سه شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۵۳۸۲۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

با کفیر آشنا شوید!

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کفیر یک نوع نوشیدنی بر پایه شیر بوده که خاستگاه آن کوه‌های قفقاز واقع در اتحادیه جماهیر شوروی سابق است.

"آزاده آذرپیرا" با اشاره به اینکه کفیر فرآورده‌ای تخمیری بوده که تا حدودی به ماست شباهت دارد، تصریح کرد: در هر فرآورده تخمیری از باکتری های لاکتیک و مخمرها استفاده می‌شود و امروزه خواص ویژه محصولات تخمیری ثابت شده، بنابراین کفیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

وی افزود: نخستین تولیدکنندگان کفیر چوپانان قفقازی بودند که توانستند این نوشیدنی خوشمزه را از دانه‌های آن تهیه کنند، افسانه‌های مردم قفقاز می گوید که دانه‌های کفیر هدایایی از طرف خداوند هستند.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: کفیر بر گرفته از کلمه کف«Kef» در زبان ترکی است که به معنای خوشی و لذت است، ابتدا مانند سایر فرآورده‌های شیری به طور سنتی تولید می شد اما امروزه این محصول به علت دارا بودن خواص ویژه به طور صنعتی تهیه می شود.

وی در ادامه با اشاره به فواید کفیر اظهارکرد: کفیر سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی، اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین با قابلیت هضم آسان است که به نگهداری و شفای بدن کمک می‌کند.

آذرپیرا اضافه کرد: همچنین کفیر سرشار از ویتامین ب۱۲، ویتامین ب۱، کلسیم، آمینو اسیدها، متیونین، اسید فولیک، ویتامین k، منیزیم، فسفر و مس بوده که به اتولیز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، رشد سلول‌ها و تولید انرژی کمک می‌کند.

کفیر عمر را طولانی می‌کند

کارشناس نظارت بر موادغذایی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهارکرد: کفیر محصولی است که در راستای سالم سازی باعث طول عمر، بهبود سیستم گوارشی و مانع تکثیر باکتری‌های ترشح کننده سموم(که پوست و مو را خراب می کنند) می شود، بنابراین کسانی که کفیر مصرف می‌کنند پوست و موی سالم تری دارند.

وی از دیگر فواید کفیر را جلوگیری از پوکی استخوان، تنظیم فشار خون، درمن طبیعی برای هر گونه آلرژی، قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک و مفید در درمان اگزما، بیماری کبد، ورم معده، سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم مفاصل، کولیت، آسم، برونشیت، هپاتیت و سنگ کلیه است.

آذر پیرا ادامه داد: کفیر می‌ تواند به کاهش بسیاری از نشانه‌های مرتبط با عدم تحمل لاکتوز از جمله نفخ شکمی، اسهال و گاز کمک کند، همچنین کفیر همچون شیر دارای نمایه گلایسمی کمی است و می ‌تواند به تنظیم میزان انسولین ترشح شده از لوزالمعده کمک کند. علاوه بر این، غذاهای با شاخص قند خون پایین مانند کفیر با ایجاد احساس سیری و در نتیجه کمک به کاهش وزن همراه است.

آلرژی خود را با کفیر برطرف کنید

وی در پایان با تاکید بر اینکه کفیر خواص درمانی بسیاری دارد گفت: از جمله خواص کفیر می‌توان به اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک، افزایش حرکات دودی روده و درمان یبوست، جلوگیری از بیماری پوکی استخوان، درمان آلرژی‌ها، درمان اسهال و ضد عفونی کننده محیط روده، درمان بیماری عدم تحمل لاکتوز در کسانی که نمی توانند شیر بخورند، درمان بیماری‌های گوارشی، درمان فشار خون، درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی یا هایپر اکتیویتی، مؤثر در زیبایی پوست (مورد استفاده در کرم‌ها و پاک کننده‌های آرایشی)، مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا، ممانعت از نفخ روده‌ای، ممانعت کننده از اثر پرتودهی رادیولوژیک و هضم راحت تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن اشاره کرد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها