پنج شنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۲
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۵۴۷۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

بازار روغن نباتی: افزایش قیمت روغن پالم و کاهش قیمت سویا در جهان

دیروز در بازار قیمت آتی سویا و فرآورده های آن کاهش یافت. این کاهش قیمت به دلیل افزایش فروش صندوق ها بود. در روز گذشته صندوق های فروش در حدود 14000 قرارداد برای فروش سویا، 5000 قرار داد برای روغن سویا و 5000 قرارداد برای کنجاله سویا به ثبت رساندند. البته در معاملات آنلاین شبانه قیمت سویا و فرآورده های آن اندکی بهبود پیدا کرد.

گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده منتشر شد. در این گزارش تجدید نظر رو به بالایی در مورد میزان صادرات سویای ایالات متحده در سپتامبر 2014 تا آگوست 2015 مشاهده می شود. البته ما و سایر فعالان بازار روغن های نباتی قبلا باتوجه به تقاضای بسیار بزرگ بازار این پیش بینی را عنوان کرده بودیم. در این گزارش آمده است که میزان صادرات سویای ایالات متحده در مدت ماه های سپتامبر 2014 تا آگوست 2015 با 10 میلیون باشل افزایش به 1770 میلیون باشل خواهد رسید.
همچنین در این گزارش برآورد میزان ذخایر سویا در ایالات متحده در پایان فصل تغییری نکرده است و در همان رقم 410 میلیون باشلی مانده است. این میزان بالاتر از انتظارات فعالان بازار بود و باعث شد در روز گذشته صندوق ها میزان فروش سویای خود را افزایش دهند.
ما برآورد می کنیم که صادرات سویای ایالات متحده در سپتامبر 2014 تا آگوست 2015 به 51 میلیون تن یا 1874 میلیون باشل برسد که این رقم 2.8 میلیون تن بیشتر از رقم برآوردی وزارت کشاورزی ایالات متحده است. در نتیجه پیش بینی ما برای میزان ذخایر سویا در پایان فصل در ایالات متحده رقم 8.6 میلیون تن یا 316 میلیون باشل است، البته با فرض روغن کشی داخلی 48.8 میلیون تنی سویا در داخل این کشور.
از نظر ما کاهش قیمت روز گذشته سویا قطعی نخواهد بود. البته تا زمانی که وضعیت تولید سویا در امریکای جنوبی به دلیل مشکلات آب و هوایی مشخص شود. در بسیاری از مناطق تولید سویا در برزیل، تولید این محصول در مهمترین مرحله رشد خود یعنی تکمیل غلاف قرار دارد. در برخی مناطق این مرحله از رشد تکمیل شده و در برخی مناطق دیگر گیاهان سویا تازه وارد این مرحله از رشد می شوند. اما باید در نظر داشت که درجه حرارت بالا و خشکی باعث شده است که منابع آبی در این مناطق تخلیه شوند و رطوبت خاک بسیار کاهش پیدا کند (مخصوصا در مناطق ماتوگروسو، میناگیرایس و سائوپائولو). پیش بینی های هواشناسی در این منطقه همچنان خبر از کاهش بارندگی ها و رسیدن میزان بارندگی به زیر حد نرمال در نیمه دوم ماه ژانویه خبر می دهند.
آخرین برآورد های رسمی برای میزان تولید سویا از سوی سازمان CONAB حدود 95.9 میلیون تن و سازمان IBGE در حدود 96.3 میلیون تن می باشد.
اگر طی چند هفته آینده آب و هوا در امریکای جنوبی بهبود یابد و از آسیب دیدگی محصولات کشاورزی جلوگیری کند، قیمت جهانی سویا در ماه های مارس تا آوریل می تواند تحت فشار باشد و کاهش پیدا کند زیرا در آن صورت میزان منابع جهانی سویا بسیار بزرگ خواهد بود.
همچنین عامل نوسان مهم دیگر برای قیمت سویا، میزان مساحت کاشت سویا توسط کشاورزان در ایالات متحده در بهار سال جاری میلادی خواهد بود که این میزان کاشت بسیار بستگی به قیمت سویا در مقابل ذرت و دیگر محصولات کشاورزی خواهد داشت.
در همین حال، تقاضای جهانی برای سویا همچنان بسیار بالاست. در هفته گذشته آمارها نشان دادند که میزان صادرات سویا از ایالات متحده همچنان رقم بالایی بوده است. چین در ماه دسامبر در حدود 8.5 میلیون تن سویا وارد کرده که یک رکورد محسوب می شود. با این حساب مجموع واردات سویای چین در کل سال 2014 به رقم 71.4 میلیون تن می رسد که 8 میلیون تن بالاتر از رقم وارداتی در سال 2013 است.
تخمین نهایی برای میزان تولید محصولات کشاورزی در ایالات متحده در گزارش روز 12 ژانویه منتشر شد. نکته جالب توجه در این گزارش این است که تخمین جدید برای میزان تولید ذرت در این کشور در حدود 4.9 میلیون تن از تخمین قبلی کمتر شده که دلیل این کاهش برآورد تولید نزول بازده تولید به 171 باشل در هر هکتار است در حالی که در ماه قبل میزان بازده تولید به طور متوسط 173.4 باشل در هر تن اعلام شده بود. البته حتی با این ارقام هم میزان بازده تولید ذرت و میزان تولید این محصول در ایالات متحده همچنان در بالاترین رکورد به سر می برند. تولید 7 نوع غلات در ایالات متحده نیز به رکورد جدید 442.3 میلیون تن در فصل 2015-2014 رسیده است که در حدود 8.5 میلیون تن بالاتر از سطح تولید در فصل 2014-2013  قراردارد.
تخمین جدید برای میزان تولید سویا در ایالات متحده با 0.3 میلیون تن افزایش به 108 میلیون تن رسید که تقریبا 16.6 میلیون تن بیشتر از میزان تولید در سال گذشته است. میزان مساحت برداشت شده سویا نیز در این کشور 0.1 میلیون هکتار کاهش یافته هرچند که میزان بازده تولید به 47.8 باشل در هر هکتار افزایش داشته است که کمی بالاتر از انتظارات می باشد.
در مورد میزان تولید پنبه دانه و بادام زمینی نیز کمی افزایش برآورد را شاهد بودیم در حالی که برآورد میزان تولید آفتابگردان در این کشور با 10 درصد کاهش تنها 1 میلیون تن عنوان شده است. بدین ترتیب تولید 6 نوع دانه روغنی در ایالات متحده به بالاترین رکورد تاریخ یعنی 116.9 میلیون تن دست یافته است (در مقابل رقم 98.6 میلیون تن در فصل قبل). این موضوع باعث افزایش منابع صادراتی این 6 نوع دانه روغنی در ایالات متحده خواهد شد.
در این گزارش آمده که تا روز 1 دسامبر میزان ذخایر سویا در ایالات متحده در حدود 68.7 میلیون تن است. این رقم پایین تر از انتظارات می باشد و تنها 10.1 میلیون تن بیشتر از رقم ذخایر در زمان مشابه در سال قبل است. این موضوع بدین معنی است که هنوز مقادیر زیادی از سویا در جاده ها و در حین حمل و نقل است و میزان این محصولات هنوز محاسبه نشده است.
در ابتدای ماه ژانویه صادرات سویا از ایالات متحده به روند رو به رشد خود ادامه داد و بر اساس گزارش ها باعث شد تا در مجموع ایالات متحده از ابتدای ماه سپتامبر تاکنون در حدود 32.6 میلیون تن سویا صادر کند. با این شرایط ایالات متحده دوباره به بزرگترین صادرکننده سویا در جهان در فصل جاری (سگتامبر 2014 تا آگوست 2015) تبدیل خواهد شد.
قیمت آتی روغن پالم دیروز پس از گزارش MPOB تقویت شد، زیرا این گزارش تایید می کند که میزان خسارات به درختان پالم در مالزی قابل توجه بوده و همچنین میزان ذخایر این محصول در مالزی پایین تر از انتظارات است. دیروز در سه قرارداد اول در بازار بورس مالزی قیمت آتی روغن خام 16-15 رینگیت در هر تن افزایش یافت و روند نزولی قیمت نفت خام و روغن سویا را نادیده گرفت.
در مالزی برای چند روز آینده نیز بارش های شدید باران پیش بینی شده است که نگرانی ها را برای خسارت بر روی درختان پالم بیشتر می کند. در هفته های اخیر برداشت به موقع میوه های پالم در مالزی به خاطر شرایط جوی مقدور نبوده است. اگر برداشت و روغن کشی از میوه های پالم به موقع انجام نشود خسارت های زیادی به میزان تولید روغن پالم مالزی وارد خواهد شد.
به نظر میرسد که در مالزی در ماه ژانویه نیز تلفات تولید پالم بسیار زیاد باشد و باعث شود که در پایان ماه ژانویه میزان ذخایر روغن پالم در این کشور بسیار کاهش یابد و به زیر سطح سال گذشته برسد. با این شرایط این احتمال وجود دارد که مالزی صادرات روغن پالم خود را بسیار کاهش دهد.
قیمت روغن هسته پالم نیز در طول سه هفته گذشته در پی کاهش تولید در مالزی، افزایش داشته است. میزان ذخایر روغن هسته پالم مالزی در پایان ماه دسامبر به رقم کوچک 303 هزار تن کاهش داشته و حتی انتظار می رود که در پایان ماه ژانویه میزان ذخایر این محصول به زیر سطح سال گذشته برسد.
در روز گذشته قیمت نفت خام به کاهش خود ادامه داد به طوری که قیمت نفت خام برنت به 47.43 دلار در هر بشکه رسید و اختلاف قیمت خود را با قیمت نفت خام در بازار WTI بسیار کوچک کرد و به حداقل رساند.
بیودیزل:
دولت آرژانتین دوباره مالیات بر صادرات بیودیزل را کاهش داد و از رقم قبلی 12.57 درصدی به 6.15 درصد رساند. هرچند این اقدام دولت تاثیری بر روی میزان صادرات بیودیزل نداشت و صادرکنندگان ترجیح دادند که به جای بیودیزل روغن سویا صادر کنند (حداقل در چند هفته آتی) در نتیجه تولید بیودیزل در آرژانتین همچنان در رقم پایینی ماند.
باتوجه به این که در حال حاضر قیمت بیودیزل نمی تواند با قیمت پایین سوخت های فسیلی رقابت کند، انتظار می رود که در ماه های ژانویه و فوریه نیز میزان صادرات بیودیزل آرژانتین همچنان رقم کوچکی بماند. این وضعیت می تواند از ماه آوریل به بعد تغییر کند البته اگر با ورود محصول جدید سویا قیمت تولید بیودیزل کمتر شود و یا تا آن زمان قیمت سوخت های فسیلی و نفت خام افزایش داشته باشد.
(پنج شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳) ۱۵:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها