چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۳۸۳۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

کاهش مصرف شیر دانش‌آموزان نگران‌کننده است

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نسبت به کاهش مصرف شیر در بین دانش‌آموزان ایرانی ابراز نگرانی کرد و گفت:‌ می‌توان با اجرای راهکارهایی نسبت به تقویت بخش مصرف میان وعده‌های غذایی سالم در بین دانش‌آموزان کشور اقدام کرد.

کاوه زرگران در اولین کنفرانس علمی تخصصی غذا و میان وعده سالم با اشاره به اینکه در سالهای گذشته طرح‌هایی در خصوص مصرف شیر و نان در مدارس کشور به اجرا درآمد اما بعضا اجرای این طرح‌ها به دلایل مختلف با مشکلاتی مواجه شد، افزود: به عنوان مثال قرار بود 13 میلیون دانش آموز کشور از اجرای طرح شیر مدارس بهره‌مند شوند اما به دلیل کسری بودجه در حالی که قرار بود دانش‌آموزان 70 نوبت شیر دریافت کنند این میزان به 20 نوبت در سال جاری کاهش است.

وی با اشاره به نقش پررنگ میان وعده‌ها در زندگی امروز بشر اظهار کرد:‌ میان وعده‌ها به مرور زمان و با ظهور زندگی ماشینی به وجود آمدند و میان وعده‌ها با تیراژ بالا در کارخانه‌های صنایع تبدیلی و غذایی تولید می‌شوند که برای افزایش ماندگاری آنها در تولیدشان از نگهدارنده استفاده می‌شود.

وی افزود: استفاده از میان وعده‌های سالم باعث می‌شود تا ضمن تامین انرژی از چاقی افراد جلوگیری شود. به همین دلیل شاهد این هستیم که به دلیل رعایت نکردن مناسب مصرف میان وعده‌ها در ماه مبارک رمضان افراد با چاقی مواجه می‌شوند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی در ادامه با بیان اینکه می‌توانیم با ارائه راهکارهایی اجرای طرح نان مدارس را ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: سنت حفظ مصرف نان در مدارس کشور باید در قالب مصرف ساندویچ و نان و پنیر سنتی حفظ شود تا از این طریق هم صنعت رونق پیدا کند و هم ریزمغدی‌ها به میزان کافی به بدن دانش‌آموزان برسد.

زرگران با اشاره به پیشرفت‌های صنایع غذایی کشور در چند دهه اخیر عنوان کرد: به عنوان مثال در حاض حاضر میوه‌جات خشک تولیدی کشور عمدتا صادراتی هستند و صنایع شیر و لبنیات نیز با وجود همه مشکلات توانسته علاوه بر تامین نیاز کشور به میزان قابل توجهی صادرات نیز داشته باشد. اگرچه ما در این حوزه نیاز به افزایش سرانه مصرف داریم.

او با بیان اینکه آماهار نشان می‌دهد میان وعده‌ها به تدریج جایگزین صبحانه شده‌اند، اضافه کرد: در فرانسه این جایگزینی به میزان 32 درصد و در آفریقای حتی تا 65 درصد نیز گزارش شده است. از سوی دیگر معمولا انسان امروزی به دلیل شاغل بودنش به جای شام و ناهار میان وعده‌ها را مصرف می‌کند که از این نظر نیز کشور مصر بالاترین نسبت و سوئیس کمترین نسبت را به خود اختصاص داده‌اند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی همچنین اسنک‌ها را از جمله مهمترین میان وعده‌های غذایی مورد مصرف مردم الام کرد و افزود: نسبه صنعت چیپس و اسنک کشور بی‌مهری زیادی شده است در حالی که این صنعت می‌تواند نقش کلیدی در حوزه میان وعده‌ها داشته باشد. بد نیست بدانیم بیشترین آمار مصرف اسنک‌ها نیز مربوط به منطقه آمریکای لاتین است. اسنک‌ها به صورت سنتی در واقع نان و پنیر و گردو هستند که نقش زیادی در برطرف کردن گرسنگی افراد دارند.


کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران
(چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها