جمعه / ۱۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۶
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۵۴۴۵۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
"حلقه مفقوده صنایع کشور"

نقش بسته‌بندی دراقتصاد صنایع کشور چیست؟

بسته¬بندی یعنی فروشنده خاموش و لباس کالا.هرماده خام اولیه که وارد خط تولید می¬شود بعد از فرآوری و فرآیندهای مختلف به محصول تبدیل شده و باید به بازار عرضه شود، عرضه این محصول به بازار درحکم تبدیل شدن آن به پول است که بازگشت این پول، مجدداً چرخه تولید را به گردش در¬می¬آورد.

تاثیر بسته‌بندی بر زندگی روزمره ما غیرقابل کتمان است . مطابق تعریف ارائه شده در ویکی پدیا "بسته‌بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد.اصل و پایه بازاریابی دربسته بندی است." اما در کشور ما اهمیت این جزء لازم و ضروری جدی گرفته نشده است. هراز چندگاهی سخنانی در مورد توجه به بسته‌بندی از سوی کارشناسان و مدیران کشور به گوش می­رسد اما استراتژی مشخص و هدفمنددر این ارتباط تعریف نشده و هیچ سازمان یا نهادی متولی این امر نیست.

بسته­بندی یعنی فروشنده خاموش و لباس کالا.هرماده خام اولیه که وارد خط تولید می­شود بعد از فرآوری و فرآیندهای مختلف به محصول تبدیل شده و باید به بازار عرضه شود، عرضه این محصول به بازار درحکم تبدیل شدن آن به پول است که بازگشت این پول، مجدداً چرخه تولید را به گردش در­می­آورد. بسته­بندی دقیقاً در همین مرحله عرضه به بازار وارد عمل شده و با کیفیت مناسب خود این امر را سرعت می­بخشد. در ایران متاسفانه به این بخش از فرآیند تولید، توجه نمی­شود در حالی­که به عنوان مثال در کشورهایی نظیر ترکیه و یا مالزی با ایجاد تشکل­های یکپارچه در صنعت بسته­بندی و ورود به سازمان بسته­بندی جهانی یا همان WPO توانسته­اند در این عرصه کاملاً موفق عمل کنند. بسته‌بندی حلقه مفقوده صنایع کشور اعم از غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، شیمیایی، پوشاک و غیره است. صنعت بسته­بندی در ایران دوران جنینی خود را طی می­کند و هنوز به نوزاد تبدیل نشده است. در صورتی می­توانیم به رشد این جنین خوش­بین باشیم که بتوانیم آن را به مرحله نوزادی برسانیم و سپس گامی برای تسریع رشد آن برداریم.

در کشور ما رسم شده که همه مقامات از معضلات بسته‌بندی سخن می­گویند، اما هیچ­گونه اقدام عملی و سازمان یافته­ای در این مورد صورت نمی­گیرد و به همین دلیل احساس می­شود که صنعت بسته­بندی به یک بازیچه و ملعبه سیاسی بدل گشته است. در این شرایط برنامه­ریزی و امکان سنجی­های اولیه صورت گرفت و به مدت پنج سال به اولویت­بندی واحدهای تولیدی پرداختیم. بعد از پنج سال با در دست داشتن  یک پرونده کامل امکان سنجی در زمینه راه اندازی رشته مهندسی بسته­بندی، به دانشگاه علمی‌کاربردی مراجعه کردیم و روند راه­اندازی رشته بسته­بندی شکل گرفت. به هر حال رشته بسته­بندی راه‌اندازی شد،دوره اول آن در مقطع کارشناسی پیوسته با ظرفیت 25 نفر در دانشگاه علمی‌کاربردی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به اتمام رسید و در حال‌حاضر دوره دوم آن نیز آغاز شده است. ما در نظر داشتیم این رشته را در مقاطع پودمانی،کاردانی،کارشناسی‌ارشد و تا سطح دکترا ارائه کنیم، ولی به دلیل آن­که کشوردر حال حاضر به تکنسین بیشتر نیاز دارد این برنامه دکتری آن فعلاً  متوقف شده است.

به نظر من تنها راه دستیابی به موفقیت در کشورهای جهان‌سوم نظیر کشور ما ، فرهنگ‌سازی است. این جمله میرزاتقی‌خان امیرکبیر در هنگام تاسیس دارالفنون را فراموش نکنیم که گفت: «ما از لحاظ اقتصادی فقیر نیستیم بلکه فقر ما فقر فرهنگی است.» شاید فکر کنیم که 2500 سال سابقه تمدنی داریم ولی سئوال این است که در حال حاضر چه داریم؟! باید فرهنگ استفاده صحیح از انواع بسته­بندی­ها در بین مردم رواج پیدا کند تا کم­تر شاهد بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، ام اس و... باشیم.

بهترین پسته دنیا در ایران و در همین قزوین تولید می‌شود، پسته قزوین باوجود ریز و فندقی بودن، به علت دارا بودن آمینو اسیدهای اصلی و نیز کلروفیل پایدار بهترین کیفیت غذایی را در بین سایر انواع پسته دارد در عین‌حال پربارترین پسته نیز بوده و چهار ساله بار می دهد. در حالی­که در مناطق دیگر درخت پسته بالای هفت سال به باردهی می­رسد. آمریکایی­ها به همین علت بزرگ­ترین خریداران این پسته هستند. که به صورت فله و با قیمت پایین از ایران خریداری شده و در آمریکا بسته­بندی می­شود و تحت عنوان «تولید امریکا» به بازارهای جهانی عرضه می­شود.

زعفران ما نیز در دنیا بهترین کیفیت را دارد. این زعفران به صورت فله و با گونی به اسپانیا صادر شده و در آن­جا پس از بسته­بندی به عنوان زعفران اسپانیا وارد بازار می­شود.

در کشور ما بالغ بر چهارصد نوع خرما کشت می­شود که بیشترشان جزء بی­نظیرترین خرماهای دنیا هستند. یکی از بهترین انواع خرما ، خرمای برحی‌شادگان آبادان است که هشتاد کیلو از آن را به قیمت پایینی به کشورهای فرانسه و آلمان می­فروشند. شرکت­های آلمانی سه عدد از این خرماها را بسته­بندی کرده و به قیمتی بالا به خود ما می­فروشند. این­ها همه به این علت است که فرهنگ بسته‌بندی در ایران به­درستی جا نیفتاده است.

شرایط  بسته­بندی در خود آن مستتر است، بسته بندی در درجه اول وظیفه حفظ سلامت مشتری را برعهده دارد و در مرحله بعد ایمنی کالا ومحصول را. همچنین نباید باعث آلودگی محیط‌زیست شود  و در انتها باید هزینه آن مقرون به صرفه باشد.

پلیمرها باید درصنعت بسته­بندی بایستی بهینه­سازی شوند وعلامت  FG  (Food Grade) راازسازمان غذا و دارو و همچنین مهراستاندارد بگیرند. همین بطری شیر پلاستیکی وقتی در آفتاب قرار می­گیرد، باعث بروز فعل و انفعالات شیمیایی شده و مصرف آن شیر زمینه­ساز بیماری های های خاص می­شود.در حال‌حاضر همه دنیا به سمت استفاده از بسته‌بندی‌های سلولزی، آلومینیمی و شیشه­ای حرکت می­کند. ولی هنوز در ایران خبری از این تحول نیست.گاز متیل برماید به عنوان یک گاز سمی و سرطانزا  از سوی WHO معرفی شده ولی هنوز در کشور ما به عنوان نگهدارنده در بسته­بندی خرما مورد استفاده قرار می­گیرد. همه‌ی این ها عوامل باعث عقب ماندن صنعت بسته­بندی ایران می­شود.

 اخیرا نیز جلسه­ای با حضور مقامات دولتی برگزار شد و طی آن شورای برگزاری همایش بین‌المللی صنعت بسته‌بندی تصویب گردید که همایشی ملی وبین المللی  در این زمینه از 9 تا 19اسفندماه سال جاری به مدت ده روز برگزارشود. امیدوارم با برگزاری جلسات و همایش­های این چنینی صنعت بسته­بندی ایران از این وضعیت اسفناک خارج شود و شرایط عضویت درWPOنیز محقق گردد.دراین همایش بنابه دعوت اینجانب پروفسور" کیت پیرسون  "دبیرکل سازمان بسته بندی جهانی دراین جشنواره امیدوارم که بیایند.

و در پایان...

ایرانی­ها دارای هوش بسیار بالایی هستند. به این دلیل اگر آگاهی و انسجام داشته باشند موفق خواهند شد. رسانه­ها نقش مهمی در ایجاد این آگاهی و انسجام دارند. وسایل‌ارتباط جمعی امکان تبادل افکار و برخورد اندیشه­ها را فراهم می­آورند و این تبادل موجب فرهنگ­سازی در جامعه می­شود. ما نمی­توانیم به دلیل ایراداتی که در آنها وجود دارد، از این وسایل استفاده نکنیم. امروزه بسیاری از امور تنها با اینترنت امکان­پذیر است. در دوره معاصر ماهواره ودانش فنی-کاربردی IT,ITC می­تواند نقش مهمی در دریافت اطلاعات داشته باشد . ماباید به سویی حرکت کنیم که بتوانیم از این امکانات درست استفاده کنیم. تاکید بی‌دلیل و بیش از حد بر معایب این امکانات جامعه را به سمت استفاده نادرست از آنها سوق خواهد دادو این امر نوید آینده خوبی را نخواهد داد. با استفاده درست از این وسایل ارتباط جمعی می­توانیم آموزش­های لازم استفاده صحیح از انواع بسته­بندی­ها به­ویژه مواد غذایی را به مصرف­کنندگان بدهیم تا کمتر شاهد بروز بیماری­های ناشی از استفاده نامناسب از بسته­بندی­ها باشیم.

پروفسور سید مصطفی ایرانمنش  سالیان درازی است  که در زمینه بسته­بندی مشغول به فعالیت است و به تازگی «سندیکای یا اتحادیه...."انجمن متخصصین صنعت  بسته­بندی" به همت ایشان در دست راه­اندازی است.

WPO_YouTube.jpg

پروفسور       سیدمصظفی   ایران منش      تنها نماینده سازمان بسته بندی جهانی در ایران

www.persiapack.ir

(جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳) ۱۴:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها