سه شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۴
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۵۳۸۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

نباید برای صادرات زعفران تنها به بازار چین اکتفا کرد/ رشد ۲۵ درصدی تولید زعفران

مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نباید برای صادرات زعفران تنها به بازار چین اکتفا کرد.

محمود بازاری، مدیر کل دفتر توسعه صادرات کالا در خصوص صادرات زعفران اظهار داشت: یکی از اقلام مهم صادراتی در بخش کشاورزی زعفران است که به لحاظ استراتژیک از اقلام مهم محسوب می‌شود چرا که حداقل ۹۵ درصد از تولید جهانی زعفران در اختیار ایران است.

وی با بیان اینکه ما برای تولید زعفران از مزیت خوبی برخورداریم افزود: به نظر می‌رسد وضعیت تولید زعفران امسال قابل قبول باشد به گونه‌ای که نسبت به سال گذشته با ۲۵ درصد رشد در تولید مواجه شویم.

بازاری ادامه داد: باید سعی شود تا صادرات زعفران با حداکثر ارزش افزوده انجام شود البته در سالهای قبل هم مصوباتی از سوی دولت برای حمایت از زعفران با ارزش افزوده بالاتر داده شد که در آن بحثهایی نظیر کیفیت و بسته بندی مطلوب تر مطرح شده است تا محصول اصیل ایرانی بتواند بدون حضور شبکه‌های دلالی در بازارهای جهانی حضور پررنگ تری داشته باشد.

وی تصریح کرد: تولید و صادرات زعفران این ظرفیت را دارد تا اشتغال خوبی ایجاد کند بخصوص در مناطق کمتر برخوردار به دلیل اینکه این محصول از میزان آب کمتری نسبت به سایر محصولات کشاورزی برخوردار است وبه لحاظ ارزشی نیز ارزشمندتر از سایر محصولات است که باید به آن توجهی ویژه ای داشت.

بازاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸۰ هزار هکتار از زمینهای کشور زیر کشت زعفران است که بیشترین آن‌ها در استان خراسان رضوی قرار دارد و با توجه به تنوع بسیار زیاد این محصول و مصارف متنوع آن در صنایع مختلف دارویی و بهداشتی ظرفیت زیادی برای تولید و ارزآوری دارد اما در این بین نیازمند برنامه ریزی دقیق‌تر برای صادرات این محصول هستیم.

وی گفت: درحال حاضر بازار چین با جمعیتی بسیار زیاد می‌تواند بازار مصرف بسیار خوبی برای محصولات تولیدی ما باشد اما نباید تنها به بازار چین اکتفا کرد و ما امیدواریم با تامین منابع از سوی دولت سازمان توسعه تجارت ایران بتواند در حوزه تبلیغات و برند سازی و بسته بندی این محصول موفق‌تر از گذشته عمل کند تاعایدی بهتری برای کشور به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

ایلنا

(سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳) ۱۱:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها