سه شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۸۰۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نارضایتی مردم ترکیه از افزایش قیمت محصولات غذایی/رشد منفی یک درصد ترکیه در بخش کشاورزی

خشکسالی سال جاری در ترکیه و ادامه استفاده از روش های سنتی در کشاورزی این کشور، نه تنها خودکفایی ترکیه در زمینه کشاورزی را از بین برده بلکه این کشور در حال تبدیل شدن به وارد کننده عمده غذا و محصولات کشاورزی است.

به نقل از حریت، استفاده از روش های سنتی کشاورزی از یک سو و قیمت بالای محصولات غذایی و کشاورزی از سوی دیگر ترکیه را وارد بحران‌های اقتصادی جدیدی کرده است.

تورم در ترکیه در انتهای سال 2014 بر اساس پیش‌بینی‌ها به 9 تا 10 درصد خواهد رسید و همین مسئله تهیه محصولات غذایی را از سوی خانوارهای متوسط و ضعیف این کشور که همچنان سهم اکثریت را در جمعیت ترکیه تشکیل می ‌دهند با مشکل مواجه کرده است.

قیمت محصولات کشاورزی به قدری در ترکیه افزایش یافته است که بسیاری از خانوارهای ترک توان تهیه و خرید مواد غذایی و محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را ندارند. و مورد شکایت افراد کم درآمد و با در آمد متوسط که اکثریت جامعه ترکیه را شامل می‌شود شده است.

هزینه‌های آشپزخانه در ترکیه 35 تا 40 درصد بودجه یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد.

نرخ بالای تورم در ترکیه از یک سو و خشکسالی سال جاری در این کشور از سوی دیگر قیمت محصولات غذایی و کشاورزی را در ترکیه به میزان زیادی افزایش داده  است.

از سوی دیگر با ادامه روند سنتی کشت و زرع در ترکیه و عدم توجه دولت این کشور در زمینه به روز رسانی سیستم های کشاورزی، این کشور را که زمانی در زمینه کشاورزی به خودکفایی رسیده بود به یک وارد کننده عمده محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.

بر اساس اعلام دفتر آمار ترکیه، در سال 2013 سهم کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ترکیه معادل 7.4 درصد بوده است و در همین سال کشاورزی ترکیه 3.5 درصد رشد داشته است اما در سال جاری این بخش ترکیه نه تنها رشد نخواهد داشت بلکه رشد منفی 1 درصدی را نیز تجربه خواهد کرد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی نیز حدود 7 درصد باقی خواهد ماند.

 

 

 

فارس

(سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها