چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۳۸۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

خریدتضمینی شیرخام ادامه می یابد/ امضای قرارداد تولید شیرخشک با 4کارخانه

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از امضای قرارداد تولید شیرخشک با 4 کارخانه دیگر تا هفته آینده خبر داد و گفت: خرید تضمینی شیر خام توسط دولت تا زمان تنظیم بازار و کاهش ضرر تولیدکنندگان این محصول در کشور ادامه می یابد.

حسین صفایی افزود: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان شیر خام که از ابتدای سالجاری تاکنون به دلیل پائین بودن نرخ خرید توسط صنایع متضرر شده بودند، وارد خرید تضمینی شیر خام مازاد بر نیاز صنایع لبنی شد.

وی به میزان خرید تضمینی شیرخام اشاره ای نکرد و اظهار داشت: حدود 2 هفته از شروع خرید تضمینی شیر خام مازاد بر نیاز صنایع در 7 استان کشور از جمله تهران، قزوین، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و جنوبی و آذربایجان غربی می گذرد، ضمن آنکه قرار است به تدریج خرید تضمینی شیرخام در استان های دیگر نیز عملیاتی شود.

صفایی با اشاره به اینکه تاکنون دولت توانسته تنها با 7 کارخانه تولید شیرخشک قرارداد منعقد کند، گفت: هم اکنون روزانه ظرفیت خرید تضمینی بین 1500 تا 2000 تن شیر خام مازاد بر نیاز صنایع را داریم که با افزایش تعداد کارخانجات طرف قرارداد می توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.

وی یکی ازمشکلات کارخانجات طرف قرارداد تولید شیر خشک را گواهی بهداشتی برای صادرات عنوان کرد و افزود: تمام کارخانجات لبنی دارای گواهی بهداشتی بین المللی نیستند بنابراین کارخانجات طرف قرارداد با دولت باید دارای گواهی بهداشتی ملی و استاندارد بین المللی برای تولید شیرخشک صادراتی باشند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به کاهش سرانه مصرف شیر خام و فرآورده های لبنی اشاره کرد و گفت: دولت برای حمایت از صنایع لبنی تصمیم گرفت از ورود شیرخام خریداری شده به بازار جلوگیری کند و در این راستا این محصول به پودر شیر(شیرخشک) برای صادرات تبدیل می شود تا لطمه ای به صنایع نیز وارد نشود.

وی گفت: با انعقاد قرارداد تولید شیرخشک با 4 کارخانه دیگر تا هفته آینده ظرفیت خرید شیر خام نیز به 2 هزار و 500 تن در روز افزایش می یابد که این عملکرد دولت علاوه برکاهش ضرر و زیان تولیدکنندگان شیرخام، از وارد شدن ضرر بیشتر به صنایع نیز جلوگیری می کند.

به گفته وی، هم اکنون طبق دستورالعمل وزارت جهادکشاورزی هر کیلوگرم شیر خام با کیفیت یعنی دارای چربی 3.2 درصد و بار میکروبی زیر 100 هزار به قیمت مصوب 1440 تومان و شیر با کیفیت کمتر به قیمت حدود 1320 تومان از دامداران خریداری می شود.

صفایی، چندی پیش میانگین خرید شیرخام از سوی صنایع لبنی را کمتر از 1200 تومان عنوان کرد و گفت: با ورود دولت در عرصه خرید تضمینی شیرخام، صنایع نیز ناگزیرند شیر خام را با قیمت مناسب تری از دامداران خریداری کنند که این امر نه تنها به نفع تولیدکنندگان شیر خام بلکه به سود صنایع لبنی نیز خواهد بود.

هم اکنون سالانه 8 میلیون و 200 هزار تن شیرخام در کشور تولید می شود که بیش از 6 میلیون تن آن در صنایع لبنی و حدود 2 میلیون تن آن به خود مصرفی می رسد.

 

 

 

 

 

ایرنا

(چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها