چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۳
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۵۳۸۲۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

‌ترانزیت معکوس کالا باید در کرمانشاه راه‌اندازی شود

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با انتقاد از سهم کم کرمانشاه از درآمدهای حاصل از ترانزیت کالا، از پیگیری برای راه ‌اندازی ترانزیت معکوس کالا در کرمانشاه خبر داد.

کیوان کاشفی، اظهار کرد: ترانزیت کالا در کشورها و یا مناطقی که موقعیت سوق الجیشی خاص دارند، انجام می‌شود که در این بین کشور ما یکی از بهترین موقعیت‌های ترانزیت کالا را دارد.

وی با اشاره به کریدور شمال به جنوب که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند و کریدور غرب به شرق که عراق را به افغانستان و پاکستان وصل می‌کند، یادآوری کرد: این عوامل باعث شده ایران از نظر ترانزیت کالا ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد.

کاشفی ارزان بودن سوخت در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه را نیز از دیگر مزیت‌ها برشمرد که به رونق ترانزیت کالا در کشور کمک کرده است.

به گفته این مسئول، در این بین استان کرمانشاه نیز که مرزهای مشترک طولانی با کشور عراق دارد، از موقعیت ممتازی برخوردار است.

کاشفی معتقد است: بر اساس آخرین اطلاعات کرمانشاه از نظر میزان ترانزیت کالا که عمدتا نیز سوخت است، جایگاه اول یا دوم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه ترانزیت کالا در کرمانشاه یک طرفه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون فقط سوخت از کشور عراق و از طریق مرز ما به بنادر جنوبی کشور می‌رود و از آنجا به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه بر لزوم راه‌اندازی ترانزیت معکوس کالا در کرمانشاه تاکید کرد و افزود: اینکه کالا از کشوهای دیگر وارد شود و از طریق مرزهای ما به عراق برود نباید مغفول بماند.

کاشفی افزود: این کار حتی می‌تواند توسط تجار ما صورت گیرد که کالاهای مورد نیاز عراق را از کشورهای چین، ژاپن، کره و ... وارد کنند و به عراق ببرند که این کار درآمدزایی خوبی را نیز برای استان خواهد داشت.

وی از پیگیری جدی این طرح خبر داد و افزود: راه‌اندازی ترانزیت معکوس کالا در کرمانشاه در کارگروه توسعه صادرات مصوب شده و با جدیت توسط گمرک پیگیری می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به سهم کمی که کرمانشاه از درآمد ترانزیت کالا دارد، تصریح کرد: این سهم در حد هزینه های ایاب و ذهاب و حمل و نقل در پایانه‌ها، اشتغال در حد رانندگان ماشین، و یا شغل‌های خدماتی است.

کاشفی گفت: بر اساس قانون نیز تمام درآمدهای حاصل از ترانزیت به خزانه کشور می‌رود و حتی به حمل و نقل و پایانه‌ها نیز نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم توسعه ترانزیت کالا را بیش از پیش در کشور داشته باشیم، باید زیرساخت‌های مورد نیاز را گسترش دهیم و لازم است بخشی از درآمد حاصل از ترانزیت کالا به این سمت سوق داده شود.

به گفته این مسئول حتی اگر پنج تا 10 درصد این درآمد صرف توسعه زیرساخت‌های مرزی خصوصا در کرمانشاه می‌شد، هم اکنون وضعیت مرزهای ما بسیار متفاوت بود.

کاشفی معتقد است: ترانزیت کالا باید لاین‌های مجزا، معابر و بازارچه‌های جدا داشته باشد تا کالاهای ترانزیتی معطل و درگیر ورود و خروج نباشند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه نیز نباید در این بین تنها نقش عبور دهنده داشته باشد، عنوان کرد: باید بخشی از درآمدهای حاصل از ترانزیت به استان ما تزریق شود که بتوانیم وضعیت مرزها و زیرساخت‌های موجود را آبرومندانه‌تر کیم و روند ترانزیت را سرعت بخشیم.

‌سالانه حدود دو میلیون تن کالا که عمدتا نیز سوخت است از طریق مرزهای کرمانشاه ترانزیت می‌شود.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها