سه شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۳۶۱۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آزمایشی ساده برای تشخیص سلامت سیب/ سیب واکسی نداریم

قائم مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات میزان قابل توجهی سیب و خیار از کشور، گفت: هیچ کدام از این محصولات مرجوع نمی‌شود واین بهترین سند مبنی بر سلامت آن‌هاست.

جهانگیر عرب درباره شایعات مطرح شده مبنی بر استفاده از واکس در سیب‌درختی با بیان اینکه با یک آزمایش ساده می‌توان فهمید سیب آلوده به واکس است یا خیر؟ اظهار داشت: زمانی‌که یک کارد میوه‌خوری را به آرامی روی پوست سیب می‌کشید، مواد کوچک سفیدی بر روی کارد شما جمع می‌شود که این مواد به طور طبیعی در خود میوه وجود دارند در حالی‌ که در میوه آغشته به واکس، زمانی که کارد را بر روی پوست آن بکشید یک ماده خمیری(دقیقا شبیه خمیر) به اندازه 2 میلی‌متر روی کارد شما جمع خواهد شد.

وی با اشاره به ماندگاری بالای انواع سیب‌های موجود در کشور، افزود: سیب‌های ایرانی قابلیت انبارداری بالایی دارند و به همین دلیل نیازی به صرف هزینه اضافی و مصرف واکس و موم برای آنها نیست.

قائم مقام معاونت امورباغبانی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: تنها سیب گلاب خراسان در کشور قابلیت انبارداری ندارد و چون این سیب مصرف تازه‌خوری می‌شود، کسی آن را در سردخانه نگه نمی‌دارد و بلافاصله پس از چیدن خورده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، اگر میوه سیب به درستی شسته شود نیازی به پوست کندن آن نیست.

عرب درباره مرکبات نیز گفت: مرکبات گازی به‌نام گاز "اتفان" تولید می‌کنند و این گاز سبب می‌شود میوه زودتر پیر شود؛ در نتیجه برای جلوگیری از پیرشدن میوه‌ها و افزایش قابلیت انبارداری آن‌ها به این محصولات واکس می‌زنند که چون پوست میوه‌های مذکور هنگام مصرف کنده می‌شود مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: واکسی که در مرکبات استفاده می‌شود به دلیل اینکه روی منافذ این میوه‌ها می‌نشیند روی کارد میوه‌خوری جمع نمی‌شود اما نکته مهم اینجاست که پوست مرکبات خورده نمی‌شود.

عرب درباره مباحث مطرح شده مبنی بر بالا بودن میزان نیترات خیار و سیب گفت: این مساله که میزان نیترات در سیب درختی بالاست ، صحت ندارد. در مورد خیار نیز براساس آزمایشاتی که انجام شده، میزان نیترات موجود در آن از استانداردهای بین المللی پایین‌تر و در حد مجاز است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ما میزان قابل توجهی خیار به کشورهای دیگر از جمله روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنیم و هیچ کدام از این محصولات مرجوع نمی‌شود که این بهترین سند مبنی بر استاندارد بودن و سلامت خیار ایرانی است.

به گفته عرب، به طور متوسط سالانه 350 هزار تن سیب از کشور صادر می‌شود و حتی یک کیلوگرم از این محصولات بازگردانده نمی‌شود.

 

 

 

 

 

 

مهر

(سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳) ۱۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها