سه شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۴۸۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

رابطه وزرای جهاد و صنعت شکرآب شد

در حالی وزیر صنعت، واردات شکر را آزاد اعلام کرده است که وزیر جهادکشاورزی می‌گوید:در نامه‌ای که دهم فروردین امسال به بخش بازرگانی خارجی وزارت صنعت نوشتم، خواهان امتناع از ممنوعیت واردات شکر شدم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در نامه ای که دهم فروردین امسال به بخش بازرگانی خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشتم، خواهان امتناع از ثبت سفارش و ممنوعیت واردات شکر شدم، ضمن اینکه موضوع ثبت سفارش واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود.

حجتی با بیان اینکه سال گذشته بیش از دو برابر نیاز شکر وارد کشور شده است، افزود: با بررسی که ما انجام دادیم، امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر از نیشکر و ۷۰۰ هزار تن از چغندرقند تولید می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: امسال کارخانجات ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندرقند از کشاورزان خریده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار تن شکر نیز از سال گذشته وجود دارد که با این وضع دیدیم اگر شکر وارد هم نشود هیچ مشکلی نداریم.

حجتی افزود: از طرفی قیمت شکری که هم اکنون وارد شده در مقایسه با قیمت تضمینی که دولت مصوب کرده بیشتر می شود.  این افزایش قیمت با وضع تعرفه‌ای، قیمت ارز، قیمت جهانی و قیمت‌های تمام شده در داخل کشور قابل بررسی است.

وی در ادامه افزود: در ۹ ماهه گذشته حدود ۸۳۰ هزار تن شکر وارد شده، اما این واردات براساس ثبت سفارش سال قبل بوده است.

حجتی در پاسخ به سئوالی در باره اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه دو هفته پیش مجلس در باره ممنوعیت و ثبت سفارش نشدن واردات شکر گفت: وزارت صنعت قطعا در جلوگیری از واردات شکر به تعهدات خود عمل کرده است.

وی با بیان اینکه ما موضوع جلوگیری واردات شکر را تا توازن در تولید، عرضه و مصرف پیگیری می‌کنیم، گفت:موضوع جلوگیری از اردات شکرهای ثبت سفارش شده نیز به مقررات تجارت خارجی بر می‌گردد و مسئولین ذیربط باید در این باره پاسخ دهند.

اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در حالی است که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت روزدوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت تمام شده شکر تولید داخل با نرخ مبادله ای بیشتر از شکر وارداتی است و دلیل آن افزایش قیمت خرید چغندرقند از چغندرکاران است، اظهار داشت: به همین دلیل شورای اقتصاد یک ماه پیش مقرر کرد ۲۰۰ تومان از قیمت شکر وارداتی گرفته شود و به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد.

وی اضافه کرده است: مصوبه آن در شرف ابلاغ است که خودم ابلاغ کرده‌ام اما به طور رسمی باید از طرف معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور ابلاغ شود.

نعمت زاده گفته است: واردات شکر، آزاد است، چون تولید داخل همیشه کمتر از نیاز بوده و مصرف شکر در کشور به مراتب بیشتر از تولید است.

در همین حال، در پی اظهارات روز دوشنبه هفته جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزاد بودن واردات شکر، وزارت جهادکشاورزی ضمن تکذیب این اظهارات اعلام کرد: " این وزارت‌خانه طی ابلاغیه‌ای در تاریخ ۱۰/ ۱/ ۹۳ هرگونه ثبت سفارش جدید واردات شکر خام و سفید را ممنوع اعلام کرده و ابلاغیه مذکور همچنان به اعتبار خود باقی است. لذا انتشار هرگونه خبری در خصوص صدور مجوز جدید برای واردات شکر از سوی وزارت جهاد کشاورزی تکذیب می‌شود، ضمن اینکه شکرهای وارداتی طی سال‌جاری تماما مربوط به ثبت سفارش در سال‌های ۹۱ و ۹۲ است.

 

 

 

 

 

مهر

(سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳) ۱۳:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها