دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۹۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تولید محصولات ارگانیک از برنامه پنجم عقب است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تکالیف تعیین شده برنامه پنجم توسعه برای دستگاه های اجرایی در تولید محصولات ارگانیک کشاورزی به طور کامل محقق نشده و کشور در این زمینه عقب است.

«عباس رجایی»  افزود: بر اساس اهداف برنامه پنجم توسعه ، باید 25 درصد از محصولات کشاورزی تولیدی کشور ارگانیک باشد درحالیکه عملکرد موجود زیر پنج درصد است.

وی اظهار کرد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی معتقد است تعیین تکلیف 25 درصدی تولید محصولات ارگانیک برای کشور در برنامه پنجم بلند پروازانه بوده اما مجلس بر این باور است که در سایه برنامه ریزی و بهره گیری هدفمند از امکانات این مهم دست یافتنی است.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسایل مهم در حوزه تولید محصولات ارگانیک بهره مندی محصول از کدینگ و نشان خاص ارگانیک پس از تایید مراحل تولید و کیفیت محصول است که حوزه تحقیقات کشاورزی عهده دار آن می باشد و باید نظارت و توسعه فعالیت ها در این بخش افزایش یابد.

رجایی ادامه داد: با توجه به سخت بودن چرخه تولید محصول ارگانیک و محدودیت های متعدد آن، کالای تولیدی تفاوت قیمت با سایر محصولات دارد که این مهم باید در جامعه فرهنگ سازی و از آن حمایت های قانونی و عرفی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مباحث جدی در محصولات کشاورزی، تکیه بر سلامت فرآورده های غذایی است که باید به لحاظ افزودنی های خاص و نگهدارنده ها توسط دستگاه های متولی با حساسیت ویژه پیگیری شود.

رجایی افزود: سلامت محصولات غذایی از حیث افزودنی های غیرمجاز نباید دستخوش افراط و تفریط باشد بلکه دستگاههای متولی نظیر سازمان غذا و دارو، استاندارد، جهاد کشاورزی ، وزارت بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، حفظ نباتات و دامپزشکی باید عمل به قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس قانون موظف است لیستی از مواد غذایی مضر برای سلامتی نظیر نوشابه های گاز دار و بسیاری از خوراکی های حاوی مواد افزودنی زیانبار را تهیه کند تا بر اساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مالیات و عوارض ویژه برای آن وضع شود تا کم کم بستر حذف آنها از چرخه تولید مهیا شود.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ایران به لحاظ نوشیدنی های مقوی و سالم سنتی تنوع بالایی دارد و نیاز است که کمیته ویژه چگونگی ورود این نوشیدنی ها به چرخه تولید صنعتی و جایگزینی آنها با نوشابه های گازدار مضر را بررسی کند.

رجایی خاطرنشان کرد: اینکه اخیرا موضوعات مختلف نظیر سلامت برنج های وارداتی، روغن پالم و خمیر مرغ در دستور کار قرار گرفته اتفاق مبارکی است اما این مباحث باید به شکل کارشناسی و تخصصی و به دور از کندروی و تندروی مطرح شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قانون سازمان استاندارد که با نقدهای متنوعی در کمیسیون های مختلف مجلس مطرح است بایستی از حیث مقوله سلامت مواد غذایی با جامعیت و وسعت بیشتری دیده شود و یکی از انتظارات از این قانون این است که حدود دقیق وظایف دستگاههای متولی در سلامت و امنیت غذایی با شفافیت تعیین و دنبال شود.

رجایی گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت محصولات کشاورزی نظارت دقیق بر مدیریت مصرف پساب ها در عرصه کشاورزی است که باید با وسواس بالا این پسابها از نظر استانداردهای میکروبی و شیمیایی و سنجش میزان فلزات سنگین و موادشیمیایی و میکروبی رصد شود.

وی افزود: کشور در حوزه قوانین در مدیریت و نظارت پسماندهای شیمیایی و سمی در محصولات کشاورزی مشکلی ندارد و باید این مواد قانونی نهادینه و اجرایی شود.

رجایی گفت: تقویت امکانات آزمایشگاهی مرجع در کشور برای سنجش مواد غذایی پرمصرف از حیث پسماندهای شیمیایی و سمی و حمایت و تقویت مباحث پیشگیرانه در چرخه تولید از مسایل مهم در عرصه کشاورزی و بهداشت است.

وی اضافه کرد: نهضت کنترل کیفی اندازه نهاده های مورد نیاز در تولید کشاورزی و نظارت بهینه بر مصرف کود شیمیایی و سموم در کشور آغاز شده و روند نزولی آن قابل لمس است.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف سموم پرخطر بر اساس کنوانسیون های بین المللی در چرخه تولیدات کشاورزی ممنوع بوده و ایران نیز اصلاح برخی روش های منسوخ شده نظیر حذف سم پاشی هوایی و بسیاری موارد دیگر را اجرایی کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳) ۱۰:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها