز در گرفتن تصمیمات نقش دارند. در صورتی که این موضوع تا پیش از سال گذشته وجود نداشت. بلکه حضور نعمت زاده باعث شد که حرف‌های صنعت از دل خود صنعت شنیده شود.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳) ۱۳:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها