یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۴۰۷۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی مطرح کرد:

اصلاح سبک تغذیه حرکت به سوی جامعه‌ای پویا

رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با تاکید بر تاثیر تغذیه در سلامت جامعه گفت: اصلاح سبک تغذیه در واقع گامی بسیار اساسی برای حرکت به سوی جامعه‌ای پویا است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی،  دکتر رسول کدخدایی اصلاح سبک تغذیه را با توجه به منویات مقام معظم رهبری امری ضروری برشمرد و اظهار کرد: ادامه شیوه رایج کنونی در تغذیه با توجه به آثاری از قبیل کاهش ضریب هوشی نسل آینده و افزایش میزان ابتلا به بیماری‌های غیر مسری اداره امور مملکت را با مشکل مواجه می‌کند.
وی تصریح کرد: بی‌توجهی به سبک تغذیه در واقع به دلیل کمبود درآمدها به وجود نیامده است علت اصلی این پدیده تغییر فرهنگ تغذیه و ماشینی شدن زندگی است.
رئیس کارگروه مرجعیت مالکیت فکری در حوزه علوم و صنایع غذایی کشور ادامه داد: عادات فعلی تغذیه جامعه مانند استفاده بیش از حد از فست فودها و غذاهای آماده فرهنگی وارداتی و  بسیار غلط است که سلامت جامعه را در طول زمان مورد تهدید قرار می‌دهد.
کدخدایی با بیان اینکه در حال حاضر 55 درصد زنان و 38 درصد مردان جامعه مبتلا به چاقی هستند، خاطر نشان کرد: همین موضوع به کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از چاقی می‌انجامد و مشکلات زیادی را برای جامعه از جمله کاهش بازده  نیروی کار به وجود می‌آورد.
وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح سبک تغذیه پیش از هر چیز باید به تعالیم اسلام نظر کرد، گفت: آیات زیادی در قرآن مجید و روایات بسیاری از اهل بیت علیهم‌السلام در مورد نحوه خوردن و آشامیدن نقل شده است که می‌توانند به عنوان یک الگوی مناسب در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرند.
نماینده تام‌الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای هماهنگی کدکس غذایی ایران افزود: همچنین انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه اصلاح سبک تغذیه و بازگشت به شیوه صحیح آن یکی از راهکارهای مؤثر برای بهبود عادات غذا خوردن مردم است.
کدخدایی یادآور شد: تا کنون پژوهش‌های زیادی در این زمینه با عناوینی مانند تغذیه اصولی، رعایت بهداشت در تولید مواد غذایی، فرآوری سالم و موارد دیگری از این قبیل انجام شده است که کاربردی کردن آنها می‌تواند تاثیر به سزایی در ارتقا سطح سلامت جامعه داشته باشد.
وی در نظر گرفتن نیازهای غذایی برای گروه‌های مختلف را یک ضرورت برای سلامت جامعه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر اقدام چندانی برای  تهیه فرمول‌های غذایی ویژه گروه‌های خاص مانند بیماران، سالمندان، کودکان و سایر اقشار جامعه انجام نشده است.
رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی اضافه کرد: ولی می‌توان با انجام پژوهش‌های کاربردی و در نظر گرفتن شرایط ویژه این افراد غذای مناسب برای آنها را تهیه کرد.
کدخدایی با اشاره به نقش حیاتی پژوهش در اداره جامعه بیان کرد: از مسئولین نظام درخواست داریم که نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشند تا این امر از حالت نمادین خارج شده و به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.
وی با یادآوری لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه صنعت غذا اظهار کرد: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان تنها مرجع تخصصی تحقیق در این حوزه آمادگی کامل خود را برای همکاری با صنایع و ارگان‌های دست اندرکار ذیربط اعلام داشته و از انجام هر نوع فعالیت در این زمینه استقبال می‌کند.

(یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳) ۱۴:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها