پنج شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۵۴۹۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
گفتگو با مدیر عامل آناتا:

سالانه حدود 36 میلیون دلار صادرات توسط شرکت آناتا / سال به سال بهتر از پارسال

گفتگو فودنا با حاج آقا نجاتی مدیر عامل گروه صنعتی نجاتی با برند آناتا به بهانه هفتمین سال پیاپی کسب عنوان صادرکننده نمونه و نظراتشان در مورد نمایشگاه شیرینی شکلات انجام شده است که در زیر با هم می خوانیم:

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران و همچنین مدیرعامل شرکت آناتا در زمانی مخاطب فودنا برای انجام یک گفت و گوی صمیمانه قرار می‌گیرد که سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیرینی و شکلات تهران با استقبال قابل توجهی از سوی شرکت های ایرانی و خارجی مواجه گردیده است و شرکت «آناتا» نیز برای هفتمین سال جایزه صادر کننده نمونه را به خود اختصاص داده است. علی سالک نجاتی در گفت و گو با خبرنگار ما به ارزیابی خود از روند برگزاری نمایشگاه سیزدهم می‌پردازد و بیان انتظارات تولید کنندگان صنعت شیرینی و شکلات کشور از مسئولین برای رفع چالش های این صنعت و نهایتا ارزیابی وی از رمز موفقیت شرکت متبوعش (آناتا) برای دریافت جایگاه صادر کننده نمونه  نیز بخش‌های بعدی سخنان وی را با فودنا تشکیل می‌دهد. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفت و گوست.

 

 

  فودنا : گفت و گوی خود را با این پرسش آغاز می کنیم. جنابعالی از زمان آغاز به کار نخستین نمایشگاه  صنعت شیرینی و شکلات تهران همواره در این رویداد بزرگ تخصصی حضور داشته‌اید؛ وضعیت نمایشگاه امسال را با توجه به اینکه شما عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات نیز هستید، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

همانطور که می دانید از زمانی که نمایشگاه صنعت شیرینی و شکلات کار خود را آغاز کرده است، بالغ بر 13 سال می گذرد. در روزها و سال‌های نخستین آغاز به کار این نمایشگاه ؛ این رویداد تخصصی با مساحت بسیار محدودی برپا می‌شد. در آن روزها به‌نظر نمی‌رسید که صنعت شیرینی و شکلات کشور با این همه پیشرفت روبرو باشد. با نگاهی به برپایی بزرگترین رویداد صنعت شیرینی و شکلات کشور که امسال برگزار شد، می توان گفت خوشبختانه استقبال قابل توجهی از سوی شرکت های خارجی و داخلی از این نمایشگاه صورت گرفته که برخلاف انتظارات بوده است.بررسی‌ها نشان داده است که رضایت قابل توجهی از سوی شرکت های حاضر در نمایشگاه سیزدهم وجود داشته است. با توجه به اظهار نظرات شرکت‌های حاضر در نمایشگاه؛ به نظر می‌رسد امید بیشتری در این صنعت به منظور تولید و صادرات این محصولات شیرین وجود دارد.

معتقدم برپایی بزرگترین رویداد تخصصی در عرصه شیرینی و شکلات کشور نه تنها اطلاعات موثری را در جهت فعالیت در این عرصه در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد بلکه صحنه خوبی برای آشنایی با فناوری های جدید و ‌محصولات نو را برای دست اندرکاران  و صنعتگران این صنعت شیرینی  رقم می زند.لذا به جرات می توان گفت برپایی نمایشگاه صنعت شیرینی وشکلات  می تواند نقش موثری در رونق و همچنین توسعه و پیشرفت این صنعت شیرین ایفا نماید.

 

 

فودنا : برخی از کارشناسان معتقدند، نمایشگاه بین المللی صنعت شیرینی و شکلات تهران با توجه به افزایش مساحتی که داشته، تنه جدی به نمایشگاه اگروفود تهران زده است.  به این معنی که صنعت شیرینی و شکلات قوی‌ترین صنعت تخصصی صنعت غذاست که با این وسعت عظیم در خاورمیانه، نمایشگاه شیرینی و شکلات را برگزار می‌کند. حال بفرمائید جنابعالی به عنوان هیات مدیره، این انجمن، چه برنامه‌ای برای سال آینده دارید؟ به اعتقاد جنابعالی آیا صنعت شیرینی و شکلات این ظرفیت را داراست که بزرگ‌تر از این نمایشگاه را نیز در سال‌های آینده برگزار نماید؟

معتقدم استقبالی که شرکت های حاضر در این رویداد تخصصی از نمایشگاه صنعت شیرینی و شکلات دارند، بسیار امیدوار کننده است و نشان از آن دارد که این نمایشگاه می تواند سال به سال توسعه یابد و موجبات معرفی محصولات بیشتری را در زمینه‌های مواد اولیه، ماشین آلات و محصولات نهایی به عنوان یک منبع معرفی محصولات فراهم آورد. امید می رود با پیشرفت و ارتقای سطح برگزاری نمایشگاه، بتوانیم شاهد رونق هر چه بیشتر صنعت شیرینی و شکلات کشور باشیم.

 گروه صنعتی نجاتی - آناتا

فودنا : گزارش ها حاکی از آن است که شرکت آناتا موفق شده است برای هفتمین سال به عنوان صادرکننده نمونه معرفی گردد، ضمن تبریک در این خصوص به جنابعالی لطفا بفرمائید رمز موفقیت شما برای کسب این موفقیت چیست؟  

همانطور که می‌دانید «آناتا» از مخفف دو کلمه پدر و مادر تشکیل شده است. این شرکت از سابقه 77 ساله برخوردار است. ابتدای کار این مجموعه با بکارگیری 56 نفر آغاز شد و در مدت 77 سال از رونق بیشتری برخوردار گشت. صادرات محصولات این شرکت نیز از 18 سال گذشته  با تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رونق بخشیدن به مقوله صادرات این محصولات شیرین آغاز شد. در آن زمان به هیچ عنوان باور نداشتیم که محصولات آناتا بتواند از صادراتی اینچنین برخوردار گردد. صادرات محصولات آناتا در این سال‌ها که با استقبال مشتریان زیادی در بیرون از مرزهای ایران همراه بوده است ما را بر آن داشت که محصولات خود را هم اکنون به 5 قاره دنیا صادر نمائیم.

 

فودنا : محصولات شرکت تحت مدیریت جنابعالی به چه کشورهایی صادر می شود؟ 

جالب است بدانید از عراق و افغانستان، دبی و عربستان سعودی گرفته تا اروپا و آمریکا همه مشتری محصولات آناتا هستند. بسیار خرسندیم که محصولات ما در کشورهایی به فروش می‌رسد که از نظر کیفیت، بهداشت و مرغوبیت کالا بسیار حساس هستند. بیان این نکته ضروری است که به محض ورود محصولات آناتا به کشورهای یاد شده،‌ این کالاها برای انجام آزمایش کیفیت و بررسی و تحقیق در این خصوص به آزمایشگاه برده می شوند و در همه موارد اعلام می شود که این کالاها از کیفیت و مطلوبیت بالایی برخوردار هستند و از هر لحاظ قابل قبول می باشند. موارد یاد شده موجب شده است که در هر کشوری که کالاهایمان را صادر می‌کنیم، مشتریان زیادی را بیابیم که علاقمند به استمرار صادرات ما به این کشورها هستند.همانطور که مستحضر هستید، به نظر می‌رسد که مشکلات تحریم‌ها به لطف پرودگار بزودی خاتمه پیدا کند، در آنصورت مطمئنا صادرات این محصولات می تواند با ظرفیت چند برابری میزان کنونی مواجه گردد.

 

ما تولید کننده‌ها، مشکلات را درک می‌کنیم. لذا وظیفه داریم آن را به مسئولین محترم منتقل کنیم. حال تکلیف با مسئولین محترم کشور است که این بندها را که برپای تولید کنندگان صنعت بسته شده، باز نمایند.

 

فودنا : لطفا بفرمائید شرکت آناتا سالانه تا چه میزان صادرات را در دستور کار خود قرار داده است؟ 

باید بگویم که شرکت آناتا سالانه حدود 36 میلیون دلار صادرات را در برنامه داشته است. در شرایط کنونی نیز که  مشکلات برای انتقال وجه کالاها وجود دارد و مشتری‌های ما خیلی در مضیقه هستند، ارسال وجه از طریق بانک خیلی ناممکن است ولی راه‌هایی را یافته‌ایم که از آن طریق با دشواری می‌توانیم وجه کالایی را که در سایر کشورها به فروش می‌رسانیم را برگردانیم. لذا تلاش مضاعف می‌کنیم تا صادرات ما  نه تنها افت نکند بلکه همانطور که از سال‌های آغازین روز به روز و سال به سال با رونق بیشتری مواجه گردد و‌ در آینده نیز با افزایش صادرات بیشتری روبرو باشیم. ما به این میزان صادرات قانع نیستیم و بر آن هستیم که با توسعه‌ای که در تولیدات‌مان داریم  بیشتر از میزان کنونی نیز صادر نمائیم.

 

فودنا : به اعتقاد شما سیاست‌های دولت تدبیر و امید که در ابتدا امید زیادی را در دل صنعتگران کشور از جمله شیرینی و شکلات به منظور شکوفایی هر چه بیشتر صنایع ایجاد کرده بود تا چه میزان توانسته است آینده روشن تری را پیش روی صنعتگران به تصویر بکشد.

بله، همانطور که مطرح کردید مردم و صنعتگران از زمان آغاز به کار دولت یازدهم احساس می‌کنند که تلاش این دولت بر این است که حمایت گسترده ای از صنایع کشور داشته باشند. مسلما حمایت از صنایع؛ ارتقای صادرات را نیز به همراه خواهد داشت. زمانیکه صاحبان صنایع تمایل دولت را برای رسیدگی به تولید کنندگان و رفع چالش فرآروی آنها می بینند، مسلما با امید بیشتری فعالیت خواهند کرد و حضور در نمایشگاه‌هایی مانند صنعت شیرینی و شکلات نشان دهنده همین امید به حرکت است.امید می‌رود به لطف پروردگار در دولت جدید، کارخانجات رونق بیشتری بیاید و به آن سمت حرکت کنند که با تمام ظرفیت خود تولید نمایند. امید است که به ظرفیت نهایی که مورد دلخواه آنهاست برسند چراکه صنعت شیرینی  شکلات صنعتی است که می بایست تولیداتش به روز باشد. به این مفهوم که هر سال می بایست بسته بندی‌ها و خطوط اصلی آن را به روز نمود تا بتوانیم با رقبای خود در عرصه جهان به رقابت بپردازیم. مسلما شما نیز بر این باورید که درصورتیکه نتوانیم از رقابت سالمی در عرصه جهانی برخوردار باشیم، مسلما از صحنه خارج  خواهیم شد. نیاز است تا علاوه بر حفظ سهمی که هم اکنون در بازار جهانی به خود اختصاص داده ایم، رونق آن را نیز در دستور کار قرار دهیم. این امر نیز مسلما با درجا زدن ممکن نمی باشد؛ می بایست بهره گیری از ماشین آلات روز جهان را در دستور کار داشته باشیم و محصولاتمان نیز می بایست جهانی و به‌روز باشد تا بتوانیم با خارجی‌ها رقابت نمائیم.

 

فودنا : شاید بتوان گفت، از دیگر افتخارات آناتا برای نظام جمهوری اسلامی، ارتقای کیفیت آن تا حدی است که بازار خاص کشورهایی مانند امریکا و برخی از کشورهای اروپایی، مشتری محصول شیرینی و شکلات با نام آناتا شده است؛ موضوعی که افتخار بزرگی را برای این صنعت به همراه دارد. حال بفرمائید رمز و راز موفقیت آناتا را برای رسیدن به این موفقیت‌های قابل تامل در چه می‌دانید؟

برای پاسخ به این پرسش باید بگویم ما روز به روزمان تلاش کرده ایم که امروزمان از دیروزمان بهتر شود. به این مفهوم که هیچ وقت ننشستیم تا در کارمان درجا بزنیم. در این صنعت کسی که درجا بزند موفق نیست. موفقیت ما همین است که روز به روز محصولات جدید و با تنوع عرضه نمائیم تا هم بتوانیم سهم مان در بازار موجود را حفظ کنیم و هم  بازارهای دیگری را نیز تسخیر کنیم. علاقه‌مندیم و عشق به این کار داریم. از ساعات ابتدایی صبح  کار خود را آغاز می کنیم و بعضا تا 11 شب سر کار هستیم. این تلاش زیاد را رمز موفقیت خود در این مسیر می‌دانیم.

 

فودنا : سهم محصولات شیرینی و شکلات آناتا را در بازار ایران تا چه میزان ارزیابی می کنید؟ 

آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد. همانطور که می دانید بالغ بر 3 هزار نفر در شرکت آناتا مشغول به کار هستند که البته ما هنوز به این تعداد قانع نیستیم. با فعالیت های جدید در دست اجرا امید می رود که این رقم به 5 هزار نفر افزایش یابد.ما از این افراد می خواهیم که با فعالیت بیشتر خود زمینه را برای اشتغال نفرات بیشتری فراهم نموده و موجب شوند افراد بیشتری از این طریق و از این سفره بهره‌مند گردند و امرار معاش نموده و خانواده خود را اداره کنند.

 

فودنا : همانطور که در جریان هستید، ‌دولت بحث بسته‌های خروج از رکود تورمی را در دستور کار دارد و نقش صنعت در این نظام از رکود تورمی خارج شود بسیار پررنگ است. به نظر شما راهکار و کاری که ازم است دولت انجام دهد تا صنعت بتواند در اقتصاد، نقش پررنگی را در چرخه اقتصادی ایفا نماید، چیست؟ 

معتقدم علاقه مسئولین محترمی که هم اکنون در راس کار هستند، برخلاف دوره قبل است. آنان علاقه‌مند هستند که مشکلات را بشنوند و برای رفع آن کوشا باشند. لذا امید می رود مشکلات این صنعت از طریق مراجعاتی که به صاحبان صنایع و دست اندرکارانی که به آنها مراجعه می‌کنند و می‌پرسند، برطرف گردد.ما تولید کننده‌ها، مشکلات را درک می‌کنیم. لذا وظیفه داریم آن را به مسئولین محترم منتقل کنیم. حال تکلیف با مسئولین محترم کشور است که این بندها را که برپای تولید کنندگان صنعت بسته شده، باز نمایند.معتقدم هر ایرانی باید آنچه در توان دارد به ملت بزرگوار ایران و به این مملکت خدمت نماید. لذا اگر کسی، کاری از دستش برمی آید ولی دینش را به این ملت بزرگوار ادا نکند،‌ جفا کرده و در درگاه خداوند متعال مسئول است.لذا از مسئولین محترم انتظار داریم همانگونه که شنوای سخنان ما برای رفع مشکلات و رونق این صنعت شیرین هستند،‌ در رفع  این مشکلات  نیز پیشقدم باشند. تلاش مسئولان کشور برای خروج از رکود نیز از این قافله مستثنی نیست و می تواند اقتصاد کشور را در مسیر رو به رشدی قرار دهد. اقتصادی که باید تا حد زیادی بر تولید و صنعت اتکا داشته باشد.

 

علی اکبر علیان نژادی

فودنا

 

(پنج شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳) ۱۱:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها