شنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۵۳۶۹۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

عسگراولادی: لایحه‌بودجه 1394 تورم‌زاست

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این که لایحه بودجه ۹۴ به ایجاد اشتغال و رفع رکود کمک نمی‌کند، گفت: باید در بودجه سال آینده از تولید داخلی که پشتوانه صادرات است، حمایت شود، زیرا تولید یکی از منابع اصلی درآمد کشور است.

اسدالله عسگراولادی لایحه بودجه 1394 را  تورم زا دانست و اظهار کرد: لایحه بودجه اشتغال و رکود را رفع نخواهد کرد و نیاز دارد در کمیسیون تلفیق با نگاه دقیقی‌تری موارد بودجه مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

وی با بیان این که،‌ لایحه بودجه سال آینده به مهار تورم به صورت پررنگ نپرداخته و دولت نتوانسته با این بودجه تورم را مهار کند، ادامه داد: با توجه به موضوع خروج از رکود که در اقتصاد مقاومتی ذکر شده و باید کشور از آن حالت خارج شود، به نظر می‌رسد لایحه فعلی بودجه سرانجام شفافی در رابطه با خروج از رکود به همراه نداشته باشد.
بودجه
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران،‌ خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی،‌کشور را به سمت و سوی خودکفایی سوق می‌دهد که در این بودجه حرکت به سمت خودکفایی دیده شده اما نیاز دارد تا کمیسیون تلفیق تغییرات دقیق‌تری نسبت به بودجه داشته باشد.

وی تصریح کرد: بحث اصلی در کمیسیون تلفیق باید به گونه‌ای باشد که موارد تورم‌زا را کنترل و مواردی که  رکود زدا است را تقویت و پرورش دهد. به نظر بنده لایحه بودجه 94 توانایی از بین بردن رکود، هدایت اقتصاد به سمت رونق و مثبت کردن رشد را ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به این که کاهش وابستگی به نفت در لایحه بودجه دیده شده است،‌ یادآور شد: عدم وابستگی به نفت به آن معنی است که از دیگر محل‌های درآمد توانایی کسب درآمد داشته باشیم که یکی از منابع درآمدی، تولید محسوب می‌شود. از این رو رونق تولید و ایجاد اشتغال بسیار حائز اهمیت است.

عسگراولادی ادامه داد: باید هدف اصلی در تولید، سرمایه گذاری بر تولید صادرات محور باشد تا نبود نفت را جبران کند. در حال حاضر با جمعیت 78 میلیون نفری حجم مبادلات کشور 160 تا 170 میلیارد دلار محاسبه می‌شود و درآمد نفت و صادرات هر کدام 40 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان این که خروج از وابستگی به درآمد نفتی کار آسانی نیست و نیاز به زمان دارد از این رو باید در برنامه ششم توسعه کشور این موضوع دیده شود،‌ گفت: حمایت از تولید داخلی باید در بودجه و نگاه دستگاهی مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر دغدغه اصلی کشور اشتغال نسل جوان کشور است. بودجه عمرانی باید به گونه‌ای تدوین شود که اشتغال ایجاد کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، افزود: امید است در برنامه ششم با وجود کمرنگ بودن اشتغال در لایحه بودجه 94، دید خوب و درستی نسبت به ایجاد اشتغال وجود داشته باشد.

عسگراولادی با بیان این که در لایحه بودجه 94 واگذاری به بخش خصوصی دیده شده اما همچنان کمرنگ است،‌تاکید کرد: بودجه مقدمه برنامه ششم است و باید تمام گرفتاری‌های کشور در برنامه ششم به خوبی دیده شود.

رئیس اتاق ایران و روسیه در پاسخ به این سوال مبنی بر این که مانورهای تبلیغاتی و رسانه‌ای بسیاری در رابطه با افزایش همکاری‌های ایران و روسیه صورت گرفت اما افراد صنفی بر این عقیده هستند که اتفاق خاصی رخ نداده است،‌ گفت:‌ فعالیت‌هایی در راستای افزیش همکاری‌های دو کشور صورت گرفته و دارای خروجی بوده است اما این خروجی‌ها ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: در 10 سال گذشته کشور زیرفشارهای سیاسی شدیدی بوده که حال این فشارها به مذاکره تبدیل شده و این در حالی است که  مذاکرات سیاسی آسان نبوده و پاسخ دهی به آن زمان بر است از این رو کسبه سطح پایین جامعه باید بدانند که مشکلات بسیاری وجود دارد.

عسگراولادی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که مقامات دولتی ایران معتقدند روس‌ها در رابطه با افزایش همکاری بین دو کشور ایجاد مشکل می‌کنند و به دنبال رفع مشکلات نیستند،‌گفت: آن طور نیست که تنها طرف روس همکاری نمی‌کند و مشکلات از سوی روس‌ها است،‌ بلکه طرف ایرانی نیز دارای مشکلاتی است.
(شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها