چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۵۳۸۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

میزان تولید و قیمت انواع خشکبار

سرپرست دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تولید مناسب انواع محصولات خشکباری مانند پسته، بادام، گردو، فندق، کشمش و ... مشکلی برای تامین آن‌ها در شب یلدا وجود ندارد و با توجه به نرخ‌های صادراتی، قیمت این محصولات در بازار داخل تقریبا منطقی است.

علی محسنی  اظهار کرد: امسال در تولید پسته به رکوردی جدید دست یافتیم؛ به گونه‌ای که پیش بینی می شود حدود 235 هزار تن پسته تولید شود.

صادرات 966 میلیون دلاری پسته در 8 ماه
وی افزود: طی هشت ماهه نخست امسال حدود 108 هزار و 700 تن پسته به ارزش 966 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی 65 درصد و از نظر ارزشی 69 درصد نسبت به هشت ماهه سال گذشته افزایش داشته است و این میزان صادرات، رکوردی جدید به نام پسته ایرانی به شمار می‌رود.

سرپرست دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به میزان تولید و عرضه پسته، نگرانی بابت قیمت آن وجود ندارد چرا که پسته نیز مانند دیگر محصولات خشکباری از ابتدای امسال بازاری آرام و ثابت داشته است.

محسنی ادامه داد:‌ با توجه به قیمت 10 دلاری هر کیلوگرم پسته در بازارهای جهانی، متوسط قیمت 30 هزار تومانی هر کیلوگرم از این محصول در بازار داخلی منطقی به نظر می رسد که البته قیمت پسته در بازارهای داخلی بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است.

تولید 150 هزار تن بادام در سال جاری

وی اظهار کرد: وضعیت تولید بادام در کشور نیز مناسب بوده به گونه‌ای که امسال حدود 150 هزار تن از این محصول تولید شد و طی هشت ماهه نخست امسال 1286 تن بادام به ارزش 10 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد.

سرپرست دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد میزان تولید گردو در سال جاری به حدود 200 هزار تن برسد که این میزان تولید با مصرف داخلی تقریبا برابری می‌کند و طی هشت ماهه امسال حدود 896 تن گردو و فندق صادر شده است.

کاهش نسبی صادرات کشمش
محسنی اعلام کرد:‌ در سال جاری حدود 180 هزار تن کشمش تولید شد که به دلیل پایین بودن میزان مصرف داخلی و کاهش قیمت های جهانی این محصول، صادرات پسته با وقفه کوتاه مدت مواجه شد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برای بهبود بازار کشمش به ازای هر کیلوگرم صادرات این محصول 700 تومان یارانه برای باغداران در نظر گرفت که در حال حاضر با خرید حمایتی این محصول از سوی سازمان تعاون روستایی به نظر می رسد بازار کشمش بهبود پیدا کرده است.

سرپرست دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی هشت ماهه نخست امسال 70 هزار و 320 تن کشمش به ارزش 151 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر ارزشی 22 و از نظر وزنی 17 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم.

آمارهای تولید محصولات باغی راستی آزمایی شده است
محسنی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دلیل اختلاف فاحش آماری تولید محصولات خشکباری مانند پسته بخش خصوصی با وزارت جهاد کشاورزی چیست؟ تصریح کرد:‌ در گذشته آمارهای تولید چندان با واقعیت مطابق نبود که بر همین اساس یکی از ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم راستی‌آزمایی آمارهای تولید بود.

وی اظهار کرد: آمارهای تولید انواع محصولات کشاورزی تا سال گذشته راستی آزمایی شده و بر همین اساس در سال گذشته 225 هزار تن پسته در کشور تولید شده است و به نظر می رسد تولید این محصول در سال جاری به 225 تا بیش از 250 هزار تن برسد.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها