دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۵۳۹۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلیل گران شدن خرمالو/ خسارت سال گذشته کشاورزان و عرضه پیش‌ از موعد امسال

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به دلیل گران شدن خرمالو در بازار گفت: سال گذشته بخش زیادی از خرمالو خریداری نشد و باغداران ضرر کردند، بنابراین امسال اقدام به برداشت پیش از موعد شد.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی ، گفت: به دلیل همزمانی 28 صفر و مراسم عزاداری با شب یلدا میزان تقاضای خرید میوه نسبت به سال‌های قبل کمتر است.

وی افزود: هندوانه میناب و دزفول به اندازه کافی در بازار موجود است و قیمت هر کیلوگرم آن در میدان بین هزار و 500 تا 2 هزار تومان است که در مغازه‌های سطح شهر اندکی افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تصریح کرد: انار هم به میزان فراوان در بازار موجود است اما در روزهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا قیمت هر کیلوگرم آن حدود 500 تومان افزایش یافته است.

مهاجران در خصوص گران شدن خرمالو اظهار داشت: سال گذشته در آذرماه که فصل برداشت و عرضه خرمالو بود بخش زیادی از خرمالو خریداری نشد و باغداران دچار ضرر شدند.

وی افزود: بنابراین برای جلوگیری از خسارت امسال خرمالو‌ زودتر از موعد توسط باغداران چیده و به بازار عرضه شد و در دو ماه گذشته بخش زیادی از خرمالو‌های تولیدی در بازار عرضه و به فروش رسید.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تصریح کرد: با توجه به عرضه زیاد خرمالو در دو ماه گذشته مقداری از حجم عرضه آن در هفته‌‌های اخیر کاهش یافته و این مسئله موجب افزایش قیمت هزار تا هزار و 500 تومانی این محصول کشاورزی شده است.

مهاجران در پاسخ به این سؤال که چگونه میوه خرمالو زودتر از موعد در بازار به صورت رسیده عرضه می‌شود، گفت: میوه کال خرمالو را مانند گوجه فرنگی و یا موز با گاز اتیلن (هورمون اتفون) زودرس می‌کنند بنابراین اگر این میوه زودتر از موعد چیده شود با استفاده از گاز اتیلن زودرس و آماده عرضه به بازار می‌شود.

براساس این گزارش: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل نامشخص بودن عوارض انسانی ناشی از بکارگیری این گاز، مصرف آن را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

این گاز برای زودرس شدن محصولات کشاورزی همچون گوجه فرنگی و موز در کشورهای مختلف دنیا بکار می‌رود که در ایران تاکنون مجوزی مبنی بر استفاده از آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر نشده است.

 

 

 

 

 

فارس

(دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها