دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۳۹۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

عرضه طلای سرخ ایران با شناسنامه اماراتی/دولت از زعفران کاران حمایت کند

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه در مجلس با یادآوری کاهش 30 تا 50 درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی، گفت: دولت باید همانند سایر تولیدکنندگان از زعفران کاران خسارت دیده نیز حمایت کند و به مطالبات آنها پاسخگو باشد.

ابولقاسم خسروی سهل آبادی با اشاره به کاهش 30 تا 50درصد تولید زعفران در خراسان رضوی گفت: در این رابطه دلایل مختلفی از جمله خشکسالی های پی در پی،گرمازدگی، سرمای شدید و کاهش بارندگی هامطرح است.

نماینده مردم تربت حیدریه،مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی به برگزاری جلسه ای ویژه در حوزه انتخابیه اش برای بررسی و شناسایی دلایل کاهش تولید زعفران، گفت: این جلسه با حضور عباس رجائی رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، رئیس شورای ملی زعفران، مسئولان اتاق بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی برگزار و مقرر شد راهکارهای پیشنهادی در این راستا مطرح شود.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: کاهش زعفران فراگیر بوده و به گفته برخی از زعفران کاران با وجود اینکه آبیاری به موقع و به اندازه کافی انجام گرفته است با زهم میزان زعفران برداشت شده از مزارع کاهش داشته است.

وی افزود: بنابراین دلایل افت میزان تولید زعفران از سوی جهاد کشاورزی ، دانشگاه ها و همچنین  پژوهشکده زعفران در حال بررسی است و به زودی عامل صلی اعلام می شود.

خسروی سهل آبادی گفت: در این شرایط از دولت و وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم همانطور که به هنگام بروز حوادث و خسارت کشاورزان از آنها حمایت می شود زعفران کاران هم زیر چتر حمایتی دولت باشند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه تولیدکنندگان طلای سرخ یک محصول استراتژیک راتولید می کنند ودولت باید به آنها مساعدت  و یاری کند ، مسئولان پاسخگویی خاصی را نسبت به خسارت دیدگان ندارند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص اینکه آیا زمینه و مشوقهای لازم برای صادرات زعفران به بازارهای جهانی فراهم است یا خیر، توضیح داد: در زمینه توسعه و تسهیل صادرات زعفران اقداماتی انجام و تا حدودی امکانات و کارخانه های بسته بندی با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است.

وی افزود: این اقدامات درحد واندازه هایی که باعث شود زعفران صرفا با برند ایرانی به دنیا عرضه شود نبوده و هنوز با نقطه ایده آل فاصله بسیاری داریم.

باید بورس بین المللی زعفران در اختیار ایران باشد/عرضه زعفران ایرانی به نام زعفران اماراتی  

خسروی سهل آبادی با انتقاد از اینکه در حال حاضر زعفران ایرانی به نام زعفران اماراتی در بازارهای دنیا عرضه و استفاده های بسیاری از طلای سرخ ایرانی می شود، گفت: در زمینه صادرات دولت باید به شکل جدی ورود کند و اینکه عده ای محدود تعیین کننده قیمت زعفران باشند قابل قبول نیست چرا که باعث ضرروزیان زعفران کاری می شود.

وی با یاداوری اینکه بر اساس قوانین بین المللی وقتی 50 درصد یک محصول دنیا در یک کشور تولید می شود باید آن کشور بورس بین المللی آن محصول باشد ، تصریح کرد: با توجه به اینکه 90 درصد زعفران مصرفی دنیا درایران تولید می شود باید بورس بین المللی زعفران هم در اختیار کشور ما بوده و ایران تعیین کننده میزان عرضه و تقاضای زعفران در دنیا باشد.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس یادآور شد: بر اساس سیسات های ابلاغی مقام معظم رهبری و ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد توجه به استعدادها و توانمندیهای داخلی کشت زعفران یکی از این استعدادها و ظرفیت های مهم است که باید مورد توجه مسئولان قرار گرفته و توسعه یابد.

 

 

 

 

خانه ملت

(دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳) ۱۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها