چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۸۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

جبران گرانی نان با واریز یارانه پولدارها به حساب کم درآمدها

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت: دولت مطابق قانون یارانه پردرآمدها را قطع و این منابع را برای جبران هزینه های ناشی ازافزایش قیمت نان به حساب خانواده های کم درآمد واریز کند.

بهرام بیرانوند در رابطه با افزایش قیمت نان و اینکه آیا کیفیت نان به تناسب تغییر قیمتها بهبودیافته است، گفت: با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها قرارشد اگرآزادسازی قیمت حاملهای انرژی و برخی موارد دیگر اتفاق افتاد، منابع حاصل از این کار برای عموم مردم هزینه شود و به دست آنها بازگردد.

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در دوفاز، افزود: آزادسازی قیمتها در حالی انجام گرفت که براساس بند ق تبصره 21 قانون بودجه سال 93، دولت باید یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع می کرد اما هنوز برخلاف قانون مصوب به بسیاری از خانواده های پردرآمد یارانه پرداخت می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: در حالی که اگریارانه پردرآمدها قطع شود، بخشی از این منابع می تواند برای جبران هزینه های ناشی از افزایش قیمت نان به حساب خانواده های کم درآمد واریز شود.

بیرانوند با بیان اینکه هدف اصلی دولت از افزایش قیمت نان جبران بخشی ازهزینه های نانوایی ها بوده است، گفت: شاید این پول به حساب دولت نمی رود اما از حساب مردم کم می شود و دولت باید این کسری را جبران کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: در مرحله ای هستیم که بر اساس قانون به خانواده های نیازمند موادغذایی وپروتئین(سبدکالا) پرداخت می شود بنابراین با توجه به اینکه نان قوت غالب خانواده های ایرانی است باید دولت جبران هزینه تهیه این کالا را در دستور کار قراردهد.

راه اندازی نانوایی های آزادپز منجر به حذف نان با نرخ دولتی نشود  

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس در خصوص ارزیابی کیفیت نان بعد از افزایش قیمت آن، گفت: از شواهد پیداست افزایش قیمت نان خیلی به موضوع کیفیت ربطی ندارد وعلت افزایش قیمتها جبران هزینه های تولید شامل دستمزد، آب،برق اجاره محل و سایرهزینه های مترتب شده بر دوش نانوایی‌ها بوده و بعید میدانم  به ارتقای کیفیت نان ارتباطی داشته باشد.

وی در رابطه با مصوبه اخیر دولت برای راه اندازی نانوایی های آزادپز، اظهارداشت: به نظر می رسد این اتفاق در برخی نقاط کشورافتاده است اما اینکه اعلام کنیم تعداد نانوایی های آزادپز زیادمی شود نباید باعث حذف نان به نرخ دولتی و یا حذف کیفی این نان شود.

بیرانوند با تاکید بر اینکه نباید مردم را مجبور به تهیه نان از نانوایی های آزادپز کرد، افزود: دولت می تواند این گونه نانوایی ها را در مناطق برخوردار مستقر کند، چرا که دلیلی ندارد خانواده های پردرآمدی که دارند یارانه هم می گیرند از نان یارانه ای هم استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: در مناطقی که از لحاظ مالی ضعیف هستند راه اندازی چنین نانوایی هایی به صلاح نیست و هرگونه اجباری مضر است، شاید این اجبار قانون نباشد اما اگر نان دولتی از دسترس مردم خارج شود به نوعی اجبارمحسوب می شود.

وی در رابطه با اینکه چه تضمینی وجود دارد که با آزادپزکردن نانوایی ها کیفیت نان هم افزایش یابد، توضیح داد: تولید نان یک فرایند زمان بر است اما از آنجایی که رتبه مصرف نان در کشور ما بالاست بسیاری از مراحل این فرایندها سریع و با عجله انجام می گیرد مثلا آرد وقتی که خمیر می شود باید مخمر به آن تزریق شود و این کار مدت زمان خاصی را نیاز دارد تا به نان با کیفیت تبدیل شود ولی درنانوایی ها این کار انجام نمی شود و کیفیت فدای کمیت شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس یادآورشد: حذف پخت نان در خانه باعث شده تعداد افراد مصرف کننده نان افزایش یابد بسیاری از کسانی که قبلا در خانه نان می پختند به مصرف کننده مبدل شده اند و تقریبا در هیچ روستایی بوی خوش نان روستایی استشمام نمی شود.

 

 

 

 

 

 

خانه ملت

(چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها