یکشنبه / ۷ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۵۴۰۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سهم ایران در صادرات غذاهای حلال کمتر از یک درصد است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات غذاهای حلال در جهان کمتر از یک درصد است لذا برای بدست آوردن سهم مناسب از این بازار به تلاش های جدی تری نیاز داریم.

شمسعلی هادیزاده  افزود: هم اکنون حتی کشورهای غیرمسلمان در زمینه تولید و صادرات غذاهای حلال فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر مالزی سهم بالایی در صادرات غذاهای حلال دارد و می توان گفت بخش عمده ای از بازار این نوع غذاها در دست این کشور است.

محمدجلال عباسی شوازی رئیس مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور چندی پیش اعلام کرد: هم اکنون حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر یا حدود 25 درصد جمعیت دنیا را مسلمانان تشکیل می دهند که این میزان در آینده همچنان رشد خواهد یافت.

هادیزاده معتقد است: با توجه به اینکه بازار رقابت برای در دست گرفتن بازار کالاهای حلال سخت است بنابراین ما باید تلاش زیادی کنیم تا بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: دیگر نمی گویم برای این مهم نیاز به عزم ملی داریم زیرا علیرغم این تاکیدات تاکنون نتوانسته ایم سهم قابل توجهی در بازار صادرات کالاهای حلال بدست آوریم بلکه معتقدم نیاز به عزم 'جدی' برای تحرک بخشیدن به این بازار داریم.

وی گفت: هم اکنون در خصوص بازار تولید طیور وضعیت خوبی داریم اما متاسفانه کاری در خصوص صادرات این کالا به کشورهای مسلمان انجام نداده ایم، متاسفانه آنقدر سیستم صادرات ناکارآمد است که نتوانسته ایم در این زمینه هم نقشی داشته باشیم به طوری که چون نمی توانیم مرغ را به عنوان کالای حلال صادر کنیم تا چند وقت دیگر با انباشت مرغ نیز در کشور مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی یادآور شد: صادرات این نوع کالا نیاز به راه دور هم ندارد حتی قادر نیستیم بازار کشورهای مسلمان منطقه که به فاصله 40 تا 50 دقیقه ای ما قرار دارند را در دست گیریم.

اقتصاد ایران فرصتهای بالایی برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی دارد که با اندکی تلاش می تواند، از وابستگی به اقتصاد نفتی خارج شود.

تردیدی نیست، با توجه به جمعیت یادشده، اگر تلاش ایران در جهت تولید این گونه کالاها افزایش یابد می تواند از بازار عظیمی بیش از یک میلیارد نفری مسلمانان جهان به نحو مطلوب بهره گیری نماید.

هادیزاده معتقد است: اطمینانی که ایران می تواند به لحاظ صادرات کالاهای حلال در بین کشورهای مسلمان ایجاد کند بیش از سایر کشورهای مسلمان است و باید از این فرصت بهره مند شویم.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها