سه شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۵۳۸۰۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پنج دستاورد تحقیقاتی و پژوهشی بخش کشاورزی شامل رقم جدید گندم دروم

«شبرنگ»، نخود رقم «عادل»، تولید محصول سالم قارچ خوراکی پلوروتوس استراتوس، طراحی و ساخت کمباین سه ردیفه پنبه چین، و رقم جدید پنبه «خورشید» رونمایی شد.

زند رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در مراسم رونمایی از ۵ دستاورد پژوهشی کشاورزی افزود: برای تامین امنیت غذایی راهکاری جز افزایش عملکرد نیست، چون اراضی محدود است بنابراین کشاورزی باید دانش بنیان باشد و برای کشاورزی دانش بنیان هم توجه به تحقیقات کشاورزی ضروری است که باید قابل عرضه به کشاورزان باشد.

زند اظهار داشت: توجه به تحقیقات و توجه به نظام نوآوری در الویت وزارت است.
 
وی گفت: برای توسعه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید بتوانیم از توان بخش خصوصی و دانشگاه‌ها بهره‌مند شویم و امروزه این سازمان تمام مسئولیت‌ها را دارد و تلاش بر این است که سه رکن بخش خصوصی دانشگاه‌ها و نهادهای اجتماعی را به کمک بگیریم.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار داشت: در زمینه تحقیقات، به زراعی و به نژادی ۵۰ محصول زراعی و ۲۵ محصول باغی را به عهده داریم، تحقیقات گیاه پزشکی برای ۶۰۰ آفت و علف هرز، حفظ و نگهداری ۹ باغ گیاه‌شناسی، تحقیقات علوم شیلاتی و دامی، در زمینه آموزش، ترویج ۳، ۸ میلیون بهره بردار، حدود ۳ درصد آموزش علمی کاربردی در مجموعه‌های این سازمان است و تولید بذورهسته‌های اولیه نهال وتمام بذور عرصه تولید در موسسه تحقیقات انجام می‌شود.

زند گفت: هسته‌های اولیه نهال، هسته اولیه تخم نوغان در مرکز تحقیقات کرم ابریشم و سه میلیارد دز واکسن هم تولید می‌شود.

وی افزود: وظیفه دیگر ذخایر ژنتیکی است که در این موسسه حفظ و نگهداری می‌شود مانند ذخایر گیاهی و دامی، بانک‌های ژن ذخایر آبزیان.

زند گفت: ۷۵۰۰طرح تحقیقاتی درحال اجراست که ۲۵۰۰ طرح سه ساله است و حدود ۵۰۰ دستاورد هم اجرایی می‌شود ودر حال حاضر ۳، ۸ میلیون بهره بردار زیرپوشش برنامه‌های ترویجی سازمان هستند و ۷ هزار مروج هم فعالند.

رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اعلام کرد: در ۲۴۹۷ دهستان ۱۱۲۶ مرکز ترویج داریم که باید به نوسازی این مراکز کمک شود و از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده و امروز ۸۳ دستاورد علمی را واگذار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین از ۳۰ شرکت دانش بنیان حمایت و تا پایان سال حدود ۳۰ شرک دیگر را راه اندازی می‌کنیم.

زند اظهار داشت: درباره واکسن نوترکیب با دانشگاه فردوسی مشهد قرارداد بسته شده و استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین المللی در بخش گندم نیز مد نظر است.

وی گفت: اس پی اف میگو و تخم مرغ عاری از ویروس دو طرح تحقیقاتی مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

زند در این حال با بیان اینکه تحقیقات کشاورزی در دنیا حاکمیتی است، افزود: توجه کشور به تحقیقات اصلا خوب نیست و سال گذشته بسیار سخت بود و اگر با همین روند حمایت شود نه برازنده کشور و نه برازنده محققان است.

 

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها