دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۹۳۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیشنهاد نرخ خرید تضمینی چای به دولت

رییس سازمان چای از آغاز عملیات به‌زراعی باغ‌های چای با اعتبار حدود 60 میلیارد تومان خبر داد و گفت: نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال آینده به دولت پیشنهاد شده که پس از تصویب، اعلام می‌شود.

محمدولی روزبهان ، اظهار کرد: طرح اجرای عملیات به زراعی باغ‌های چای آماده شده و منتظر تهیه مکانیزم اجرایی تحویل اعتبار مورد نیاز آن هستیم.

وی با بیان این که 60 میلیارد اعتبار پیش‌بینی شده برای به‌زراعی باغ‌های چای صرف فرهنگسازی، تغییر و اصلاح ذائقه مصرف کنندگان و غیره نیز می‌شود، افزود: در این طرح اجرای عملیات به‌زراعی باغ‌های چای در سطح 20 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته و در کنار آن برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حمایت از احیاء حدود 5000 هکتار از باغ‌های رها شده نیز انجام شده است.

رییس سازمان چای ادامه داد: سطح زیر کشت باغ‌های چای که در سال گذشته زراعی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، حدود 20 هزار هکتار بود که برای عملیات به‌زراعی آن انواع هرس، تغذیه و مبارزه با نماتد در دستور کار قرار دارد. همچنین برای احیاء باغ‌های رها شده از اقدامات حمایتی از جمله کمک بلاعوض، تسهیلات و بیمه استفاده می‌شود.

علت رها شدن باغ‌های چای در گذشته
وی خاطر نشان کرد: باغ‌های رها شده که عمدتا در سال های اخیر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند، در برخی مناطق به دلیل قرار گرفتن زمین‌های این باغ‌ها در مناطق مناسب شهری از جمله شهرستان‌های لاهیجان، فومن، تنکابن و غیره در معرض تغییر کاربری و فروش قرار گرفته‌اند که البته بر اساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

روزبهان تصریح کرد: برخی از باغداران چای نیز به دلیل این که قیمت برگ سبز طی سال های اخیر مناسب نبوده و بهای محصول‌شان دیر به دست آنها می‌رسید، تولید را رها کرده‌اند که البته در سال گذشته قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زراعی 92-93 بیش از 50 درصد رشد پیدا کرد.

رییس سازمان چای از پیشنهاد نرخ خرید تضمینی چای در سال زراعی آینده خبر داد و گفت: به محض مصوب شدن در دولت، این نرخ اعلام می‌شود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها