شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۴۹۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

اهمیت کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان

کارشناس مسئول تغذیه معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: کاهش مصرف نمک در سلامت کودکان اهمیت به سزایی دارد، به همین جهت والدین نباید از این نکته غافل شوند.

عصمت عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهارکرد: عادات غذایی در دوران کودکی به‌ ویژه سنین دو تا پنج سالگی شکل می‌گیرد، بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه‌ریزی کرد. تغذیه صحیح در دوران کودکی می‌تواند در پیشگیری بسیاری از بیماری‌های سنین بزرگسالی مانند فشارخون بالا، چاقی، پوکی استخوان، بالابودن کلسترول خون، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها نقش داشته باشد. پیشگیری و کنترل فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی از دوران کودکی آغاز می‌شود. در دوران شکل‌گیری ذائقه کودک باید او را به غذاهای کم‌نمک عادت داد. کودکی که به غذای کم‌نمک عادت کرده است در بزرگسالی شانس کمتری برای ابتلا به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

وی با اشاره به ذائقه‌سازی در کودکان، افزود: رفتارهای غذایی نامناسب کودکان مانند عادت به مصرف غذاهای شور، غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم‌ارزش و شور مثل چیپس و فرآورده‌های غلات حجیم‌ شده، فست‌فودها ازجمله سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سایر غذاهای پرنمک و شور از عوامل مؤثر در ایجاد فشارخون بالا در کودکان به شمار می‌رود. والدین با کم کردن مقدار نمک مصرفی کودک از طرق مختلف می‌توانند او را به طعم کم‌نمک عادت دهند. با کاهش مصرف نمک، ذائقه کودک به غذای کم‌نمک عادت می‌کند.

این کارشناس مسئول با بیان اینکه اصلاح محیط زندگی در این زمینه اهمیت دارد، تصریح‌کرد: برای اینکه ذائقه کودک به غذاهای کم‌نمک عادت کند لازم است غذای خانواده نیز کم‌نمک تهیه شود. افراد خانواده هنگام صرف غذا از نمکدان استفاده نکنند. کودک الگوی غذایی خود را از افراد خانواده به ‌خصوص مادر می‌گیرد، بنابراین مادر و سایر اعضای خانواده هم باید مصرف نمک خود را کاهش دهند. در ضمن برای کودکان حداکثر میزان توصیه ‌شده برای مصرف نمک حداکثر سه گرم در روز است.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر چه توصیه می‌شود نمک کم‌مصرف شود، ولی همان مقدار کم نیز باید نمک یددار تصفیه ‌شده باشد. ید یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد و تکامل کودکان است. به‌ طوری ‌که کمبود آن موجب کاهش بهره هوشی و قدرت یادگیری و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود که مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید استفاده از نمک یددار است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان عنوان کرد: در تغذیه کودکان زیر یکسال باید به نکاتی توجه کرد که شامل استفاده از آب لیموترش تازه یا آب ‌نارنج تازه به مقدار خیلی کم در غذای کمکی کودک و استفاده نکردن از نمک در تهیه، پخت و هنگام دادن غذا به کودک می‌شود. همچنین در تغذیه کودکان بالای یکسال نیز باید به مواردی همچون کاهش مصرف نمک در هنگام پخت غذا، خودداری از گذاشتن نمکدان در سفره و استفاده از سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و ...) یا سیر، پیاز، لیموترش تازه و آب ‌نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک توجه کرد.
(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳) ۱۰:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها