چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۰
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۴۸۸۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

کاهش صادرات روغن پالم مالزی و نگرانی های اقتصادی/ کاهش واردات ایران

کاهش صادرات روغن پالم در کنار سقوط بی سابقه ارزش پول مالزی باعث افزایش نگرانی دولت این کشور شد.

 روزنامه 'نیو استریت تایمز' روز چهارشنبه نوشت: صادارت روغن پالم مالزی در سال 2014 به 17 میلیون و 270 هزار تن با ارزش اقتصادی 44 میلیارد و 43 میلیون رینگیت (12 میلیارد و 500 میلیون دلار) رسید که در مقایسه با سال پیش از آن حدود یک میلیون تن کاهش داشت.

مالزی در سال 2013 میلادی در مجموع 18 میلیون و 14 هزار تن روغن پالم به ارزش اقتصادی 45 میلیارد و 260 میلیون رینگیت (12 میلیارد و 900 میلیون دلار) صادر کرد.

میزان واردات روغن پالم ایران از مالزی نیز طی 9 ماهه سال 2014 میلادی به نسبت مدت مشابه سال قبل از آن 39 درصد کاهش داشته است.

آمار رسمی دولت مالزی نشان می دهد میزان صادرات روغن پالم این کشور به ایران در 9 ماهه سال 2013 میلادی 562 هزار و 151 تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال 2014 به 344 هزار و 628 تن رسیده است.

'وان خیرالانور وان احمد' رییس کمیته روغن پالم مالزی گفت که میزان صادرات روغن پالم مالزی در سال 2015 نیز حول و حوش میزان سال 2014 است.

رییس کمیته روغن پالم مالزی میزان واقعی صادرات امسال این کشور را وابسته به تقاضای کشورهای وارد کننده دانست.

برخی از فعالان بخش روغن پالم معتقدند با توجه به کاهش تقاضا، این احتمال وجود دارد که امسال مالزی در صادرات این محصول حیاتی نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه باشد.

صادرات روغن پالم مالزی به طور قابل توجهی به رشد اقتصادی کشورهایی از جمله چین و هند وابسته است و با توجه به کاهش روغن سویا، بسیاری از مصرف کنندگان روغن پالم ممکن است خواستار جایگزین کردن روغن سویا به جای روغن پالم باشند.

در حالی که کاهش ارزش رینگیت (واحد پول مالزی) ممکن است باعث افزایش تقاضا از سوی برخی واردات کنندگان باشد، اما از سوی دیگر درآمد بخش روغن پالم مالزی در صورت ادامه یافتن شرایط فعلی نسبت به سال های گذشته از نظر اقتصادی رکورد پایینی را ثبت می کند.

اندونزی، مالزی، نیجریه، تایلند و کلمبیا از عمده ترین تولیدکنندگان روغن پالم محسوب می شوند.

بر اساس آخرین آمار، هند با واردات هشت میلیون و 750 هزار تن در رده نخست کشورهای وارد کننده روغن پالم از مالزی قرار دارد و پس از آن نیز اتحادیه اروپا و چین (هر کدام شش میلیون و 300 هزار تن)، پاکستان (دو میلیون و 650 هزار تن) و بنگلادش (یک میلیون و 275 هزار تن) قرار دارند.

ایران نیز با واردات 750 هزار تن روغن پالم جز 10 وارد کننده روغن پالم در جهان محسوب می شود.

 

 

 

 

 

ایرنا

(چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها