شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۴۹۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تعرفه‌های ترجیحی ایران بیشتر از ترکیه کاهش یافته است

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مزایا و معایب تجارت ترجیحی را تشریح کرد و گفت: در تجارت ترجیحی با ترکیه تعداد تعرفه‌هایی که از طرف ایران برای صادرات کاهش یافته بیشتر از طرف مقابل است.

مهدی پورقاضی  درباره مزایا و معایب تجارت ترجیحی گفت: تجارت ترجیحی باعث می‌شود معاملات آسان‌تر انجام شود؛ به این معنی که واردات و صادرات کالا راحت‌تر صورت گیرد.

او ادامه داد: البته در قرارداد‌های ترجیحی باید این موضوع در نظر گرفته شود که چه امتیازی داده می‌شود و چه امتیازی بدست می‌آید.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد که قرارداد‌های ترجیحی باعث می‌شود در شرایط تحریم، مبادلات تجاری‌ آسان‌تر شود.

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برخی صنعت‌گران نگران هستند که بازار در اختیار رقیبان خارجی قرار گیرد، ادامه داد: این دل‌نگرانی تا حدودی صحیح است اما مزیت تجارت ترجیحی این است که صنعتگران ایرانی راحت‌تر می‌توانند وارد بازار رقیب شوند؛ بنابراین تعرفه‌های ترجیحی در شرایط تحریم امتیاز تلقی می‌شود ولی باید دقت کرد که تعرفه‌های ترجیحی روی چه اقلامی باشد و چطور در نظر گرفته شود.

وی گفت: ظاهر قضیه این است تعداد تعرفه‌هایی که از طرف ایران برای صادرات به ترکیه پایین آمده بیشتر از طرف مقابل است ولی در انتخاب اقلام موفق‌تر عمل کردند. البته این به معنی پایان کار نیست. باید قدم به قدم پیش برویم و تعرفه‌های ترجیحی را با کشور‌های دیگر هم برقرار کنیم و بتوانیم مراودات تجاری‌مان را افزایش دهیم.

پورقاضی با بیان پیشنهادی گفت: تعرفه ترجیحی را باید با تمام کشور‌های همسایه بگذاریم و با کشور‌هایی چون پاکستان، روسیه، ترکمنستان، عراق و ... نیز تجارت ترجیحی برقرار کنیم.

‌این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه صنعت‌گران باید دنبال این باشند که موانع اصلی رقابتی شدن‌نشان را پیدا کنند، تصریح کرد: تجارت ترجیحی کشور ما را به سمت اقتصاد آزاد می‌برد. کشور‌هایی مثل امارات، سنگاپور و گرجستان که به منطقه آزاد تبدیل شده‌اند توانسته‌اند رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشند. حرکت در این جهت به نفع مجموعه اقتصاد است.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳) ۱۱:۴۷
فریدون
۱۳۹۳/۱۱/۰۵ Iran
0
0
0

سلام ، ظاهرا در مورد این توافق بهیچ وجه از انجمنهاى صنفى نظر خواهى نشده سپاسگزار میشوم چنانچه دسترسى داشته و یا امکان دسترسى دارید ، حداقل در مورد صنایع غذائى نسبت به درج تعرفه هاى ترجیهى متقابل اقدام فرمایند خاطر داشته باشید مدتها قبل که این توافق در
حد حرف بود من از شما متقاضى درج شده بودم که متاسفانه یک نسخه غیر قابل فهم ارائه شد امیدوارم اینبار با توجه به ورود اطاق بازرگانى ایران بتوانید مستند مستدلى تهیه و اعلام فرمائید سپاسگزارم


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها